Karin Jacobs (talk | contribs) |
m (Text replacement - "|Komend" to "|Oude versie komend") |
||
(16 intermediate revisions by 4 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
− | {{Samenwerking C | + | {{Samenwerking C-overzicht |
|C is used=yes | |C is used=yes | ||
− | |Motief ambitieniveau=Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening | + | |Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren;; Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening |
|Motief efficientie=Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren;; Voorkomen van dubbel werk | |Motief efficientie=Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren;; Voorkomen van dubbel werk | ||
|Motief organisatorisch=Professionaliseren van organisatie en/of bestuur | |Motief organisatorisch=Professionaliseren van organisatie en/of bestuur | ||
Line 7: | Line 7: | ||
|Motief uitbesteding=Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent | |Motief uitbesteding=Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent | ||
|Belangrijkste motieven=Efficiënter werken; Organisatorische voordelen; Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan | |Belangrijkste motieven=Efficiënter werken; Organisatorische voordelen; Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan | ||
− | |Opgave inhoud=Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA. | + | |Motief beantwoord=Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden. |
+ | De democratische legitimatie staat onder druk, mede vanwege de complexe governance-structuur is vanuit alle drie de gemeenteraden de behoefte aan meer sturing en verantwoording merkbaar. | ||
+ | |||
+ | Nieuwe instroom in de Wsw (en dus de WAA) is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk. | ||
+ | |||
+ | Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken. | ||
+ | |Opgave inhoud=Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de | ||
+ | verlieslatende organisatie GR WAA. | ||
+ | |Opgave kern=Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de | ||
+ | verlieslatende organisatie GR WAA. | ||
|Voorgaand jaar=2016 | |Voorgaand jaar=2016 | ||
− | | | + | |Oude versie lopend jaar=2017 |
− | | | + | |Oude versie komend jaar=2018 |
− | |Kosten={{Kosten | + | |Kosten={{Kosten-jaar |
|Middelen=Tekortfinanciering | |Middelen=Tekortfinanciering | ||
|Voorgaand begroot=0 | |Voorgaand begroot=0 | ||
− | |Voorgaand feitelijk=-2. | + | |Voorgaand feitelijk=-2.500.000 |
− | | | + | |Oude versie lopend begroot=-2.800.000 |
− | | | + | |Oude versie lopend feitelijk=-3.000.000 |
− | }}{{Kosten | + | |Oude versie komend begroot=2.926.400 |
+ | }}{{Kosten-jaar | ||
|Middelen=WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | |Middelen=WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | ||
|Voorgaand begroot=15.542.000 | |Voorgaand begroot=15.542.000 | ||
|Voorgaand feitelijk=15.542.000 | |Voorgaand feitelijk=15.542.000 | ||
− | | | + | |Oude versie lopend begroot=14.738.579 |
− | | | + | |Oude versie lopend feitelijk=14.738.579 |
+ | |Oude versie komend begroot=13.520.424 | ||
}} | }} | ||
− | |Baten={{Baten | + | |Baten={{Baten-jaar |
|Middelen=Ontv Rijksuitkering WSW | |Middelen=Ontv Rijksuitkering WSW | ||
|Voorgaand begroot=15.542.000 | |Voorgaand begroot=15.542.000 | ||
|Voorgaand feitelijk=15.542.000 | |Voorgaand feitelijk=15.542.000 | ||
− | | | + | |Oude versie lopend begroot=14.738.579 |
− | | | + | |Oude versie lopend feitelijk=14.738.579 |
+ | |Oude versie komend begroot=13.520.424 | ||
+ | }} | ||
+ | |Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar | ||
+ | |Middelen=Concernresultaat GR WAA | ||
+ | |Voorgaand begroot=-4.310.000 | ||
+ | |Voorgaand feitelijk=-3.275.000 | ||
+ | |Oude versie lopend begroot=2.800.000 | ||
+ | |Oude versie lopend feitelijk=3.000.000 | ||
+ | |Oude versie komend begroot=2.926.400 | ||
+ | }} | ||
+ | |Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar | ||
+ | |Middelen=Vreemd vermogen Lang | ||
+ | |Voorgaand feitelijk=4.917.000 | ||
+ | }}{{Vreemd vermogen-jaar | ||
+ | |Middelen=Vreemd vermorgen Kort | ||
+ | |Voorgaand feitelijk=2.790.000 | ||
+ | }} | ||
+ | |Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar | ||
+ | |Middelen=Eigen Vermogen | ||
+ | |Voorgaand feitelijk=2.802.000 | ||
}} | }} | ||
|Percentage aandeel=80 | |Percentage aandeel=80 | ||
Line 37: | Line 68: | ||
|Aandeel realisatie evenwicht=Evenwichtig | |Aandeel realisatie evenwicht=Evenwichtig | ||
|Aandeel realisatie evenwicht baten=Evenwichtig | |Aandeel realisatie evenwicht baten=Evenwichtig | ||
+ | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 15:18, 4 May 2018
GR WAA (WAA)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden.
Nieuwe instroom in de Wsw is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
Inhoud
Aan burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de gemeentelijke tekortfinanciering in de organisatie GR WAA.
Kern (maximaal 500 tekens)
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van tekorten binnen de organisatie GR WAA.
Vanaf 1-1-2023 zijn de deelnemende gemeenten direct zélf financieel en volledig verantwoordelijk voor het totale subsidieresultaat Wsw (= werkgeverskosten Wsw t.o.v. rijksbijdrage Wsw c.a.) De rol van het Schap is veranderd daarmee definitief ook in financieel opzicht van een breed uitvoerend en risicodragend Shared Servicecentre voor de integrale aansturing én uitvoering van de Wsw t/m 2022, naar een kleine publiekrechtelijke samenwerking van gemeenten en een organisatie die gezamenlijk namens haar deelnemende gemeenten de Wsw administratie inkoopt bij WAA Groep nv, regie voert en toezicht houdt op de uitvoering van sec de Wsw regeling vanaf 2023. Het Schap heeft dan ook vanuit haar nieuwe rol en beperktere andere verantwoordelijkheden vanzelfsprekend een beperktere exploitatie.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Lasten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 493000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 493.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Lasten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 485.000 | € ... | € 493.000 | ||||
TOTAAL | € 485.000 | … | € 493.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Lasten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 598.000 | € 193.000 | € 485.000 | ||||
TOTAAL | € 598.000 | € 193.000 | € 485.000
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 178000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 178.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Baten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 170.000 | € ... | € 178.000 | ||||
TOTAAL | € 170.000 | … | € 178.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Baten programma Wsw (obv geheel pri.begr. GR WAA (niet enkel Venloos deel)) | € 286.000 | € 330.000 | € 170.000 | ||||
TOTAAL | € 286.000 | € 330.000 | € 170.000
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € 0 | € … | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € 0 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Concernresultaat GR WAA | € 0 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € 0 | € … | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € 150.000 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 150.000 | … | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Vreemd vermogen Lang | € 300.000 | € 300.000 | € 150.000 | ||||
TOTAAL | € 300.000 | € 300.000 | € 150.000 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Eigen Vermogen | € 2727000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 2.727.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Eigen Vermogen | € 3.042.000 | € ... | € 2.727.000 | ||||
TOTAAL | € 3.042.000 | … | € 2.727.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Eigen Vermogen | € 3.103.000 | € 3.415.000 | € 3.042.000 | ||||
TOTAAL | € 3.103.000 | € 3.415.000 | € 3.042.000 |
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeente Venlo: 80% Gemeente Beesel: 11% Gemeente Bergen: 9 %
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?