GR WAA (WAA)
GR WAA (WAA)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Belangrijkste motieven:
Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden.
Nieuwe instroom in de Wsw is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
5911 HT Venlo Venlo
GR WAA is de afkorting van Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Aanvullende Arbeid.
De WAA Groep is als Sociaal Werkbedrijf namens de gemeentes Venlo, Beesel en Bergen werkgever voor meerdere honderden burgers met arbeidsbelemmeringen (uitvoerder van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)). De Sociale Werkvoorziening is bedoeld voor mensen die door lichamelijke, psychische en/of verstandelijke handicaps geen 'gewone' baan kunnen vinden. In de SW wordt het werk aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer. De uitvoering van de SW heeft de WAA Groep belegd bij de WAA NV. De aandelen van de NV zijn sinds 1 januari 2023 voor 100% in eigendom van de gemeente Venlo.
In de gemeenschappelijke Regeling WAA participeren de gemeentes Venlo, Beesel en Bergen. De stemverhouding is verdeeld op basis van het aantal inwoners waarbij de gemeente Venlo altijd de stem van één andere gemeente nodig heeft. De GR is dus de rechtstreeks verbonden partij voor de gemeente Venlo, de daadwerkelijke werkzaamheden worden verricht in de WAA NV. Toezicht daarop vind plaats door AVA en RvC, beiden volledig bestaande uit gemeentelijke vertegenwoordigers.
Sinds 2018 wordt een deel van de Wsw-doelgroep niet meer volledig vanuit de WAA bediend. De Wsw-medewerkers met een lagere loonwaarde (circa 30% loonwaarde) vallen materieel onder gemeentelijk beheer en voor Venlo betekent dat dat deze medewerkers binnen KanDoen werkzaam zijn. De formele relatie met de WAA als werkgever blijven wel gehandhaafd.
( downloaden)
- Arbeidsmarkt
- Participatie en werkgelegenheid
- Sociale Zaken
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Lokaal, Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden.
Nieuwe instroom in de Wsw is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
Inhoud
Aan burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de gemeentelijke tekortfinanciering in de organisatie GR WAA.
Kern (maximaal 500 tekens)
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van tekorten binnen de organisatie GR WAA.
Vanaf 1-1-2023 zijn de deelnemende gemeenten direct zélf financieel en volledig verantwoordelijk voor het totale subsidieresultaat Wsw (= werkgeverskosten Wsw t.o.v. rijksbijdrage Wsw c.a.) De rol van het Schap is veranderd daarmee definitief ook in financieel opzicht van een breed uitvoerend en risicodragend Shared Servicecentre voor de integrale aansturing én uitvoering van de Wsw t/m 2022, naar een kleine publiekrechtelijke samenwerking van gemeenten en een organisatie die gezamenlijk namens haar deelnemende gemeenten de Wsw administratie inkoopt bij WAA Groep nv, regie voert en toezicht houdt op de uitvoering van sec de Wsw regeling vanaf 2023. Het Schap heeft dan ook vanuit haar nieuwe rol en beperktere andere verantwoordelijkheden vanzelfsprekend een beperktere exploitatie.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Lasten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 493000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 493.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Lasten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 485.000 | € ... | € 493.000 | ||||
TOTAAL | € 485.000 | … | € 493.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Lasten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 598.000 | € 193.000 | € 485.000 | ||||
TOTAAL | € 598.000 | € 193.000 | € 485.000
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 178000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 178.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Baten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 170.000 | € ... | € 178.000 | ||||
TOTAAL | € 170.000 | … | € 178.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Baten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 286.000 | € 330.000 | € 170.000 | ||||
TOTAAL | € 286.000 | € 330.000 | € 170.000
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € 0 | € … | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € 0 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € 0 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € 0 | € … | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € 150.000 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 150.000 | … | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € 300.000 | € 300.000 | € 150.000 | ||||
TOTAAL | € 300.000 | € 300.000 | € 150.000 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Eigen Vermogen | € 2727000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 2.727.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Eigen Vermogen | € 3.042.000 | € ... | € 2.727.000 | ||||
TOTAAL | € 3.042.000 | … | € 2.727.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Eigen Vermogen | € 3.103.000 | € 3.415.000 | € 3.042.000 | ||||
TOTAAL | € 3.103.000 | € 3.415.000 | € 3.042.000 |
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeente Venlo: 80% Gemeente Beesel: 11% Gemeente Bergen: 9 %
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | WAA verricht samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. Aanvullend wordt binnen Venlo onderzocht of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsorganisatie WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact. |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt. | Gedeeltelijk afgedekt |
Maatschappelijk | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
De GR WAA voert de Wsw uit voor de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. Door de schaalgrootte levert dit voordelen op. Ook is WAA expert in het vinden van kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door samen te werken levert dit ook voor Venlo voordelen op als het gaat om de doelgroep van de Participatiewet.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
De WAA Groep is als Sociaal Werkbedrijf namens de gemeentes Venlo, Beesel en Bergen werkgever voor meerdere honderden burgers met arbeidsbelemmeringen (uitvoeder van de WSW-wet). De drie gemeentes vormen de GR Werkvoorzieningsschap Aanvullende Arbeid Venlo en omstreken (Schap). De WAA Groep NV is de dochtermaatschappij van dit schap. In deze NV vinden de daadwerkelijke activiteiten plaats. Onderstaand organogram geeft een totaal beeld van de organisatie.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Algemeen Bestuur (AB) | E. Boom |
| ||
Dagelijks Bestuur (DB) | E. Boom |