Difference between revisions of "Sw-34984910/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 5: Line 5:
 
|Risicos toelichting=In het kader van haar wettelijke taak voor de publieke gezondheid zal de GGD een inhaalslag maken ten behoeve van de zorg voor statushouders. De te verwachten extra éénmalige bijdrage is voor de gemeente Venlo circa €125.000 tot €150.000 en wordt opgenomen in de integrale begroting voor het dossier statushouders.
 
|Risicos toelichting=In het kader van haar wettelijke taak voor de publieke gezondheid zal de GGD een inhaalslag maken ten behoeve van de zorg voor statushouders. De te verwachten extra éénmalige bijdrage is voor de gemeente Venlo circa €125.000 tot €150.000 en wordt opgenomen in de integrale begroting voor het dossier statushouders.
 
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
|Risicos impact=Middel
+
|Risicos impact=Laag
 
|Beheersmaatregelen=Besluitvorming over dekking vindt plaats vóór de zomer en wordt opgenomen in het integrale voorstel over opvang statushouders.
 
|Beheersmaatregelen=Besluitvorming over dekking vindt plaats vóór de zomer en wordt opgenomen in het integrale voorstel over opvang statushouders.
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
+
|Domein=Volledig afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos aard=Financieel
|Risicos toelichting=Door het algemeen bestuur is bepaald dat het weerstandsvermogen minimaal de norm van 2% van het begrotingstotaal moet omvatten, dan wel het berekende weerstandsvermogen op grond van het risicoprofiel. Het weerstandsvermogen  ligt onder het minimum niveau als gevolg van onttrekkingen voor de posten Individueel Keuze Budget en Brandveilig Leven. Om het weerstandsvermogen op peil te brengen wordt de gemeente gevraagd om haar bijdrage te verhogen. Het voorstel leidt tot een verhoging van de Venlose bijdrage van € 33 360,- over de periode 2018 t/m 2021.
+
|Risicos toelichting=De Algemeen Bestuur van de VRLN  heeft afspraken gemaakt over de verrekening van autonome ontwikkelingen (onvoorziene kosten). Zij heeft besloten voor om gebruik te maken van vaste indexen (loonvoetsector en index materiele overheidsconsumptie) en achteraf te corrigeren op basis van werkelijk gemaakte kosten.
 +
Dit brengt het risico van onvoorziene kosten, die achteraf verrekend worden, met zich mee.
 +
De kans en impact van het risico wordt gedurende het kalenderjaar, op basis van de rapportage verplichting van de VRLN, inzichtelijk.
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
|Risicos impact=Hoog
+
|Risicos impact=Middel
|Beheersmaatregelen=dit voorstel ligt ter zienswijze voor aan de gemeenteraad (behandeling 28juni).  Op 7 juli vindt in het AB van de VRLN hierover besluitvorming plaats. Dit gebeurt op basis van meerderheid van stemmen.
+
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos toelichting=De VRLN stelt voor om afspraken te maken over de verrekening van autonome ontwikkelingen (onvoorziene kosten). Zij stelt voor om gebruik te maken van vaste indexen (loonvoetsector en index materiele overheidsconsumptie) en achteraf te corrigeren op basis van werkelijk gemaakte kosten.
 
Voor Venlo gaat het om een verhoging van € 51.577 vanaf 2018, mits wordt ingestemd met de uitgangspunten van de kadernota 2018 (juni 2017).
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos impact=Hoog
 
|Beheersmaatregelen=dit voorstel ligt ter zienswijze voor aan de gemeenteraad (behandeling 28juni).  Op 7 juli vindt in het AB van de VRLN hierover besluitvorming plaats. Dit gebeurt op basis van meerderheid van stemmen.
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos toelichting=Vanaf 2018 ontstaat een structureel tekort van € 168 000,- als gevolg van het raadsbesluit
 
om geen extra middelen beschikbaar te stellen voor het nieuw vastgestelde beleid van de
 
VRLN.
 
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Hoog
 
|Beheersmaatregelen=impact wordt meegenomen in de begrotingsbehandelingen.
 
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Anders ...
 
|Risicos aard=Anders ...
Line 34: Line 21:
 
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
 
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Laag
 
|Risicos impact=Laag
 +
|Beheersmaatregelen=Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe.
 +
}}{{Risicoanalyse
 +
|Risicos aard=Financieel
 +
|Risicos toelichting=Met het beëindigen van het contract van het CMA per 1 januari 2018 (besluit AB VRLN) worden frictiekosten voorzien. Besloten is dat, indien de reserve CMA onvoldoende is om deze frictiekosten op te vangen, deze worden doorberekend aan de gemeente Venlo (beheergemeente).
 
}}
 
}}
 
|Strategische kansen=Belangrijk
 
|Strategische kansen=Belangrijk
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Revision as of 13:00, 8 February 2018

GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Financieel 75% (waarschijnlijk) Laag ... Besluitvorming over dekking vindt plaats vóór de zomer en wordt opgenomen in het integrale voorstel over opvang statushouders. Volledig afgedekt
Financieel 50% (mogelijk) Middel ... Niet afgedekt / Geen maatregelen
Anders ... 10% (zeer onwaarschijnlijk) Laag ... Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe.
Financieel ...
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

Belangrijk