GR WAA (WAA)
GR WAA (WAA)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Belangrijkste motieven:
Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden. De democratische legitimatie staat onder druk, mede vanwege de complexe governance-structuur is vanuit alle drie de gemeenteraden de behoefte aan meer sturing en verantwoording merkbaar.
Nieuwe instroom in de Wsw (en dus de WAA) is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
5911 HT Venlo Venlo
GR WAA is de afkorting van Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Aanvullende Arbeid. De GR WAA is eigenaar van de aandelen van de WAA Groep NV.
De WAA Groep is als Sociaal Werkbedrijf namens de gemeentes Venlo, Beesel en Bergen werkgever voor meerdere honderden burgers met arbeidsbelemmeringen (uitvoeder van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)) De Sociale Werkvoorziening is bedoeld voor mensen die door lichamelijke, psychische en/of verstandelijke handicaps geen 'gewone' baan kunnen vinden. In de SW wordt het werk aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer.
In de gemeenschappelijke Regeling WAA participeren de gemeentes Venlo, Beesel en Bergen De aandelen van de NV zijn voor 100% in eigendom van de Gemeenschappelijke Regeling. De gemeente Venlo is voor 79% aandeelhouder van GR. De GR is dus de rechtstreeks verbonden partij voor de gemeente Venlo, de daadwerkelijke werkzaamheden worden verricht in de WAA NV. Toezicht daarop vind plaats door AVA en RvC, beiden volledig bestaande uit gemeentelijke vertegenwoordigers.
Sinds 2018 wordt een deel van de Wsw-doelgroep niet meer volledig vanuit de WAA bediend. De Wsw-medewerkers met een lagere loonwaarde (circa 30% loonwaarde) vallen materieel onder gemeentelijk beheer en voor Venlo betekent dat dat deze medewerkers binnen KanDoen werkzaam zijn. De formele relatie met de WAA als werkgever blijven wel gehandhaafd.
( downloaden)
- Arbeidsmarkt
- Participatie en werkgelegenheid
- Sociale Zaken
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek zeer belangrijk
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Lokaal, Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden. De democratische legitimatie staat onder druk, mede vanwege de complexe governance-structuur is vanuit alle drie de gemeenteraden de behoefte aan meer sturing en verantwoording merkbaar.
Nieuwe instroom in de Wsw (en dus de WAA) is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
Inhoud
Aan burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de gemeentelijke tekortfinanciering in de organisatie GR WAA.
Kern (maximaal 500 tekens)
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Tekortfinanciering (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 1100000 | € … | € 600000 | ||||
WSW Rijkssubsidie (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 11756000 | € … | € 11735000 | ||||
TOTAAL | € 12.856.000 | … | € 12.335.000 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Tekortfinanciering (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 1.775.000 | € 1.600.000 | € 1.600.000 | ||||
WSW Rijkssubsidie (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 11.685.000 | € 12.005.000 | € 11.919.000 | ||||
TOTAAL | € 13.460.000 | € 13.605.000 | € 13.519.000 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Tekortfinanciering | € 2.551.400 | € 2.500.000 | € 2.045.600 | ||||
WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 16.713.322 | € 16.661.922 | € 14.120.709
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 11756000 | € … | € 11735000 | ||||
TOTAAL | € 11.756.000 | … | € 11.735.000 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 11.685.000 | € 12.005.000 | € 11.919.000 | ||||
TOTAAL | € 11.685.000 | € 12.005.000 | € 11.919.000 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € -1617000 | € … | € -1167000 | ||||
TOTAAL | € -1.617.000 | … | € -1.167.000 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € -2.157.000 | € -1.280.000 | € -2.000.000 | ||||
TOTAAL | € -2.157.000 | € -1.280.000 | € -2.000.000 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € ... | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
TOTAAL | … | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € … | € 1100000 | € … | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € … | € 13813000 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 14.913.000 | … | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € ... | € ... | € ... | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € ... | € 4.154.000 | € ... | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € ... | € 1.002.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 5.156.000 | … | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Eigen Vermogen | € … | € 4469000 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 4.469.000 | … | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Eigen Vermogen | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Eigen Vermogen | € ... | € 4.071.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 4.071.000 | … |
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeente Venlo: 80% Gemeente Beesel: 11% Gemeente Bergen: 9 %
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 25% (onwaarschijnlijk) | Hoog | ... | WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De WAA heeft inmiddels alle bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. Aanvullend is binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is aan de hand van deze business case door het college richting bepaald en wordt nu aan implementatie daarvan gewerkt. De wens om één uitvoeringsorganisatie te vormen kent ook een financiële achtergrond. Een efficiënte- en effectieve uitvoering van de WSW en participatiewet is nodig om zover als mogelijk binnen de beschikbare budgeten de taken uit te voeren. |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen wordt voorzien voor eind 2020 | Gedeeltelijk afgedekt |
Maatschappelijk | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
De WAA Groep is als Sociaal Werkbedrijf namens de gemeentes Venlo, Beesel en Bergen werkgever voor meerdere honderden burgers met arbeidsbelemmeringen (uitvoeder van de WSW-wet). De drie gemeentes vormen de GR Werkvoorzieningsschap Aanvullende Arbeid Venlo en omstreken (Schap). De WAA Groep NV is de dochtermaatschappij van dit schap. In deze NV vinden de daadwerkelijke activiteiten plaats. Onderstaand organogram geeft een totaal beeld van de organisatie.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Algemeen Bestuur (AB) | A.P.M.A. Vervoort |
| ||
Raad van Commissarissen (RvC) | A.P.M.A. Vervoort |