GR WAA (WAA) - C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2020)
GR WAA (WAA)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2020)
Jaar 2020
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden. De democratische legitimatie staat onder druk, mede vanwege de complexe governance-structuur is vanuit alle drie de gemeenteraden de behoefte aan meer sturing en verantwoording merkbaar.
Nieuwe instroom in de Wsw (en dus de WAA) is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
Inhoud
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA.
Kern (maximaal 500 tekens)
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Tekortfinanciering | € 2551400 | € 2500000 | € 2045600 | ||||
WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | € 14161922 | € 14161922 | € 12075109 | ||||
TOTAAL | € 16.713.322 | € 16.661.922 | € 14.120.709 | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Tekortfinanciering | € 2.551.400 | € 2.500.000 | € 2.045.600 | ||||
WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 16.713.322 | € 16.661.922 | € 14.120.709 | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Tekortfinanciering | € 2.551.400 | € 2.500.000 | € 2.045.600 | ||||
WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 16.713.322 | € 16.661.922 | € 14.120.709
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 14161922 | € 14161922 | € 12075109 | ||||
TOTAAL | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € … | € -2204000 | € -2303000 | ||||
TOTAAL | … | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € ... | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
TOTAAL | … | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Categorie | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € ... | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
TOTAAL | … | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € … | € 4154000 | € … | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € … | € 1002000 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 5.156.000 | … | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € ... | € 4.154.000 | € ... | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € ... | € 1.002.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 5.156.000 | … | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Categorie | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € ... | € 4.154.000 | € ... | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € ... | € 1.002.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 5.156.000 | … | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Eigen Vermogen | € … | € 4071000 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 4.071.000 | … | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Eigen Vermogen | € ... | € 4.071.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 4.071.000 | … | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Categorie | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Eigen Vermogen | € ... | € 4.071.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 4.071.000 | … |
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeente Venlo: 80% Gemeente Beesel: 11% Gemeente Bergen: 9 %
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?