Karin Jacobs (talk | contribs) |
Karin Jacobs (talk | contribs) |
||
Line 3: | Line 3: | ||
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse | |Risicoanalyse={{Risicoanalyse | ||
|Risicos aard=Financieel | |Risicos aard=Financieel | ||
− | |Risicos toelichting=De WSW wordt voor een groot deel gefinancierd door de rijksbijdrage WSW. Het rijk heeft een forse daling van deze bijdrage ingezet: jaarlijks daalt de bijdrage met € 500 per SE totdat het niveau van € 22.500 is bereikt in 2020. Het is zeker niet uit te sluiten dat de rijks- bezuinigingen op de WSW en het gehele terrein van gesubsidieerde arbeid verder zullen gaan dan tot nu toe is aangenomen. | + | |Risicos toelichting=De WSW wordt voor een groot deel gefinancierd door de rijksbijdrage WSW. Het rijk heeft een forse daling van deze bijdrage ingezet: jaarlijks daalt de bijdrage met € 500 per SE totdat het niveau van € 22.500 is bereikt in 2020. Het is zeker niet uit te sluiten dat de rijks- bezuinigingen op de WSW en het gehele terrein van gesubsidieerde arbeid verder zullen gaan dan tot nu toe is aangenomen. Tevens calculeert het Rijk, bij het vaststellen van het WSW-budget, met een hoger uitstroompercentage (6% tot 7%) dan de werkelijkheid (4%). Dit beeld is landelijk en niet typerend voor Venlo. |
+ | |||
Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving. | Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving. | ||
+ | Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. Ook binnen KanDoen, waar de WSW-ers met een lagere loonwaarde een werkplek hebben of, uiterlijk medio 2018, gaan vinden. | ||
− | + | Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan. De begrote tekortfinanciering voor Venlo is voor primair begroot op € 2.926.400,=. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is in 2015 afgesproken dat dit tekort integraal onderdeel uitmaakt van het financieel kader Sociaal Domein. In tegenstelling tot voorgaande jaren is het tekort vanaf 2018 wel begroot. De kans dat dit begrote tekort in 2018 wordt overschreden is laag. | |
+ | |Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | ||
+ | |Risicos impact=Hoog | ||
+ | |Beheersmaatregelen=WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. | ||
+ | Binnen KanDoen is de acquisitiekracht tijdelijk verstrekt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. | ||
− | + | Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De meeste bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) zijn inmiddels gestopt. Bij nieuwe exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. Het schoonmaakbedrijf en Kwekerij Roobeek worden in het eerste halfjaar vervreemd. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | Aanvullend is in het najaar van 2016 binnen Venlo gekozen om een | + | Aanvullend is in het najaar van 2016 binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2018 wordt deze business case ter besluitvorming voorgelegd. |
+ | De wens om één uitvoeringsorganisatie te vormen kent ook een financiële achtergrond. Een efficiënte- en effectieve uitvoering van de WSW en participatiewet is nodig om zover als mogelijk binnen de beschikbare budgeten de taken uit te voeren. | ||
− | + | Met deze maatregelen stellen we als doel het tekort op de uitvoering WSW in 2018 terug te dringen tot maximaal € 2.500.000. | |
− | |||
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
}} | }} | ||
|Delay publication=Yes | |Delay publication=Yes | ||
}} | }} |
Revision as of 20:05, 6 February 2018
GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s
Aan dit onderdeel wordt momenteel gewerkt. De nieuwe of bijgewerkte gegevens zullen zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd.