Difference between revisions of "Sw-2000246023"
Micha Brouns (talk | contribs) |
Micha Brouns (talk | contribs) |
||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking | {{Samenwerking | ||
+ | |C is used=yes | ||
+ | |Motief efficientie=Spreiden of delen van risico’s | ||
+ | |Motief hindervoorkoming=Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten | ||
+ | |Motief uitbesteding=Jezelf ‘ontzorgen’ | ||
+ | |Belangrijkste motieven=Anders | ||
+ | |Motief beantwoord=Gemeenten kunnen voormalige stortplaatsen die zorg behoeven overdragen aan BL. Hierdoor worden de (financiële) risico's ten gevolge van deze stortplaatsen gespreid. Dit voorkomt dat een gemeente wordt opgezadeld met de negatieve bijeffecten die worden veroorzaakt omdat ze in het verleden in een regionaal belang hebben voorzien. BL biedt de betreffende gemeenten een mogelijkheid tot 'ontzorgen'. Aan de motieven van de samenwerking wordt dus voldaan. | ||
+ | |Opgave inhoud=Gemeenten die de negatieve gevolgen ervaren van een voormalige stortplaats worden "ontzorgt". | ||
+ | De financiele lasten van voormalige stortplaatsen worden gezamenlijk gedeeld. | ||
+ | |Opgave kern=Gemeenten die de negatieve gevolgen ervaren van een voormalige stortplaats worden "ontzorgt". | ||
+ | |Feitelijk proces=Ter dekking van de kosten voor het beheer van stortplaatsen die zijn gesloten voor 1996 (de zogenaamde NAVOS-locaties) is een afspraak gemaakt. Vanaf 2012 tot en met 2021 dragen alle gemeenten per inwoner jaarlijks € 0,25 aan het "nazorgfonds" bij. | ||
+ | |Feitelijk kern=Ter dekking van de kosten voor het beheer van stortplaatsen die zijn gesloten voor 1996 (de zogenaamde NAVOS-locaties) is een afspraak gemaakt. Vanaf 2012 tot en met 2021 dragen alle gemeenten per inwoner jaarlijks € 0,25 aan het "nazorgfonds" bij. | ||
+ | |Kosten={{Kosten | ||
+ | |Middelen=jaarlijkse bijdrage nazorgfonds | ||
+ | |Voorgaand begroot=25000 | ||
+ | |Voorgaand feitelijk=25000 | ||
+ | |Lopend begroot=25000 | ||
+ | |Lopend feitelijk=25000 | ||
+ | |Komend begroot=25000 | ||
+ | |Komend feitelijk=25000 | ||
+ | }} | ||
+ | |Percentage aandeel=9 | ||
+ | |Aandeel realisatie verdeelsleutel=Gemeenten voegen gedurende 10 jaar per inwoner jaarlijks € 0,25 toe aan het nazorgfonds. | ||
+ | |Aandeel realisatie evenwicht=Evenwichtig | ||
+ | |Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend | ||
|A is used=yes | |A is used=yes | ||
|Selectie vorm=Formeel en privaatrechtelijk | |Selectie vorm=Formeel en privaatrechtelijk | ||
Line 23: | Line 47: | ||
}} | }} | ||
|F is used=yes | |F is used=yes | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|B is used=yes | |B is used=yes | ||
|Vestigingsplaats=Maastricht Airport | |Vestigingsplaats=Maastricht Airport |
Revision as of 12:15, 1 May 2017
Nazorg Limburg B.V. (Bodemzorg Limburg)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Het doel is om: 1. in Limburg gezamenlijk de risico’s met betrekking tot voormalige stortplaatsen te dragen; 2. de mogelijkheid te bieden eigendom en beheer van een voormalige stortplaats over te dragen aan Nazorg Limburg B.V.
Er is kapitaal opgebouwd voor het dekken van risico's voor voormalige stortplaatsen in de regio.
Wij hebben het eigendom en beheer van een van onze stortplaatsen overgedragen.
Verder is de vml. stortplaats Wambachgroeve bij Tegelen door derden ingebracht bij Nazorg Limburg B.V.
Belangrijkste motieven:
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
Ja, aan het motief van samenwerking is beantwoord. Oude stortplaatsen hadden veelal een regionaal belang. Om te voorkomen dat een gemeente niet belast wordt met de (financiële) gevolgen van een voormalige stortplaats is Nazorg Limburg B.V. (ook bekend als Bodemzorg Limburg) opgericht. Gemeenten hebben de mogelijkheid om eigendom en beheer van een voormalige stortplaats over te dragen aan Nazorg Limburg B.V. Hierdoor:
- worden de (financiële) risico's gespreid;
- worden de betreffende gemeenten niet opgezadeld met de mogelijke negatieve effecten van de (voormalige) stortplaatsen;
- wordt de betreffende gemeente de mogelijkheid geboden om zichzelf te ontzorgen.
College
6199AB Maastricht Airport
6199AB Maastricht Airport
- e.faessen@venlo.nl
- mobiel: 06-54750696
- werk: 077-3596851
- Financiën
- Milieubeheer en afvalverwerking
- Gemeente Venlo is aandeelhouder van Bodemzorg Limburg B.V.
- BL heeft ten doel: het aanbrengen en instandhouden van een voldoende voorzieningenniveau op stortplaatsen voor afval na beeindiging van de exploitatie alsmede het verwerven, vervreemden, huren behren en exploiteren van onroerende zaken die verband houden met en/of betrekking hebben op deze stortplaatsen.
- Met betrekking tot bovenstaand doel kan het eigendom en beheer van voormalige stortplaatsen aan BL worden overgedragen.
- BL vormt een financiele voorziening voor het dekken van alle kosten en risico's in de nazorgfase. Voor het dekken van de nazorgkosten van de oude storplaatsen (gesloten voor 1-9-1996) dragen de aandeelhouders jaarlijks €0,25/inwoner bij. Deze bijdrage wordt vanaf 2012 voor een periode van 10 jaar in rekening gebracht. Gemeenten kunnen dit bedrag verrekenen in de gemeentelijke afvalstoffenheffing.
(1) Waarom is het belangrijk?
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Efficiënter werken
- Spreiden of delen van risico’s
Voorkomen van hinder van elkaar
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf ‘ontzorgen’
Aan motief beantwoord?
Ja, aan het motief van samenwerking is beantwoord. Oude stortplaatsen hadden veelal een regionaal belang. Om te voorkomen dat een gemeente niet belast wordt met de (financiële) gevolgen van een voormalige stortplaats is Nazorg Limburg B.V. (ook bekend als Bodemzorg Limburg) opgericht. Gemeenten hebben de mogelijkheid om eigendom en beheer van een voormalige stortplaats over te dragen aan Nazorg Limburg B.V. Hierdoor:
- worden de (financiële) risico's gespreid;
- worden de betreffende gemeenten niet opgezadeld met de mogelijke negatieve effecten van de (voormalige) stortplaatsen;
- wordt de betreffende gemeente de mogelijkheid geboden om zichzelf te ontzorgen.
Inhoud
Het doel is om: 1. in Limburg gezamenlijk de risico’s met betrekking tot voormalige stortplaatsen te dragen; 2. de mogelijkheid te bieden eigendom en beheer van een voormalige stortplaats over te dragen aan Bodemzorg Limburg; 3. renderend maken van het vermogen, o.a. door (mede)exploitatie van zonneparken.
Proces
Ter dekking van de kosten voor het beheer van stortplaatsen die zijn gesloten voor 1 september 1996 (de zogenaamde NAVOS)-locaties is een afspraak gemaakt.
Sinds 2022 is er géén sprake meer van een bijdrage. Dat is wel het geval in de 10 jaar daarvoor, ter hoogte van €0,25 / inwoner / jaar.
Samenwerking
Besloten Vennootschap met directie en Raad van Commissarissen en alle Limburgse gemeenten als aandeelhouders.
Kern (maximaal 500 tekens)
Het doel is om: 1. in Limburg gezamenlijk de risico’s met betrekking tot voormalige stortplaatsen te dragen; 2. de mogelijkheid te bieden eigendom en beheer van een voormalige stortplaats over te dragen aan Nazorg Limburg B.V.
Een getal dat de kern raakt
De 33 Limburgse gemeenten zijn aandeelhouder van Nazorg Limburg B.V.
Nazorg Limburg B.V. belegt geld (conform het daartoe opgestelde beleggingsstatuut). De opbrengsten hiervan worden gebruikt voor het bekostigen van beheer en onderhoud van voormalige stortplaatsen. Tevens wordt vermogen gereserveerd voor de afdekking van risico's.
Nazorg Limburg B.V. belegt geld (conform het daartoe opgestelde beleggingsstatuut). De opbrengsten hiervan worden gebruikt voor het bekostigen van beheer en onderhoud van voormalige stortplaatsen. Tevens wordt vermogen gereserveerd voor de afdekking van risico's. Dat risicodeel is o.b.v. onafhankelijk onderzoek in 2020 naar beneden bijgesteld.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
jaarlijkse bijdrage nazorgfonds | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
jaarlijkse bijdrage nazorgfonds | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
jaarlijkse bijdrage nazorgfonds | € 0 | € 0 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | € 0
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
€ 475.000 | € … | € … | |||||
TOTAAL | € 475.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | € 900.000 | € 2.578.328 | € 475.000 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | € 470.000 | € -2.363.724 | € 900.000 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
€ 33.500.000 | € ....... | € ...... | |||||
TOTAAL | € 33.500.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | € 30.300.000 | € 32.450.524 | € 33.500.000 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | € 30.000.000 | € 32.568.370 | € 30.300.000 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
€ 8.000.000 | € … | € … | |||||
TOTAAL | € 8.000.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | € 7.700.000 | € 8.958.921 | € 8.000.000 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | € 9.225.000 | € 6.380.593 | € 7.700.000 |
Inhoud
Nazorg Limburg B.V. heeft kapitaal opgebouwd voor het dekken van risico's voor voormalige stortplaatsen in de regio
Het eigendom en beheer van één van onze stortplaatsen is overgedragen aan Nazorg Limburg waardoor wij ontzorgd zijn en blijven.
Proces
Zo is een voormalige stortplaats aan de Geliskensdijkweg in 2015 overgedragen aan Bodemzorg Limburg. Dit nadat terrein door de gemeente Venlo is voorzien van een afdeklaag en nieuwe aanplant. het is nu een wandelgebied, waarbij de oude elementen rondom de stortplaats bewust zijn achtergelaten.
Samenwerking
Bodemzorg Limburg beheert thans het terrein en verzorgt de monitoring van het grondwater rondom en met name stroomafwaarts van de voormalige stortlocatie.
Kern
Er is kapitaal opgebouwd voor het dekken van risico's voor voormalige stortplaatsen in de regio.
Wij hebben het eigendom en beheer van een van onze stortplaatsen overgedragen.
Verder is de vml. stortplaats Wambachgroeve bij Tegelen door derden ingebracht bij Nazorg Limburg B.V.
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Gemeenten voegen gedurende 10 jaar jaarlijks € 0,25 per inwoner toe aan het nazorgfonds. Vanaf 2022 is er geen bijdrage meer aan de orde.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
De samenwerking leidt er toe dat in Limburg de risico’s met betrekking tot voormalige stortplaatsen gezamenlijk gedragen worden. Daarnaast worden beheerkosten gezamenlijk gedragen. Die risicospreiding en ontzorging dient het openbaar belang voor het bestuur en inwoners van de gemeente Venlo.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Nee
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Algemene ledenvergadering (ALV) of Ledenraad | T. Verhaegh | E. Faessen |
Gemeente Venlo is gezamenlijk met de overige Limburgse gemeenten aandeelhouder van Nazorg Limburg B.V. De dagelijkse leiding ligt in handen van een directeur. De Raad van Commissarissen (3 personen met kennis van financiën, bodem of duurzaamheid) controleert de directeur. De portefeuillehouder (of een ambtelijk vertegenwoordiger) dient bij de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders het collegestandpunt ter vergadering te verwoorden.
College