Karin Jacobs (talk | contribs) |
|||
Line 7: | Line 7: | ||
Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving. | Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving. | ||
Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. | Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. | ||
+ | Met ingang van 2018 werken de Wsw'ers met lage loonwaarde in Venlo onder gemeentelijk beheer bij de organisatie KanDoen. Het dienstverband blijft met de WAA. | ||
− | Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan. | + | Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan, ook al is de afgelopen jaren door een focus op 'van binnen naar buiten' en verdergaande professionalisering de omvang van de jaarlijks benodigde tekortfinanciering inmiddels op een lager dan voorheen niveau gestabiliseerd. |
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | |Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | ||
|Risicos impact=Hoog | |Risicos impact=Hoog | ||
|Beheersmaatregelen=WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. | |Beheersmaatregelen=WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. | ||
− | Binnen KanDoen is de acquisitiekracht | + | Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. |
− | Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De | + | Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De WAA heeft inmiddels alle bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. |
− | Aanvullend is | + | Aanvullend is binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is aan de hand van deze business case door het college richting bepaald en wordt nu aan implementatie daarvan gewerkt. |
De wens om één uitvoeringsorganisatie te vormen kent ook een financiële achtergrond. Een efficiënte- en effectieve uitvoering van de WSW en participatiewet is nodig om zover als mogelijk binnen de beschikbare budgeten de taken uit te voeren. | De wens om één uitvoeringsorganisatie te vormen kent ook een financiële achtergrond. Een efficiënte- en effectieve uitvoering van de WSW en participatiewet is nodig om zover als mogelijk binnen de beschikbare budgeten de taken uit te voeren. | ||
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
Line 24: | Line 25: | ||
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | |Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | ||
|Risicos impact=Middel | |Risicos impact=Middel | ||
− | |Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen wordt voorzien voor eind | + | |Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen wordt voorzien voor eind 2020 |
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
}}{{Risicoanalyse | }}{{Risicoanalyse |
Revision as of 15:38, 4 February 2020
GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 25% (onwaarschijnlijk) | Hoog | ... | WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De WAA heeft inmiddels alle bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. Aanvullend is binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is aan de hand van deze business case door het college richting bepaald en wordt nu aan implementatie daarvan gewerkt. De wens om één uitvoeringsorganisatie te vormen kent ook een financiële achtergrond. Een efficiënte- en effectieve uitvoering van de WSW en participatiewet is nodig om zover als mogelijk binnen de beschikbare budgeten de taken uit te voeren. |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen wordt voorzien voor eind 2020 | Gedeeltelijk afgedekt |
Maatschappelijk | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |