Difference between revisions of "Sw-0978071234/C/2021"
D. Kuipers (talk | contribs) (Created page with "{{Samenwerking C-jaar |C is used=yes |Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren;; Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening |Mo...") |
|||
(6 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 14: | Line 14: | ||
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken. | Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken. | ||
− | |Opgave inhoud= | + | |Opgave inhoud=Aan burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de gemeentelijke tekortfinanciering in de organisatie GR WAA. |
− | |||
|Opgave kern=Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de | |Opgave kern=Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de | ||
verlieslatende organisatie GR WAA. | verlieslatende organisatie GR WAA. | ||
|Kosten={{Kosten-jaar | |Kosten={{Kosten-jaar | ||
− | |Middelen=Tekortfinanciering | + | |Middelen=Tekortfinanciering (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) |
− | |Lopend begroot= | + | |Lopend begroot=1100000 |
− | |Lopend feitelijk= | + | |Lopend feitelijk=297000 |
− | |Komend begroot= | + | |Komend begroot=600000 |
}}{{Kosten-jaar | }}{{Kosten-jaar | ||
− | |Middelen=WSW Rijkssubsidie ( | + | |Middelen=WSW Rijkssubsidie (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) |
− | |Lopend begroot= | + | |Lopend begroot=11756000 |
− | |Lopend feitelijk= | + | |Lopend feitelijk=11756000 |
− | |Komend begroot= | + | |Komend begroot=11735000 |
}} | }} | ||
|Baten={{Baten-jaar | |Baten={{Baten-jaar | ||
|Middelen=Ontv Rijksuitkering WSW | |Middelen=Ontv Rijksuitkering WSW | ||
− | |Lopend begroot= | + | |Lopend begroot=11756000 |
− | + | |Komend begroot=11735000 | |
− | |Komend begroot= | ||
}} | }} | ||
|Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar | |Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar | ||
|Middelen=Concernresultaat GR WAA | |Middelen=Concernresultaat GR WAA | ||
− | |Lopend | + | |Lopend begroot=-1617000 |
− | |Komend begroot=- | + | |Komend begroot=-1167000 |
}} | }} | ||
|Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar | |Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar | ||
|Middelen=Vreemd vermogen Lang | |Middelen=Vreemd vermogen Lang | ||
− | |Lopend feitelijk= | + | |Lopend feitelijk=1100000 |
}}{{Vreemd vermogen-jaar | }}{{Vreemd vermogen-jaar | ||
|Middelen=Vreemd vermorgen Kort | |Middelen=Vreemd vermorgen Kort | ||
− | |Lopend feitelijk= | + | |Lopend feitelijk=13813000 |
}} | }} | ||
|Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar | |Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar | ||
|Middelen=Eigen Vermogen | |Middelen=Eigen Vermogen | ||
− | |Lopend feitelijk= | + | |Lopend feitelijk=4469000 |
}} | }} | ||
|Percentage aandeel=80 | |Percentage aandeel=80 |
Latest revision as of 09:52, 30 May 2023
GR WAA (WAA)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2021)
Jaar 2021
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden. De democratische legitimatie staat onder druk, mede vanwege de complexe governance-structuur is vanuit alle drie de gemeenteraden de behoefte aan meer sturing en verantwoording merkbaar.
Nieuwe instroom in de Wsw (en dus de WAA) is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
Inhoud
Aan burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de gemeentelijke tekortfinanciering in de organisatie GR WAA.
Kern (maximaal 500 tekens)
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Tekortfinanciering (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 1100000 | € 297000 | € 600000 | ||||
WSW Rijkssubsidie (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 11756000 | € 11756000 | € 11735000 | ||||
TOTAAL | € 12.856.000 | € 12.053.000 | € 12.335.000 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Tekortfinanciering (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 1.775.000 | € 1.600.000 | € 1.600.000 | ||||
WSW Rijkssubsidie (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 11.685.000 | € 12.005.000 | € 11.919.000 | ||||
TOTAAL | € 13.460.000 | € 13.605.000 | € 13.519.000 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Tekortfinanciering | € 2.551.400 | € 2.500.000 | € 2.045.600 | ||||
WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 16.713.322 | € 16.661.922 | € 14.120.709
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 11756000 | € … | € 11735000 | ||||
TOTAAL | € 11.756.000 | … | € 11.735.000 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 11.685.000 | € 12.005.000 | € 11.919.000 | ||||
TOTAAL | € 11.685.000 | € 12.005.000 | € 11.919.000 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Ontv Rijksuitkering WSW | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109 | ||||
TOTAAL | € 14.161.922 | € 14.161.922 | € 12.075.109
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € -1617000 | € … | € -1167000 | ||||
TOTAAL | € -1.617.000 | … | € -1.167.000 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € -2.157.000 | € -1.280.000 | € -2.000.000 | ||||
TOTAAL | € -2.157.000 | € -1.280.000 | € -2.000.000 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € ... | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
TOTAAL | … | € -2.204.000 | € -2.303.000 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € … | € 1100000 | € … | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € … | € 13813000 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 14.913.000 | … | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € ... | € ... | € ... | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € ... | € 4.154.000 | € ... | ||||
Vreemd vermorgen Kort | € ... | € 1.002.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 5.156.000 | … | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Eigen Vermogen | € … | € 4469000 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 4.469.000 | … | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | ||||
Eigen Vermogen | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | ||||
Eigen Vermogen | € ... | € 4.071.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 4.071.000 | … |
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeente Venlo: 80% Gemeente Beesel: 11% Gemeente Bergen: 9 %
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?