Difference between revisions of "Sw-1911546056/C/2024"

From Dashboard samenwerking Venlo
 
Line 13: Line 13:
 
en niet wettelijke taak:
 
en niet wettelijke taak:
 
- Voorlichting en preventie
 
- Voorlichting en preventie
|Feitelijk inhoud=Inwoners weten dat er een onafhankelijk meldpunt is waar men klachten over discriminatie kan melden en dat men daar geholpen kan worden bij bemiddeling op opvolging van de klacht.
+
|Feitelijk inhoud=Inwoners weten dat er een onafhankelijk meldpunt is waar men klachten over discriminatie kan melden en dat men daar geholpen kan worden bij bemiddeling of hulp bij het opvolgen van hun klacht.
 
|Feitelijk samenwerking=Er staat op dit moment een centralisatie gepland waarbij de wettelijke taken van de antidiscriminatie voorzieningen opgaan in een landelijke organisatie.  
 
|Feitelijk samenwerking=Er staat op dit moment een centralisatie gepland waarbij de wettelijke taken van de antidiscriminatie voorzieningen opgaan in een landelijke organisatie.  
  

Latest revision as of 15:11, 12 July 2024

GR AntiDiscriminatieVoorziening Limburg (ADV-Limburg) (GR ADV-Limburg)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2024)

Jaar 2024

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

Efficiënter werken

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
  • Voorkomen van dubbel werk

Aan motief beantwoord?

Gemeente voldoet tegen lagere kosten aan een wettelijke verplichting tot instandhouding van een antidiscriminatievoorziening.

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Bewustwording, voorkomen en terugdringen van discriminatie

Proces

Jaarlijkse rapportage voor de deelnemende gemeente aan de GR en aan het Ministerie van VWS

Samenwerking

Samenwerking is gericht op gezamenlijke bekostiging

Kern (maximaal 500 tekens)

Verlenen subsidie vanuit de GR aan discriminatie meldpunt (ADV Limburg) voor het uitvoeren van de wettelijke taken: - Klachtmelding en klachtbehandeling - Registratie, monitoring en (beleids)advisering en niet wettelijke taak: - Voorlichting en preventie

Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
TOELICHTING
Evalueerbaar formuleren.png

Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

Tips

  1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
  2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
  3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
  4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
  5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
  6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
  7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
  8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

Een goed voorstelbaar verhaal

Inwoners zijn zicht bewust van wat discriminatie/uitsluiting inhoud. Als er bewustwording is voorkomen we discriminatie.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

Geoormerkte middelen vanuit het Rijk om uitvoering te geven aan de wettelijke taak klachtmelding, behandeling, registratie, monitoring, beleidsadvisering is 0,48 cent per inwoner, verstrekt aan de GR antidiscriminatievoorziening. Dit bedrag is 49.538 euro

Daarnaast heeft het Rijk vanaf 2021 extra middelen beschikbaar gesteld, een verdubbeling van de geoormerkte middelen. 20% van deze middelen worden als extra incidentele subsidie verstrekt aan de GR antidiscriminatievoorziening voor het uitvoeren van hun taken. Dit bedrag is 9.909 euro. 80% van deze middelen wordt ingezet voor lokale preventieve aanpak van discriminatie en lokaal bevorderen van samenleven. Dit bedrag is 39.639 euro.

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2024)

Financiële middelen Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
55.399 59.458 € 60.247
TOTAAL € 55.399 € 59.458 € 60.247

Voorgaand jaar (2023)

Financiële middelen Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
TOTAAL € 55.399 € 57.604 € 60.247

Twee jaar terug (2022)

Financiële middelen Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
TOTAAL € 42.035 € 55.399 € 83.000



Financiële resultaten

Lopend jaar (2024)

Categorie Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
810.000 558.236 € 810.000
TOTAAL € 810.000 € 558.236 € 810.000

Voorgaand jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
TOTAAL € 810.000 € 558.236 € 810.000

Twee jaar terug (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
TOTAAL € 813.500 € 813.500


Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Inwoners weten dat er een onafhankelijk meldpunt is waar men klachten over discriminatie kan melden en dat men daar geholpen kan worden bij bemiddeling of hulp bij het opvolgen van hun klacht.

Proces

...

Samenwerking

Er staat op dit moment een centralisatie gepland waarbij de wettelijke taken van de antidiscriminatie voorzieningen opgaan in een landelijke organisatie.

De niet-wettelijke taken preventie en voorlichting blijven bij gemeenten liggen.

Waarschijnlijk gaat dit pas op zijn vroegst in 2028 gebeuren.

Vanuit de GR is voorgesteld om deze twee taakgebieden nu al te gaan scheiden, zeker nu ADV Limburg een bezwaarprocedures is gestart over de hoogte van de toegekende subsidie. Een voorstel hoe dit te doen wordt eind 2024 verder uitgewerkt. Dit betekent waarschijnlijk ook dat op termijn de huidige inhoud van de GR herzien gaat worden.

Kern

Klachten worden geregistreerd en gemonitord. Incidenteel wordt er bemiddeld in klachten. Incidenteel wordt er activiteiten lokaal georganiseerd t.b.v. voorlichting en preventie.