Difference between revisions of "Sw-0978071234/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
(Created page with "{{Samenwerking D |D is used=yes |Risicoanalyse={{Risicoanalyse}} }}")
 
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking D
 
{{Samenwerking D
 
|D is used=yes
 
|D is used=yes
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse}}
+
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
 +
|Risicos aard=Financieel
 +
|Risicos toelichting=De WSW wordt voor een groot deel gefinancierd door de rijksbijdrage WSW. Het rijk heeft een forse daling van deze bijdrage ingezet:  jaarlijks daalt de bijdrage met € 500 per SE totdat het niveau van € 22.500 is bereikt in 2020. Het is zeker niet uit te sluiten dat de rijks- bezuinigingen op de WSW en het gehele terrein van gesubsidieerde arbeid verder zullen gaan dan tot nu toe is aangenomen. 
 +
Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving.
 +
 
 +
Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. Ook binnen KanDoen, waar de WSW-ers met een lagere loonwaarde een werkplek hebben of, uiterlijk begin 2018, gaan vinden.
 +
 
 +
Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie.
 +
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 +
|Risicos impact=Hoog
 +
|Beheersmaatregelen=Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De meeste bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) zijn inmiddels gestopt. Nieuwe exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed) werken ook met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 
 +
 
 +
Aanvullend is in het najaar van 2016 binnen Venlo gekozen om een businesscase op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden.  Eind 2017 wordt deze businesscase opgeleverd, waarna besluitvorming kan plaatsvinden begin 2018.
 +
 
 +
WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.
 +
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht tijdelijk verstrekt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven.
 +
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 +
}}
 
}}
 
}}

Revision as of 15:40, 7 June 2017

GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Financieel 75% (waarschijnlijk) Hoog ... Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De meeste bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) zijn inmiddels gestopt. Nieuwe exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed) werken ook met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Aanvullend is in het najaar van 2016 binnen Venlo gekozen om een businesscase op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Eind 2017 wordt deze businesscase opgeleverd, waarna besluitvorming kan plaatsvinden begin 2018.

WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. Binnen KanDoen is de acquisitiekracht tijdelijk verstrekt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven.

Gedeeltelijk afgedekt