Difference between revisions of "Sw-1846842783"
Tom Jacobs (talk | contribs) |
|||
(12 intermediate revisions by 5 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking | {{Samenwerking | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|A is used=yes | |A is used=yes | ||
− | + | |Name=GR Maasveren Limburg Noord | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |Name= | ||
|Afkorting=Maasveren | |Afkorting=Maasveren | ||
+ | |Categorie=Gemeenschappelijke regelingen | ||
+ | |Beschrijving=In stand houden van de veerverbindingen in de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel en Venlo | ||
+ | |Archived=No | ||
|Onderwerp=Verkeer en Vervoer | |Onderwerp=Verkeer en Vervoer | ||
+ | |Programmas=Programma Leefbaar Venlo | ||
|Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | |Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | ||
|Belangrijkheid=College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | |Belangrijkheid=College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | ||
|Verbonden bestuurlijk=ja | |Verbonden bestuurlijk=ja | ||
− | |Verbonden financieel= | + | |Verbonden financieel=nee |
|Schaalvansamenwerking=Regionaal | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | ||
− | |Gemeenten=Gemeente | + | |Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Venlo |
− | |||
|Provincies=Limburg | |Provincies=Limburg | ||
|Bedrijven=Veerbedrijf Ton Paulus | |Bedrijven=Veerbedrijf Ton Paulus | ||
|Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | ||
+ | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 09:14, 30 June 2021
GR Maasveren Limburg Noord (Maasveren)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Ja, de centrum gemeente regelt de dagelijkse gang van zaken namens de deelnemende gemeenten. Door gezamenlijk vervanging aan te besteden wordt schaalvoordeel en uniformiteit behaald, etc..
5961 ES Horst aan de Maas
5961 ES Horst aan de Maas
- d.nijskens@venlo.nl
- mobiel: 0654750679
In stand houden van de veerverbindingen in de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel en Venlo
- Verkeer en Vervoer
(1) Waarom is het belangrijk?
- Samenwerking biedt grote kansen.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
- Spreiden of delen van risico’s
Organisatorische voordelen
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Aan motief beantwoord?
Ja, de centrum gemeente regelt de dagelijkse gang van zaken namens de deelnemende gemeenten. Door gezamenlijk vervanging aan te besteden wordt schaalvoordeel en uniformiteit behaald, etc..
Inhoud
De veerverbindingen blijven in stand tegen acceptabele tarieven en vastgestelde openingstijden. De veerponten worden tijdig vervangen.
Proces
In bedrijf houden van alle veren tegen acceptabele tarieven voor de gebruikers op zo ruim mogelijke openingstijden
Samenwerking
Uniforme openingstijden en tarieven voor alle veren.
Kern (maximaal 500 tekens)
Het in stand houden van 5 veerverbindingen over de Maas, etc...
Een goed voorstelbaar verhaal
ntb
Doel van deze gemeenschappelijke regeling is onder andere een kostendekkende exploitatie van de Maasveren. Hierop wordt de begroting jaarlijks bijgesteld.
De baten bestaan voor het merendeel uit de vergoeding die de exploitant betaalt voor het mogen gebruiken van de veerponten. Uit deze baten worden de onderhouds- en vervangingskosten van de veren en veerstoepen betaald. Doel is dat dit uiteindelijk kosten neutraal is.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Inbreng overige middelen | |||||||
Categorie | |||||||
Inzet medewerkers | 80 uur per jaar | Financiële waarde: € 8000
| |||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Algemene Reserve | € 2.000.351 | € … | € 2.195.713 | ||||
Algemene Reserve | € … | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 2.000.351 | … | € 2.195.713 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Algemene Reserve | € ... | € ... | € ... | ||||
Algemene Reserve | € 2.055.839 | € 2.055.227 | € 2.000.351 | ||||
TOTAAL | € 2.055.839 | € 2.055.227 | € 2.000.351 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Algemene Reserve | € ... | € ... | € ... | ||||
Algemene Reserve | € 1.940.551 | € 2.004.753 | € 2.055.839 | ||||
TOTAAL | € 1.940.551 | € 2.004.753 | € 2.055.839 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 |
Inhoud
In stand houden van de veerverbindingen in de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel en Venlo.
Proces
De jaarrekening
Samenwerking
Uniforme tarieven, zo ruim mogelijke openingstarieven, handhaving van de continuïteit en kwaliteit van alle vijf de Maasveren
Kern
In stand houden van de veerverbindingen in de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel en Venlo.
- Toelichting
Gemeente Horst aan de Maas voert zowel het dagelijks beheer als het groot onderhoud.
- Verdeelsleutel
niet van toepassing omdat de exploitatie kosten neutraal is.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Maatschappelijk | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Hoog | ... | In het exploitatiecontract ligt een verplichting bij de exploitant om alle vijf de Maasveren in stand te houden | Volledig afgedekt |
Juridisch | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Middel | ... | Er wordt een voorstel uitgewerkt, dit wordt bestuurlijk voorgelegd. | Gedeeltelijk afgedekt |
Het in stand houden van de verkeersverbindingen over de Maas. Door de samenwerking ontstaan er geen verschil over inzichten van tarieven en wie welk onderhoud moet betalen. Daarnaast is er nu één aanspreekpunt voor alle veren en wordt er een uniform beleid gevoerd. Voor gemeente Venlo is er een minimum aan inspanning omdat gemeente Horst aan de Maas de centrum functie invult.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Het dagelijks bestuur is gemandateerd aan de centrumgemeente Horst aan de Maas
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Bestuurscommissie | M.P.A.G. Pollux |
Op 31 december 2022 loopt de huidige concessie overeenkomst af. In het voorjaarsoverleg zal aan de bestuurders worden voorgelegd; een stappenplan inclusief tijdschema wat nodig is voor het afsluiten van een nieuwe concessieovereenkomst. Indien de overeenkomst niet verlengt wordt dient dit aan de andere partij uiterlijk 9 maanden voor afloop van de overeenkomst gemeld te worden.