Difference between revisions of "Sw-1630311229"
Pvanwijlick (talk | contribs) (Created page with "{{Samenwerking |A is used=yes |Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend |Selectie vorm=nog onbekend |Formeel publiek=nog onbekend |Formeel privaat=nog onbekend |Informeel pub...") |
|||
(14 intermediate revisions by 4 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking | {{Samenwerking | ||
|A is used=yes | |A is used=yes | ||
− | |||
|Selectie vorm=nog onbekend | |Selectie vorm=nog onbekend | ||
|Formeel publiek=nog onbekend | |Formeel publiek=nog onbekend | ||
Line 7: | Line 6: | ||
|Informeel publiek=nog onbekend | |Informeel publiek=nog onbekend | ||
|Informeel privaat=nog onbekend | |Informeel privaat=nog onbekend | ||
− | |||
|Name=Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal | |Name=Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal | ||
|Afkorting=RMO | |Afkorting=RMO | ||
|Categorie=Overige verbonden partijen | |Categorie=Overige verbonden partijen | ||
|Beschrijving=Samenwerking van de 8 Noord-Limburgse gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer - Mobiliteit. | |Beschrijving=Samenwerking van de 8 Noord-Limburgse gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer - Mobiliteit. | ||
− | |Logo= | + | |Logo=Trendsportal logo.jpg |
|Archived=No | |Archived=No | ||
− | |Onderwerp=Verkeer en Vervoer | + | |Onderwerp=Duurzaamheid en energie; Verkeer en Vervoer |
− | |Programmas=Programma | + | |Andere onderwerpen=Mobiliteit |
− | |Waarom belangrijk= | + | |Programmas=Programma Welvarend Venlo |
+ | |Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen. | ||
|Belangrijkheid=College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | |Belangrijkheid=College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | ||
|Verbonden bestuurlijk=ja | |Verbonden bestuurlijk=ja | ||
− | |Verbonden financieel= | + | |Verbonden financieel=nee |
|Schaalvansamenwerking=Regionaal | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | ||
|Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Bergen; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Venlo; Gemeente Venray | |Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Bergen; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Venlo; Gemeente Venray |
Latest revision as of 11:10, 22 August 2024
Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal (RMO)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Samenwerking biedt grote kansen.
De partijen streven in regionaal verband en met overige partners naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen. Dit door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen waarvoor een breed draagvlak bestaat binnen de partijen en betrokken stakeholders vanuit ieders eigen specifieke verantwoordelijk- en bevoegdheden.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen
Ja, de regionale samenwerking draagt bij aan het realiseren van de lokale ambities op het gebied van mobiliteit. Door de samenwerking ontstaat meer slagkracht.
College
Venlo
5902 RK Venlo
Samenwerking van de 8 Noord-Limburgse gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer - Mobiliteit.
( downloaden)
- Duurzaamheid en energie
- Verkeer en Vervoer
- Mobiliteit
(1) Waarom is het belangrijk?
- Samenwerking biedt grote kansen.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
Verruimen van de horizon
- Zicht krijgen op kansen
Aan motief beantwoord?
Ja, de regionale samenwerking draagt bij aan het realiseren van de lokale ambities op het gebied van mobiliteit. Door de samenwerking ontstaat meer slagkracht.
Inhoud
a. Verbeteren kwaliteit van leven; b. Verbeteren verkeersveiligheid; c. Aantrekkelijk mobiliteitssysteem; d. Ondersteunen milieu- en energietransitie; en, e. Verbeteren ruimtelijk economische bereikbaarheid.
Proces
a. Jaarplan Trendsportal b. Halfjaarrapportages c. Financieel Jaarverslag
Samenwerking
Gezamenlijk ontwikkelen van beleid(svisie), ontwikkeling van mobiliteitsnetwerk en het (laten) uitvoeren van regionale projecten Mobiliteit en Logistiek.
Kern (maximaal 500 tekens)
De partijen streven in regionaal verband en met overige partners naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen. Dit door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen waarvoor een breed draagvlak bestaat binnen de partijen en betrokken stakeholders vanuit ieders eigen specifieke verantwoordelijk- en bevoegdheden.
Een veelzeggend beeld
File:Trendsportal jaarpublicatie 2023 highlights.pdfEen getal dat de kern raakt
In Noord-Limburg kan 85% van de inwoners binnen 30 autominuten de lokale voorzieningen (basisschool, huisarts, supermarkt en gemeenschapshuis) bereiken
Een goed voorstelbaar verhaal
De projecten uit het jaarplan 2023 zijn uitgevoerd, daarnaast is er een uitgebreide monitoring uitgerold (incl regiopeiling) waarvan de resultaten zijn opgenomen in de jaarpublicatie 2023.
Begrote kosten en bijdragen gemeenten (en evt derden) zijn ieder jaar in evenwicht. RMO kent geen resultaat in termen van winst- en verlies.
Begrote kosten en bijdragen gemeenten (en evt derden) zijn ieder jaar in evenwicht. RMO kent geen resultaat in termen van winst- en verlies. Mee- en tegenvallers worden onderling verrekend.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Bijdrage Organisatie | € 93851 | € … | € … | ||||
Bijdrage Regionale Projecten zonder bijdragen van derden | € 56527 | € … | € … | ||||
Bijdrage Regionale Projecten met bijdragen van derden | € 0 | € 0 | € … | ||||
TOTAAL | € 150.378 | € 0 | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Bijdrage Organisatie | € 95.995 | € 106.101 | € 150.378 | ||||
Bijdrage Regionale Projecten met bijdragen van derden | € 115.723 | € 0 | € 0 | ||||
Bijdrage Regionale Projecten zonder bijdragen van derden | € 70.942 | € 99.737 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 282.660 | € 205.838 | € 150.378 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Bijdrage Organisatie | € 95.995 | € 103.177 | € 106.093 | ||||
Bijdrage Regionale Projecten met bijdragen van derden | € 115.723 | € 74.007 | € ... | ||||
Bijdrage Regionale Projecten zonder bijdragen van derden | € 70.942 | € 71.013 | € ... | ||||
TOTAAL | € 282.660 | € 248.197 | € 106.093
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | … | … | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Kosten organisatie | € 287622 | € … | € … | ||||
Regionale projecten zonder bijdragen derden | € 120113 | € … | € … | ||||
Regionale projecten met bijdragen derden | € 0 | € … | € … | ||||
exploitatieresultaat | € -6800 | € … | € … | ||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | € 400.935 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Kosten organisatie | € 433.814 | € 478.312 | € 278.753 | ||||
Regionale projecten met bijdragen derden | € 2.837.475 | € 1.519.677 | € ... | ||||
Regionale projecten zonder bijdragen derden | € 196.504 | € 184.634 | € 115.000 | ||||
exploitatieresultaat | € 0 | € -43.576 | € 50.749 | ||||
TOTAAL | € 3.467.793 | € 2.139.047 | € 444.502 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Exploitatieresultaat | € 0 | € 106.690 | € ... | ||||
Kosten organisatie | € 411.193 | € 464.509 | € ... | ||||
Regionale projecten met bijdragen derden | € 2.837.475 | € 376.262 | € ... | ||||
Regionale projecten zonder bijdragen derden | € 196.504 | € 122.963 | € ... | ||||
TOTAAL | € 3.445.172 | € 1.070.424 | …
|
Inhoud
Verbeteren Verkeersveiligheid Verbeteren bereikbaarheid Verbeteren toegang tot mobiliteit Verbeteren mobiliteitssysteem voor fietser en voetganger Ondersteunen milieu- en energietransitie
Proces
Uitvoeren van het vigerende jaarplan.
Samenwerking
Samenwerking van de 8 Noord-Limburgse gemeenten op het gebied van mobiliteit. Inrichten Programmabureau Samenwerking met SmartwayZ.NL (bereikbaarheidsagenda Zuid-Nederland), ministerie van I&W en provincie Limburg
Kern
Gezamenlijke aanpak om de transitie naar een duurzamere en veiligere mobiliteit in Noord-Limburg waar iedereen toegang tot heeft.
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Generieke sleutel op basis van inwoneraantal is uitgangspunt. Bijdrage aan Programmabureau tevens via overheadtoeslag op projectkosten.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 50% (mogelijk) | Laag | ... | Op grond van de samenwerkingsovereenkomst is Venlo gevrijwaard van de mogelijke financiële implicaties, subsidievoorschotten worden pas uitgekeerd als de prestatie is geleverd. Indien een gemeente de prestatie niet nakomt dan zijn de middelen nog beschikbaar en kunnen die teruggestort worden naar de provincie. | Volledig afgedekt |
Verbinden van andere samenwerkingspartners zoals SmartwayZ.NL, Provincie en Ministerie van I&W in het overheidsdomein Verbinden aan private partners zoals Supply Chain Valley. Realisatie van doelen op het gebied van Mobiliteit(stransitie)
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
nee
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
PHO Trendsportal - Mobiliteit en Logistiek | Marij Pollux | Christel Crijnen |
Venlo is lid van het samenwerkingsverband en treedt op als gastheergemeente Overige gemeenten zijn lid van het samenwerkingsverband
Gemeente Venlo heeft als gastheergemeente een toezichthoudende rol op RMO - Trendsportal. Toezicht op financieel, organisatorisch en juridisch vlak
EIke partij heeft het recht om te besluiten om uit de overeenkomst te treden. Dit gebeurt door schriftelijke opzegging gericht aan het PHO met inachtneming van zes maanden opzegtermijn. Opzeggen kan alleen per 1 januari van een kalenderjaar dat volgt op de datum van ontvangst van de opzegging (peildatum).
College
Het betreft een informele bestuurlijke en ambtelijke samenwerking. Er worden geen bestuurlijke bevoegdheden overgedragen. Indien college- en/of raadsbesluitvorming noodzakelijk is dan wordt dit in alle acht colleges/gemeenteraden gebracht. De meeste gemeenten behandelen de stukken voor de bestuurscommissie vooraf in het college van B&W.
- Samenwerkingsovereenkomst Regionaal Mobiliteitsoverleg - Trendsportal
- Jaarplan 2021 van Trendsportal RMO met daarin de projecten die in 2021 opgepakt gaan worden.
- Jaarplan 2022 van Trendsportal RMO met daarin de projecten die in 2022 opgepakt gaan worden.
- Jaarplan 2023 van Trendsportal RMO met daarin de projecten die in 2023 opgepakt gaan worden.
- Jaarplan 2024 van Trendsportal RMO met daarin de projecten die in 2024 opgepakt worden