Difference between revisions of "Sw-34984910/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 29: Line 29:
 
|Begrote kosten samenvatting=Een voorzichtige schatting.
 
|Begrote kosten samenvatting=Een voorzichtige schatting.
 
|Feitelijke kosten samenvatting=test samenvatting kernbeeld
 
|Feitelijke kosten samenvatting=test samenvatting kernbeeld
|Percentage aandeel=22
+
|Percentage aandeel=23
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=- Aandeel cluster Brandweer en Rampenbestrijding gemeentefonds
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=- Aandeel cluster Brandweer en Rampenbestrijding gemeentefonds
 
- Inwoneraantal per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar
 
- Inwoneraantal per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar

Revision as of 14:38, 30 May 2017

GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

Efficiënter werken

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
  • Voorkomen van dubbel werk
  • Spreiden of delen van risico’s

Organisatorische voordelen

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
  • Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
  • Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen

Verruimen van de horizon

  • Andere werelden ontdekken
  • Zicht krijgen op kansen
  • Herontdekken wat in het belang is van de gemeente

Voorkomen van hinder van elkaar

  • Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
  • Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten

Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief

  • Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
  • Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
  • Op gang brengen/eerste stap mogelijk maken

Versterken van de democratie

  • Beter zicht krijgen op wat leeft in de samenleving
  • Versterken van de directe democratie

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
  • Jezelf ‘ontzorgen’
Belangrijkste motieven: Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief, Versterken van de democratie

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

De veiligheidsregio heeft belangrijke wettelijke taken op het gebied van de openbare (fysieke) veiligheid en de publieke gezondheidszorg. De veiligheidsregio is nauw verbonden met de gemeenten. In feite zijn de gemeenten haar opdrachtgevers en de belangrijkste afnemers van de diensten van de veiligheidsregio. De zorg voor veiligheid en het regelen van de publieke gezondheidszorg zijn kerntaken van de gemeente. Samenwerking bij de uitvoering van deze taken in de veiligheidsregio levert hogere kwaliteit en beperkt de kosten. Wet- en regelgeving leggen die samenwerking verplicht op. Samenwerking wordt ook gesteund door financiële bijdragen van het Rijk. De veiligheidsregio biedt een aantal programma's en diensten aan op het terrein van de risicobeheersing en incidentbestrijding, brandweerzorg en publieke gezondheidszorg. Het doel is om meerwaarde te bereiken op het vlak van veiligheid en gezondheid door activiteiten op beide taakvelden met elkaar te verbinden. Taak van de veiligheidsregio is om door middel van samenwerking meerwaarde te creëren vertaald in (maatschappelijke) effecten of opbrengsten op het gebied van de fysieke veiligheid en openbare gezondheid.


Kern (maximaal 500 tekens)

De missie van de veiligheidsregio is door veiligheid en gezondheid slim te verbinden meerwaarde te bereiken in de vorm van meer veiligheid en betere gezondheid van de burgers in de regio.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

Een voorzichtige schatting.

Feitelijk:

test samenvatting kernbeeld

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)
2016 (voorgaand jaar) 2017 (lopend jaar) 2018 (komend jaar)

Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.
Financiële middelen Begroot Feitelijk Begroot Feitelijk Begroot Feitelijk
Bijdrage € 44941 € 44941 48849 € 50200 € …
TOTAAL € 44.941 € 44.941 € 48.849 € 50.200


Financiële resultaten

Categorie Begroot Feitelijk Begroot Feitelijk Begroot Feitelijk
€ … € … € … € …
TOTAAL


Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Inhoud ...

Proces

Proces ...

Samenwerking

Samenwerking ...

Kern

Test kern/ nog weinig gerealiseerd

Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting


Verdeelsleutel

- Aandeel cluster Brandweer en Rampenbestrijding gemeentefonds - Inwoneraantal per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar - SES score in combinatie met het aantal 0-19 jarigen.

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten: nog onbekend
Baten: Evenwichtig
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: