GR Euregio Rijn-Maas-Noord (ERMN) - C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2018)

From Dashboard samenwerking Venlo

GR Euregio Rijn-Maas-Noord (ERMN)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2018)

Jaar 2018

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

Verruimen van de horizon

  • Andere werelden ontdekken
  • Zicht krijgen op kansen

Voorkomen van hinder van elkaar

  • Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
  • Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten

Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief

  • Op gang brengen/eerste stap mogelijk maken

Aan motief beantwoord?

  • Vergroten van ambitieniveau: de gezamenlijke euregiovisie en afstemmingsstructuur biedt focus en gelegenheid om krachten te bundelen.
  • Stimuleren van maatschappelijk initiatief: de euregio-organisatie steekt veel energie in het verbinden van partijen over de grens. Het INTERREG-kaderproject van de Euregio biedt een mogelijkheid voor particulieren en maatschappelijke partijen om zonder veel bureaucratische rompslomp subsidies voor kleine projecten te verkrijgen.
  • Verruimen van de horizon: letterlijk en figuurlijk. Letterlijk omdat de euregio een platform biedt om onze Duitse regiogemeenten te ontmoeten. Figuurlijk omdat er tussen Nederland en Duitsland veelal sprake is van een andere aanpak van zaken. Soms staan deze verschillen samenwerking in de weg, maar ze kunnen ook inspirerend en complementair zijn.
Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Voor Venlo is grensoverschrijdende samenwerking een belangrijk thema. In de Strategische Visie Venlo 2030 komt dit heel duidelijk naar voor in de thema's 'Centrum Euregio' en 'Venlo internationaal'.

De Euregio rijn maas noord beoogt de grensoverschrijdende samenwerking op diverse terreinen aan te jagen door het verbinden van partijen, het voeren van een gemeenschappelijke lobby, de loketfunctie en programmamanagement voor INTERREG A, en het eventueel zelf uitvoeren van eigen INTERREG-projecten. De euregiovisie 2014-2020 vormt de inhoudelijke basis, met als hoofddoel het 'verminderen van grensbarrières voor leven, werken, ondernemen en studeren en de identiteit van het gebied als samenhangende regio te versterken'.

Afgeleide doelen zijn:

  • Benutten van de centrale ligging om economische ontwikkeling te stimuleren
  • De regio te profileren als een aantrekkelijk gebied met een hoge woon- leef- en milieukwaliteit.

Samenwerking

Voor Duitsers is het opbouwen van een relatie een belangrijke voorwaarde voor samenwerking. Daarom dient de euregio bij te dragen aan het ontstaan van een grensoverschrijdend netwerk in de euregio. Een netwerk tussen overheden, maar ook tussen (maatschappelijke) partijen.

Kern (maximaal 500 tekens)

Voor Venlo is grensoverschrijdende samenwerking een belangrijk thema. De Euregio rijn maas noord beoogt de grensoverschrijdende samenwerking op diverse terreinen aan te jagen door het verbinden van partijen, het voeren van een gemeenschappelijke lobby, de loketfunctie en programmamanagement voor INTERREG A, en het eventueel zelf uitvoeren van eigen INTERREG-projecten. De euregiovisie 2014-2020 vormt de inhoudelijke basis, met als hoofddoel het 'verminderen van grensbarrières voor leven, werken, ondernemen en studeren en de identiteit van het gebied als samenhangende regio te versterken'.

Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
TOELICHTING
Evalueerbaar formuleren.png

Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

Tips

  1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
  2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
  3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
  4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
  5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
  6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
  7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
  8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

Een veelzeggend beeld

Nederland duitsland.jpeg

Een goed voorstelbaar verhaal

De grens wordt door burgers, instanties en overheden minder als een barrière gezien. Het euregionaal bewustzijn is vergroot en het aantal grensoverschrijdende samenwerkingen is toegenomen.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

Het budget van de euregio rijn-maas-noord (ongeveer €1.2 miljoen per jaar) bestaat uit verschillende inkomsten. Het grootste deel vormen kostenvergoedingen en subsidies van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de Provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden met hun bijdragen een deel van het budget. De gemeente Venlo betaald een vast bedrag per jaar aan de Euregio (€20.640). Hier staan geen baten tegenover.

Feitelijk:

Conform begroting

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2018)

Financiële middelen Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
jaarlijkse bijdrage 20.640 20.640 € 20.640
TOTAAL € 20.640 € 20.640 € 20.640

Voorgaand jaar (2017)

Financiële middelen Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
jaarlijkse bijdrage 20.640 20.640 20.640
TOTAAL € 20.640 € 20.640 € 20.640

Twee jaar terug (2016)

Financiële middelen Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
jaarlijkse bijdrage 20.640 20.640 ...
TOTAAL € 20.640 € 20.640



Financiële resultaten

Lopend jaar (2018)

Categorie Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
Exploitatie ontvangst 1184323 € …
Explotatie uitgave 1180508 € …
TOTAAL € 2.364.831

Voorgaand jaar (2017)

Categorie Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
Exploitatie ontvangst 1.121.901 1.266.879 1.184.323
Explotatie uitgave 1.119.451 1.234.874 1.180.508
TOTAAL € 2.241.352 € 2.501.753 € 2.364.831

Twee jaar terug (2016)

Categorie Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
Exploitatie ontvangst 1.218.827 1.012.450 ...
Explotatie uitgave 1.206.706 983.290 ...
TOTAAL € 2.425.533 € 1.995.740

Vreemd vermogen

Lopend jaar (2018)

Categorie Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
vreemd vermogen begin 2016 € …
vreemd vermogen eind 2016 € …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2017)

Categorie Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
vreemd vermogen begin 2017 ... 353.777 ...
vreemd vermogen eind 2017 ... 445.018 ...
TOTAAL € 798.795

Twee jaar terug (2016)

Categorie Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
vreemd vermogen begin 2016 ... 258.762 ...
vreemd vermogen eind 2016 ... 353.777 ...
TOTAAL € 612.539

Eigen vermogen

Lopend jaar (2018)

Categorie Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
eigen vermogen (begin 2016) € …
eigen vermogen (eind 2016) € …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2017)

Categorie Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
eigen vermogen (begin 2017) ... 340.794 ...
eigen vermogen (eind 2017) ... 372.798 ...
TOTAAL € 713.592

Twee jaar terug (2016)

Categorie Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
eigen vermogen (begin 2016) ... 311.673 ...
eigen vermogen (eind 2016) ... 340.833 ...
TOTAAL € 652.506

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

De voortgang op de verschillende thema's is als volgt (april 2107):

  • Agrobusiness: Er zit beweging op de subthema´s biomassa, voedselveiligheid en afvalstromen. Innovaties op het vlak van voedselproductie zijn op dit moment niet aan de orde. Er zijn steeds meer partners bezig met grensoverschrijdende samenwerking binnen dit thema. Dit heeft ertoe geleid dat meer projecten in de pipeline zijn gekomen.
  • Logisitiek en infrastructuur: de euregio ondersteunt de grote dynamiek die er momenteel is op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. Dan gaat het om het bij elkaar brengen van partijen aan weerszijden van de grens en om het voeren van euregionale belangenbehartiging bij de Duitse en Nederlandse overheid.
  • Industrie: De euregio heeft zelf een INTERREG-project uitgevoerd (High Tech Systems & Materials) gericht op het verbinden van bedrijven. In algemene zin blijkt het lastig om de samenwerking tussen partners te concretiseren.
  • Vrije tijd, natuur en cultuur: toeristische- en culturele koepelorganisaties werken goed samen. De euregio maakt diverse (kleinere) project mogelijk via het INTERREG kaderproject en informeert hiertoe actief partijen.
  • Arbeidsmarkt en onderwijs: Uitvoeren van de INTERREG-projecten Euregio Xperience en Grensinfopunt. op het gebied van gezamenlijke belangenbehartiging stelt de euregio zich proactief op. Hiervoor wordt ook vaak de afstemming met andere euregio's aan de Nederlands-Duitse grens gezocht.

Proces

...

Samenwerking

De organisatie euregio verbindt partijen in de euregio. Op de inhoudelijke thema's zijn hiertoe grensoverschrijdende themagroepen ingericht die een aantal keer bij elkaar komen. De aansturing door de leden vindt plaats via de Algemene Ledenvergadering (2x per jaar) en door het Dagelijks Bestuur (6 keer per jaar). Daarnaast zijn er reguliere inhoudelijke commissies waarin de leden worden betrokken bij de thema's. Tot slot worden specifieke themabijeenkomsten georganiseerd daar waar 'energie' op een bepaald onderwerp zit.

Kern

De Euregio rijn maas noord jaagt de grensoverschrijdende samenwerking op diverse terreinen aan. De afgelopen jaren is een duidelijke toename van de grensoverschrijdende dynamiek te zien. De euregio fungeert hierbij als spin in het web. Met name in de thema's infrastructuur/logistiek, arbeidsmarkt en agrofood wordt veel energie gestoken. Het resultaat is een toename van projectinitiatieven en een versterkt grensoverschrijdend netwerk. Veel Venlose partijen zijn betrokken bij de diverse projecten.

Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting


Verdeelsleutel

Gemeenten krijgen voor hun bijdrage een aantal stemmen voor de algemene ledenvergadering (minimaal 1 stem). Het aantal stemmen is globaal gebaseerd op het inwoneraantal. In de praktijk is het aantal stemmen (en de financiële bijdrage) wel gemaximeerd. De gemeente Venlo betaalt als relatief grote gemeente dezelfde bijdrage als bijvoorbeeld Krefeld en Mönchengladbach (€20.640/ 6 stemmen).

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten: Evenwichtig
Baten:
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: