Naam
Onderwerpen
Belangrijkheid
(1) Waarom is het belangrijk?
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
(1) '
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
(2) '
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Schaal van de samenwerking
Samenwerkingspartners
Aard van de samenwerking
Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten
Jaren
Motieven voor samenwerking
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Verruimen van de horizon
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
Aan motief beantwoord?
Het motief is de mogelijkheid om als acht Noord-Limburgse gemeenten gezamenlijk te werken aan de opgaven die voor de afzonderlijke gemeenten te groot zijn of waarvoor de regionale schaal de meest geëigende of door het Rijk aangewezen schaal is.
Alle Noord-Limburgse gemeenten participeren inmiddels in de Regio Noord-Limburg. Daarmee is er sprake van een bundeling van krachten die nodig is om de gezamenlijke regionale ambities te organiseren. Deze schaal maakt de regio tot een serieuze gesprekspartner.
Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten
Beoogde resultaten
Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen.
Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!
Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.
Inhoudelijke resultaten
De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?
- Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
- Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.
Prestaties in het beleidsproces
Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?
Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.
Samenwerkingsprestaties
Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet.
Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.
Tips
- Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
- De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
- Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.
Inhoud
De regionale samenwerking Noord Limburg is het platform voor samenwerking en afstemming tussen gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar,
Peel en Maas, Venlo en Venray.
Deze acht Noord-Limburgse gemeenten bundelen hun krachten om een impuls te geven aan de verdere ontwikkeling van de regio en het oplossen van maatschap-pelijke regionale vraagstukken. In 2019 hebben de acht gemeenten in Noord-Limburg hebben de ambitie uitgesproken de gezondste regio van Nederland te worden. Dit is verwoord in de strategische visie 2040. In aansluiting op de visie is ook een nieuw uitvoeringsprogramma opgesteld dat zich -binnen het in de
visie geschetste lange termijn ontwikkel-perspectief- richt op de middellange termijn (4 jaar). Het is een ambitieus programma waarin naast de regionale ambities ook de activiteiten en projecten uit de regionale investeringsagenda en het bid voor de regiodeal Noord-Limburg zijn opgenomen. In die zin is er sprake van één integraal programma voor onze gezamenlijke regionale opgaven.
Proces
Het uitvoeringsprogramma wordt uitgewerkt in projecten. Om tot een regionale projectenportefeuille te komen, wordt gewerkt met projectenveloppen. Regiogemeenten kunnen in wisselende samenstelling deelnemen aan regionale projecten. De projectenveloppen worden 2-3 maal per jaar voorgelegd aan de acht gemeenten, met daarbij een voorstel voor allocatie van de benodigde middelen.
Samenwerking
De Regiovisie Noord-Limburg 2040 "De gezondste regio" ken 6 pijlers (programma's). Elk programma wordt -namens de regio- uitgevoerd onder regie van een programmamanager die namens één van de deelnemende gemeenten werkzaam is bij het regiobureau. Afstemming en besluitvorming over de inzet van regiomiddelen vindt plaats in de portefeuillehoudersoverleggen, de regiegroep en het burgemeestersoverleg.
Twee maal per jaar worden regio dagen georganiseerd voor de 8 colleges van B&W. De gemeente Venlo verzorgt de coördinatie van de samenwerking.
Kern (maximaal 500 tekens)
Met de regionale samenwerking wordt beoogd de in de strategische regiovisie gezamenlijk geformuleerde en ambitie "De gezondste regio" te realiseren via de volgende zes programma's:
- Ondernemen en innoveren
- Vitaal en gezond
- Toerisme en leisure
- Landelijk gebied
- Mobiliteit en logistiek
- Energie en klimaat
Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.
In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein?
Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.
Tips
- Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
- Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
- Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
- Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
- Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
- Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
- Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
- Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.
Een veelzeggend beeld
Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:
Jaarlijks draagt de gemeente Venlo €4 per inwoner bij aan de samenwerking Regio Venlo. Deze middelen worden ingezet voor bekostiging projecten en activiteiten uit het uitvoeringsprogramma. Daarnaast dragen we € 1,28 per inwoner bij aan het regionaal innovatiebudget en een bijdrage van 0,28 tbv Public Affairs (voorheen BIZ)
Inbreng middelen:
|
Actuele waarde of omvang (in €)
|
Kosten (inbreng financiële middelen)
|
|
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.
|
Lopend jaar (2023)
|
Financiële middelen
|
Begroting 2023
|
Realisatie 2023
|
Begroting 2024
|
jaarlijkse bijdrage 5,56 p inw
|
€ 464.511
|
€ 0
|
€ 494.946
|
TOTAAL
|
€ 464.511
|
€ 0
|
€ 494.946
|
Voorgaand jaar (2022)
|
Financiële middelen
|
Begroting 2022
|
Realisatie 2022
|
Begroting 2023
|
jaarlijkse bijdrage 5,56 p inw
|
€ 536.464
|
€ ...
|
€ 536.464
|
TOTAAL
|
€ 536.464
|
…
|
€ 536.464
|
Twee jaar terug (2021)
|
Financiële middelen
|
Begroting 2021
|
Realisatie 2021
|
Begroting 2022
|
jaarlijkse bijdrage 5,56 p inw
|
€ 536.464
|
€ ...
|
€ 536.464
|
TOTAAL
|
€ 536.464
|
…
|
€ 536.464
|
Financiële resultaten
|
Lopend jaar (2023)
|
Categorie
|
Begroting 2023
|
Realisatie 2023
|
Begroting 2024
|
begroting regio Venlo
|
€ 13.655.304
|
€ …
|
€ 13.653.543
|
TOTAAL
|
€ 13.655.304
|
…
|
€ 13.653.543
|
Voorgaand jaar (2022)
|
Categorie
|
Begroting 2022
|
Realisatie 2022
|
Begroting 2023
|
begroting regio Venlo
|
€ 1.794.470
|
€ 6.255.848
|
€ 13.655.304
|
TOTAAL
|
€ 1.794.470
|
€ 6.255.848
|
€ 13.655.304
|
Twee jaar terug (2021)
|
Categorie
|
Begroting 2021
|
Realisatie 2021
|
Begroting 2022
|
begroting regio Venlo
|
€ 1.794.470
|
€ ...
|
€ ...
|
TOTAAL
|
€ 1.794.470
|
…
|
…
|
Vreemd vermogen
|
Lopend jaar (2023)
|
Categorie
|
Begroting 2023
|
Realisatie 2023
|
Begroting 2024
|
Vreemd vermogen regio
|
€ …
|
€ …
|
€ …
|
TOTAAL
|
…
|
…
|
…
|
Voorgaand jaar (2022)
|
Categorie
|
Begroting 2022
|
Realisatie 2022
|
Begroting 2023
|
Vreemd vermogen regio
|
€ ...
|
€ ...
|
€ ...
|
TOTAAL
|
…
|
…
|
…
|
Twee jaar terug (2021)
|
Categorie
|
Begroting 2021
|
Realisatie 2021
|
Begroting 2022
|
Vreemd vermogen regio
|
€ ...
|
€ ...
|
€ ...
|
TOTAAL
|
…
|
…
|
…
|
Eigen vermogen
|
Lopend jaar (2023)
|
Categorie
|
Begroting 2023
|
Realisatie 2023
|
Begroting 2024
|
eigen vermogen regio
|
€ 837.429
|
€ …
|
€ …
|
TOTAAL
|
€ 837.429
|
…
|
…
|
Voorgaand jaar (2022)
|
Categorie
|
Begroting 2022
|
Realisatie 2022
|
Begroting 2023
|
eigen vermogen regio
|
€ 837.429
|
€ ...
|
€ ...
|
TOTAAL
|
€ 837.429
|
…
|
…
|
Twee jaar terug (2021)
|
Categorie
|
Begroting 2021
|
Realisatie 2021
|
Begroting 2022
|
eigen vermogen regio
|
€ 837.429
|
€ ...
|
€ ...
|
TOTAAL
|
€ 837.429
|
…
|
…
|
Feitelijke resultaten van de samenwerking
Inhoud
De strategische regionale opgaven zijn vertaald naar regionale samenwerkingsthema's en programma's. De effecten van de regionale aanpak treden vaak pas op lange termijn op. Over de afgelopen periode zijn o.a. de volgende concrete resultaten geboekt:
-de oprichting van de MGR Sociaal Domein
-de vestiging van HAS Venlo
-de ontwikkeling van de Brightlandscampus Greenport Venlo
-logistieke hotspot nr 1 van Nederland
-de oprichting van een Economic Development Board Noord-Limburg
-regionaal actieprogramma vitale vrijetijdseconomie
-6 regionale POL-uitwerkingen
Voor een compleet overzicht van de resultaten zie de jaarverslagen van de Regio Noord-Limburg (onder G: bibliotheek).
Proces
Begin 2019 is vooruitlopend op de actualisatie van de regiovisie gezamenlijk met de provincie Limburg een regionale investeringsagenda opgesteld. In het eerste kwartaal van 2020 is de regionale strategische visie 2040 vastgesteld. Naar verwachting wordt in het 2e kwartaal van 2020 de Regiodealovereenkomst met het Rijk gesloten.
Samenwerking
In het 1e kwartaal 2020 hebben de regiogemeenten de nieuwe governance voor de Regio Noord-Limburg vastgesteld.
Kern
De strategische regionale opgaven zijn vertaald naar regionale samenwerkingsthema's en programma's. De effecten van de regionale aanpak treden vaak pas op lange termijn op. Voor een compleet overzicht van de resultaten zie de jaarverslagen van de Regio Noord-Limburg (onder G: bibliotheek).
Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.
Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels.
Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:
- ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
- 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
- ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
- Toelichting
De inbreng van financiële middelen van de regio gemeenten aan de Regio Venlo (begroting) is naar rato van inwoneraantallen (jaarlijks € 5,28,- per inwoner).
Ook de inzet van medewerkers bij de uitvoering van het regioprogramma is evenwichtig in relatie tot de inzet van medewerkers uit de andere gemeenten.
- Verdeelsleutel
De inbreng van financiële middelen is naar rato van inwoneraantallen
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Kosten: Evenwichtig
Baten: Evenwichtig
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage:
Risico's
Aard van de risico's
Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.
- Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
- Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
- Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
- Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
- Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.
Impact
Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.
Risico = Kans X Impact
Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.
Maatschappelijk
|
25% (onwaarschijnlijk)
|
Middel
|
...
|
De coördinatie van de uitvoering van het regioprogramma is belegd bij de gemeente Venlo (taak regiobureau). Bij veel regionale programma's is de gemeente Venlo in de lead.
|
Gedeeltelijk afgedekt
|
Financieel
|
10% (zeer onwaarschijnlijk)
|
Laag
|
...
|
de gemeente Venlo (gastheergemeente) beheert de regiobegroting.
|
Volledig afgedekt
|
Strategische kansen die de samenwerking biedt
- Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
- Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
- Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
- Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.
Door samen te werken kunnen we onze majeure opgaven ( zie visie 2040) realiseren.
Governance van de samenwerking
Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een
Het gaat hier om informele samenwerking van de gemeente met private partijen, bewoners, bedrijven, organisaties.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
Delegatie
Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.
Mandaat
Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
De samenwerking is met name gericht op afstemming van beleid. De gemeente Venlo is penvoerende gemeente en gemandateerd tot het aangaan van verplichtingen en het verstrekken van bijdragen op basis van de regionale investeringsagenda.
Vertegenwoordiging in bestuursorganen
Orgaan
|
Burgemeester
|
Wethouders
|
Raadsleden
|
Ambtelijk
|
Burgemeestersoverleg Regio Noord-Limburg
|
A. Scholten
|
|
|
|
Secretarissenoverleg Regio Noord-Limburg
|
|
|
|
A.M.G. Beurskens
|
Portefeuillehoudersoverleg Economisch Domein
|
|
E. Boom
|
|
|
Portefeuillehoudersoverleg Ruimtelijk Domein
|
|
T. Verhaegh
|
|
|
Portefeuillehoudersoverleg Ruimtelijk Domein
|
|
M.P.A.G. Pollux-Linssen
|
|
|
Portefeuillehoudersoverleg Sociaal Domein
|
|
F.P.M. Schatorjé
|
|
|
Zeggenschap
Orgaan
Aantal stemmen voor de gemeente
Totaal aantal
Eventuele toelichting
Denk bijvoorbeeld aan:
- Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel).
- Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem).
- Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel).
- Een combinatie van bovenstaande.
- Of iets anders....
Regio Noord-Limburg
1
8
Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem. Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen.
Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling
Wie doet wat? In een samenwerking kunnen allerlei rollen en taken verdeeld worden. Er zijn bijvoorbeeld financiers, uitvoerders, kennisleveranciers, een regisseur et cetera.
Bij een Centrumgemeenteconstructie kunnen deelnemende gemeenten allerlei taken onder brengen bij de centrumgemeente, die in opdracht van de andere gemeenten deze taken uitvoert. Daartoe verlenen de deelnemende gemeenten mandaat aan de centrumgemeente.
De samenwerking kent geen aparte uitvoeringsorganisatie. Het regioprogramma wordt uitgevoerd door de deelnemende gemeenten.
Afstemming of besluitvorming over de regionale programma’s vindt plaats in de daartoe georganiseerde bestuurlijke regionale overleggen. De Regio Noord-Limburg kent een Burgemeestersoverleg, een secretarissenoverleg, een regiegroep en drie portefeuillehouders overleggen (PHO’s).
De t.b.v. de samenwerking benodigde ondersteunende, adviserende en coördinerende taken zijn centraal georganiseerd bij het Regiobureau (onderdeel Concernstaf gemeente Venlo).
Afspraken, procedures en instrumenten
Denk aan:
- Tussentijdse evaluatie en monitoring.
- Organiseren van werkbezoeken
- Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
- Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
- Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
- Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
- Afspraken over informatievoorziening.
- Onafhankelijk toezicht
Voorafgaand aan de bestuurlijke overleggen van de Regio Noord-Limburg worden de betreffende agenda en stukken besproken in de colleges van B&W, zodanig dat de -namens B&W af te vaardigen bestuurder- tijdens de bestuurlijke regionale overleggen besluiten kan nemen. D.m.v. het achteraf laten vaststellen van de besluitenlijsten in alle colleges van B&W worden de besluiten van de PHO’s en het BO rechtsgeldig.
Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding
De samenwerking Regio Noord-Limburg is niet geformaliseerd. Er is niets afgesproken over beëindiging of het verlaten van de samenwerking. Jaarlijks dragen de deelnemende gemeenten een bijdrage van € 4,28 per inwoner bij aan de samenwerking en € 1,28 voor een innovatiefonds. Deze middelen worden vaak meerjarig (4 jaar) toegekend aan regionale projecten en activiteiten. Indien beëindiging of uittreden aan de orde zou zijn dient dan ook een redelijke overgangstermijn in acht te worden genomen.
Procesbalk
Raad
derde kwartaal van 2024
Raadsvoorstel voor een 6e envelop regionale investeringsagenda.
derde kwartaal van 2019
Eind 2018 is besloten vooruitlopend op de actualisatie van de regiovisie gezamenlijk een regionale investeringsagenda op te stellen. De inmiddels opgestelde regionale investeringsagenda Noord-Limburg formuleert het aanbod van de regio en diende zowel als inzet voor de provinciale collegeonderhandelingen als voor het gesprek met het Rijk in het kader van de regiodeals. Tijdens de regionale raadsbijeenkomst op 1 juli jl. is de investeringsagenda gepresenteerd aan uw raad. Ook is het proces geschetst om te komen tot een nieuwe regiovisie met bijbehorend uitvoeringsprogramma voor de periode 2020-2023. In september a.s. wordt een eerste regionale raadsbijeenkomst georganiseerd die in het teken staat van de nieuwe regionale visie & uitvoeringsprogramma.
vierde kwartaal van 2019
In november 2019 wordt een tweede regionale raadsbijeenkomst georganiseerd in het kader van de nieuwe regiovisie & uitvoeringsprogramma 2020-2023. Verwacht wordt dat de nieuwe visie met bijbehorend regioprogramma in december 2019 gereed is voor besluitvorming in de 8 gemeenteraden.
eerste kwartaal van 2020
In maart 2020 heeft de gemeenteraad de nieuwe regionale strategische visie 2040 vastgesteld: "de gezondste regio". Om deze ambitie te realiseren hebben de gemeenten in december 2019 gezamenlijk met de provincie een convenant gesloten over een gezamenlijke regionale investeringsagenda. Deze agenda vormt de basis en benoemt de regionale ambities, opgaven en belangrijkste thema’s voor de periode 2019 - 2023. De investeringsagenda gaat specifiek in op welke investeringen de regio samen met partners wil doen om de ambitie van gezondste regio te realiseren én welke een bijdrage leveren aan het oplossen van regio-overstijgende maatschappelijke vraagstukken.
De agenda is ook vertaald naar een bid voor een regiodeal. Dat zijn rijksmiddelen die beschikbaar worden gesteld om de brede welvaart in onze regio verder te versterken. Middelen ook, van Rijk en provincie, als cofinanciering van onze eigen (regionale) ambities. Naar verwachting wordt in juli 2020 de regiodeal-overeenkomst met het Rijk gesloten.
Overige relevante ontwikkelingen
Op 30 juni 2020 heeft het burgemeestersoverleg het jaarverslag 2019 vastgesteld. U vindt het jaarverslag onder 'G. Bibliotheek'
Relevante documenten
Regionale Investeringsagenda Noord-Limburg (
downloaden)
jaarrekening regio Noord-Limburg 2020 ([ downloaden])
Regio Noord-Limburg, Jaarstukken 2021 (
downloaden)
Begroting 2024 Regio Noord-Limburg (2024-02-06 171407) (
downloaden)
2022 Jaarverslag en Verantwoording investeringsagenda Regio NL (2024-02-06 171605) (
downloaden)