Difference between revisions of "Sw-0978071234/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 8: Line 8:
 
Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. Ook binnen KanDoen, waar de WSW-ers met een lagere loonwaarde een werkplek hebben of, uiterlijk medio 2018, gaan vinden.
 
Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. Ook binnen KanDoen, waar de WSW-ers met een lagere loonwaarde een werkplek hebben of, uiterlijk medio 2018, gaan vinden.
  
Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan.  De begrote tekortfinanciering voor Venlo is voor primair begroot op € 2.926.400,=. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is in 2015 afgesproken dat dit tekort integraal onderdeel uitmaakt van het financieel kader Sociaal Domein. In tegenstelling tot voorgaande jaren is het tekort vanaf 2018 wel begroot.  De kans dat dit begrote tekort in 2018 wordt overschreden is laag.
+
Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan.  De begrote tekortfinanciering voor Venlo is voor primair begroot op € 2.926.400,=. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is in 2015 afgesproken dat dit tekort integraal onderdeel uitmaakt van het financieel kader Sociaal Domein.  
 +
In tegenstelling tot eerdere jaren wordt het tekort vanaf begrotingsjaar 2018 wèl begroot.  De kans dat dit begrote tekort in 2018 wordt overschreden is laag, voornamelijk vanwege de doorwerking van incidentele baten. Het structurele beeld blijft echter onverminderd zorgelijk en inspireert de (indirecte) grootaandeelhouder Venlo tot een ontwikkeltraject richting een organisatievorm die de balans tussen lasten en baten verbetert.
 
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
 
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Hoog
 
|Risicos impact=Hoog
Line 21: Line 22:
 
Met deze maatregelen stellen we als doel het tekort op de uitvoering WSW in 2018 terug te dringen tot maximaal € 2.500.000.
 
Met deze maatregelen stellen we als doel het tekort op de uitvoering WSW in 2018 terug te dringen tot maximaal € 2.500.000.
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 +
}}{{Risicoanalyse
 +
|Risicos aard=Organisatorisch
 +
|Risicos toelichting=De WAA organisatie is in transitie. Op basis van de in 2013 vastgestelde koers, heeft het bedrijf zich ontwikkeld en afgebouwd van 'maak-industie' (Multi-MKB-bedrijf) naar sociaal duurzaam detacheerder. Daarbij is de overhead reeds aanzienlijk afgebouwd en neemt het risico toe dat het hoge niveau van rechtmatige uitvoering van de Wsw en aanverwante wetten niet gehandhaafd kan worden; oftewel, het risico neemt toe dat er gaten vallen of fouten worden gemaakt
 +
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
 +
|Risicos impact=Middel
 +
|Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen wordt voorzien voor eind 2018
 +
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 +
}}{{Risicoanalyse
 +
|Risicos aard=Maatschappelijk
 +
|Risicos toelichting=De inclusieve arbeidsmarkt ontwikkelt zich te gestaag..... Bij de invoering van de Participatiewet, is door de wetgever geanticipeerd op een arbeidsmarkt waarin iedereen hard nodig is, ook de mensen met arbeidsbeperkingen. Mede daarop zijn de forse bezuinigingen in de rijkssubsidie gebaseerd.
 +
Hoewel ook in de regio Venlo de arbeidsmarkt aantrekt, merken we slechts beperkt dat werkgevers genegen zijn om mensen met arbeidsbeperkingen kansen te geven of hun arbeidsinrichtingsproces af te stemmen op de talenten van hun werknemers (jobcarving). Waarschijnlijk moet allereerst de arbeidsmarkt krapper worden en de bewustwording bij iedereen over de economische potentie groeien. Vanuit het WerkgeversServicePunt en de gemeente wordt daarop geïnvesteerd in de vorm van aandacht en facilitering middels instrumenten als loonkostensubsidie.
 +
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 +
|Risicos impact=Hoog
 +
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
}}
 
}}
 
|Delay publication=Yes
 
|Delay publication=Yes
 
}}
 
}}

Revision as of 14:04, 7 February 2018

GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s


Aan dit onderdeel wordt momenteel gewerkt. De nieuwe of bijgewerkte gegevens zullen zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd.