Difference between revisions of "Sw-0978071234/C/2017"
m (Text replacement - "{{Financieel resultaat" to "{{Financieel resultaat-jaar") |
m (Text replacement - "{{Eigen vermogen" to "{{Eigen vermogen-jaar") |
||
Line 58: | Line 58: | ||
|Voorgaand feitelijk=2.790.000 | |Voorgaand feitelijk=2.790.000 | ||
}} | }} | ||
− | |Eigen vermogen={{Eigen vermogen | + | |Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar |
|Middelen=Eigen Vermogen | |Middelen=Eigen Vermogen | ||
|Voorgaand feitelijk=2.802.000 | |Voorgaand feitelijk=2.802.000 |
Revision as of 14:31, 4 May 2018
GR WAA (WAA)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Omdat de betreffende taak al heel lang niet meer door de afzonderlijke gemeenten wordt uitgevoerd, is objectief moeilijk beoordeelbaar of en in hoeverre het beleggen van de taak bij de GR WAA aan de gestelde doelen voldoet. Wel is aannemelijk dat vanwege de schaalgrootte van de WAA op het gebied van overhead en marktbewerking zowel efficiency- als synergetische voordelen gerealiseerd worden. De democratische legitimatie staat onder druk, mede vanwege de complexe governance-structuur is vanuit alle drie de gemeenteraden de behoefte aan meer sturing en verantwoording merkbaar.
Nieuwe instroom in de Wsw (en dus de WAA) is vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk als gevolg van de invoering van de Participatiewet. Deze ontwikkeling, die gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen op de rijksfinanciering, zet de houdbaarheid van de WAA in de huidige vorm sterk onder druk.
Ook een vergelijk met andere sociale werkvoorzieningsschappen valt moeilijk te maken, omdat met name voor de vergelijking van de financiële indicatoren niet enkel de resultaten van het sw-bedrijf relevant zijn, maar nog veel relevanter is welke winkelnerings-afspraken deze bedrijven met hun eigenaren (gemeenten) hebben. Benchmarking blijft daardoor in hoge mate appels met peren vergelijken.
Inhoud
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA.
Kern (maximaal 500 tekens)
Burgers van de gemeentes met een WSW-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden. Doel daarbij is de medewerkers zo regulier mogelijk te laten werken. Daarnaast wordt gestreefd naar het terugdringen van de verlieslatende organisatie GR WAA.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 (voorgaand jaar) | 2017 (lopend jaar) | 2018 (komend jaar) | ||||
Kosten (inbreng financiële middelen) | ||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | ||||||
Financiële middelen | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk |
Tekortfinanciering | € 0 | € -2.500.000 | € -2.800.000 | € -3.000.000 | € 2.926.400 | € … |
WSW Rijkssubsidie (doorbetaling aan WAA) | € 15.542.000 | € 15.542.000 | € 14.738.579 | € 14.738.579 | € 13.520.424 | € … |
TOTAAL | € 15.542.000 | € 13.042.000 | € 11.938.579 | € 11.738.579 | € 16.446.824 | … |
Baten | ||||||
Categorie opbrengsten | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk |
Ontv Rijksuitkering WSW | € 15.542.000 | € 15.542.000 | € 14.738.579 | € 14.738.579 | € 13.520.424 | € … |
TOTAAL | € 15.542.000 | € 15.542.000 | € 14.738.579 | € 14.738.579 | € 13.520.424 | … |
Financiële resultaten | ||||||
Categorie | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk |
Concernresultaat GR WAA | € 2.800.000 | € 3.000.000 | € 2.926.400 | |||
TOTAAL | … | … | € 2.800.000 | € 3.000.000 | € 2.926.400 | … |
Vreemd vermogen | ||||||
Categorie | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk |
Vreemd vermogen Lang | € … | € 4.917.000 | € … | € … | € … | € … |
Vreemd vermorgen Kort | € … | € 2.790.000 | € … | € … | € … | € … |
TOTAAL | … | € 7.707.000 | … | … | … | … |
Eigen vermogen | ||||||
Categorie | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk | Begroot | Feitelijk |
Eigen Vermogen | € … | € … | € … | |||
TOTAAL | … | … | … | … | … | … |
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeente Venlo: 80% Gemeente Beesel: 11% Gemeente Bergen: 9 %
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?