GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) - C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2023)
GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2023)
Jaar 2023
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Spreiden of delen van risico’s
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
- Jezelf ‘ontzorgen’
Motieven (eigen formulering)
het betreft een wettelijke taak; ontwikkelen expertise
Aan motief beantwoord?
ja
Inhoud
Paraatheid van brandweer en crisisbestrijding Effectieve preventie door de GGD Verhoging van de veiligheidsbeleving bij inwoners
Proces
Afstemming, stroomlijning en verbinding
Samenwerking
Schaalvoordelen, ontwikkelen expertise, leveren betaalbare veiligheid en gezondheid, inzetten op kans om Gezondste Regio te worden
Kern (maximaal 500 tekens)
De VRLN is het samenwerkingsorgaan van en voor de gemeenten en heeft tot doel de het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied fysieke veiligheid en gezondheid: - de brandweerzorg; • de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen; • de rampenbestrijding en crisisbeheersing; • het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding
Onze bijdrage aan de Veiligheidsregio is gebaseerd op een kostenverdeelsleutel
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Bijdrage | € 13.430.174 | € 13.417.245 | € 14.171.724 | ||||
TOTAAL | € 13.430.174 | € 13.417.245 | € 14.171.724 | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Bijdrage | € 12.245.497 | € 12.113.299 | € 12.249.000 | ||||
TOTAAL | € 12.245.497 | € 12.113.299 | € 12.249.000 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Bijdrage | € 11.995.000 | € 11.995.482 | € 12.245.000 | ||||
TOTAAL | € 11.995.000 | € 11.995.482 | € 12.245.000
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
baten (zie begroting) | € -81.654.000 | € -88.401.000 | € -82.974.000 | ||||
gezondheid | € 23.099.000 | € 29.005.000 | € 23.537.000 | ||||
brandweerzorg | € 35.854.000 | € 34.114.000 | € 37.828.000 | ||||
crisisbeheersing | € 7.061..000 | € 6.441.000 | € 5.927.000 | ||||
overhead | € 15.864.000 | € 17.378.000 | € 16.077.000 | ||||
onvoorzien | € 50.000 | € … | € 50.000 | ||||
mutatie reserves | € -274.000 | € -485.000 | € -445.000 | ||||
TOTAAL | € 0 | € -1.948.000 | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
baten (zie begroting) | € -71.014.000 | € -100.784.000 | € -70.646.000 | ||||
brandweerzorg | € 32.624.000 | € 32.134.000 | € 32.529.000 | ||||
crisisbeheersing | € 5.177.000 | € 5.347.000 | € 4.889.000 | ||||
gezondheid | € 19.514.000 | € 46.144.000 | € 17.913.000 | ||||
mutatie reserves | € -417.000 | € -2.098.000 | € -11.000 | ||||
onvoorzien | € 50.000 | € 0 | € 50.000 | ||||
overhead | € 14.066.000 | € 18.292.000 | € 15.276.000 | ||||
TOTAAL | € 0 | € -965.000 | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
baten (zie begroting) | € -69.703.000 | € -120.493.000 | € -68.293.000 | ||||
brandweerzorg | € 32.235.000 | € 32.432.000 | € 31.302.000 | ||||
crisisbeheersing | € 5.223.000 | € 5.053.000 | € 5.179.000 | ||||
gezondheid | € 18.599.000 | € 65.074.000 | € 17.770.000 | ||||
mutatie reserves | € -1.144.000 | € -266.000 | € -501.000 | ||||
onvoorzien | € 0 | € 0 | € 50.000 | ||||
overhead | € 14.790.000 | € 17.791.000 | € 14.493.000 | ||||
TOTAAL | € 0 | € -409.000 | € 0 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Vreemd vermogen | € 55.904.000 | € … | € 57.055.000 | ||||
TOTAAL | € 55.904.000 | … | € 57.055.000 | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Vreemd vermogen | € 55.778.000 | € 52.433.000 | € 55.904.000 | ||||
TOTAAL | € 55.778.000 | € 52.433.000 | € 55.904.000 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Vreemd vermogen | € 50.545.000 | € 58.712.000 | € 49.550.000 | ||||
TOTAAL | € 50.545.000 | € 58.712.000 | € 49.550.000 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Eigen vermogen | € 6.783.000 | € … | € 6.393.000 | ||||
TOTAAL | € 6.783.000 | … | € 6.393.000 | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Eigen vermogen | € 6.177.000 | € 6.551.000 | € 6.783.000 | ||||
TOTAAL | € 6.177.000 | € 6.551.000 | € 6.783.000 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Eigen vermogen | € 2.517.000 | € 7.683.000 | € 2.016.000 | ||||
TOTAAL | € 2.517.000 | € 7.683.000 | € 2.016.000 |
Inhoud
Objectieve veiligheid en gezondheid ruim voldoende. Veiligheidsbeleving voldoende.
Proces
Gemeente en VRLN stemmen steeds beter programma's op elkaar af.
Samenwerking
...
Kern
...
- Toelichting
In 2016 is een nieuwe kostenverdeelsleutel vastgesteld, waarmee er meer evenwicht is gekomen in de te leveren diensten en de financiële bijdrage. Er is geen koppeling gemaakt met de stemverhouding in het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio: ieder lid van het Algemeen bestuur heeft een gelijke stem.
- Verdeelsleutel
Domein Veiligheid: - decentralisatie uitkering brandweer en rampenbestrijding - huisvesting aan de hand van het risicoprofiel
Domein Gezondheid: - Inwoneraantal per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar - SES score (sociaal economische status) in combinatie met het aantal 0-19 jarigen
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?