Difference between revisions of "Sw-920404004/E"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 15: Line 15:
 
}}
 
}}
 
|Zeggenschap={{Zeggenschap
 
|Zeggenschap={{Zeggenschap
 +
|Orgaan=Regio Venlo
 
|Aantal stemmen voor de gemeente=1
 
|Aantal stemmen voor de gemeente=1
 
|Totaal aantal stemmen=8
 
|Totaal aantal stemmen=8
|Toelichting=elke deelnemende gemeente heeft 1 stem. Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen.
+
|Toelichting=Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem. Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen.
 
}}
 
}}
 +
|Consequenties beeindiging of uittreding=De samenwerking Regio Venlo is niet geformaliseerd. Er is niets afgesproken over beëindiging of het verlaten van de samenwerking. Jaarlijks dragen de deelnemende gemeenten een bijdrage van € 4,-  per inwoner bij aan de samenwerking. Deze middelen worden vaak meerjarig (4 jaar) toegekend aan regionale projecten en activiteiten. Indien beëindiging of uittreden aan de orde zou zijn dient dan ook een redelijke overgangstermijn in acht te worden genomen.
 
}}
 
}}

Revision as of 16:18, 15 May 2017

Regio Noord-Limburg
E. Governance van de samenleving


Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een informeel bestuurlijk overleg

TOELICHTING

Het gaat hier om samenwerking tussen publieke organisaties zonder dat dit een formele status heeft. Het kan bijvoorbeeld gaan om overleg tussen portefeuillehouders (informeel bestuurlijk overleg). Afstemming en kennisdeling tussen ambtenaren is een vorm van informeel ambtelijk overleg.

.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
TOELICHTING

Delegatie

Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.

Mandaat

Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.

Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?

Er zijn geen bevoegdheden of taken gedelegeerd of gemandateerd.

Vertegenwoordiging in bestuursorganen
Orgaan Burgemeester Wethouders Raadsleden Ambtelijk


Burgemeestersoverleg regio Venlo Scholten


secretarissenoverleg regio venlo gemeentesecretaris


Portefeuillehoudersoverleg Economisch Domein Satijn, Lamers
Zeggenschap
Orgaan
Aantal stemmen voor de gemeente
Totaal aantal
Eventuele toelichting
TOELICHTING

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel).
  • Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem).
  • Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel).
  • Een combinatie van bovenstaande.
  • Of iets anders....
Regio Venlo
1
8
Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem. Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen.
Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding

De samenwerking Regio Venlo is niet geformaliseerd. Er is niets afgesproken over beëindiging of het verlaten van de samenwerking. Jaarlijks dragen de deelnemende gemeenten een bijdrage van € 4,- per inwoner bij aan de samenwerking. Deze middelen worden vaak meerjarig (4 jaar) toegekend aan regionale projecten en activiteiten. Indien beëindiging of uittreden aan de orde zou zijn dient dan ook een redelijke overgangstermijn in acht te worden genomen.