Difference between revisions of "Sw-1846842783/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 10: Line 10:
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos aard=Financieel
|Risicos toelichting=Duurder groot onderhoud nodig dan verwacht
+
|Risicos toelichting=Extra kosten (111.000,-) voor de exploitant die bij het afsluiten van de exploitatie niet ware te voorzien (meer brandstof, hogere verzekering agv nieuwe veren)
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
+
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Risicos impact=Middel
|Beheersmaatregelen=1. In het contract zit een verplichting dat alle reguliere onderhoud voor rekening van de exploitant is. Bij slecht onderhoud zal hij meer uitval van de Maasveren hebben en dus ook geen inkomsten hebben.
+
|Beheersmaatregelen=tariefsverhoging van 10 cent voor elke categorie tot het eind van de concessieovereenkomst. Deze maatregel wordt juridisch uitgewerkt en voorgeld aan de colleges van de GR
2. Starten met het vervangen van de oude en onderhoudsgevoelige veren.
 
|Domein=Volledig afgedekt
 
 
}}
 
}}
 
|Strategische kansen=Het in stand houden van de verkeersverbindingen over de Maas. Door de samenwerking ontstaan er geen verschil over inzichten van tarieven en wie welk onderhoud moet betalen. Daarnaast is er nu één aanspreekpunt voor alle veren en wordt er een uniform beleid gevoerd. Voor gemeente Venlo is er een minimum aan inspanning  omdat gemeente Horst aan de Maas de centrum functie invult.
 
|Strategische kansen=Het in stand houden van de verkeersverbindingen over de Maas. Door de samenwerking ontstaan er geen verschil over inzichten van tarieven en wie welk onderhoud moet betalen. Daarnaast is er nu één aanspreekpunt voor alle veren en wordt er een uniform beleid gevoerd. Voor gemeente Venlo is er een minimum aan inspanning  omdat gemeente Horst aan de Maas de centrum functie invult.
 +
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Revision as of 09:47, 12 February 2021

GR Maasveren Limburg Noord (Maasveren)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Maatschappelijk 10% (zeer onwaarschijnlijk) Hoog ... In het exploitatiecontract ligt een verplichting bij de exploitant om alle vijf de Maasveren in stand te houden Volledig afgedekt
Financieel 75% (waarschijnlijk) Middel ... tariefsverhoging van 10 cent voor elke categorie tot het eind van de concessieovereenkomst. Deze maatregel wordt juridisch uitgewerkt en voorgeld aan de colleges van de GR
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

Het in stand houden van de verkeersverbindingen over de Maas. Door de samenwerking ontstaan er geen verschil over inzichten van tarieven en wie welk onderhoud moet betalen. Daarnaast is er nu één aanspreekpunt voor alle veren en wordt er een uniform beleid gevoerd. Voor gemeente Venlo is er een minimum aan inspanning omdat gemeente Horst aan de Maas de centrum functie invult.