Line 10: | Line 10: | ||
Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan, ook al is de afgelopen jaren door een focus op 'van binnen naar buiten' en verdergaande professionalisering de omvang van de jaarlijks benodigde tekortfinanciering inmiddels op een lager dan voorheen niveau gestabiliseerd. | Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan, ook al is de afgelopen jaren door een focus op 'van binnen naar buiten' en verdergaande professionalisering de omvang van de jaarlijks benodigde tekortfinanciering inmiddels op een lager dan voorheen niveau gestabiliseerd. | ||
− | |Risicos kans= | + | |Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk) |
− | |Risicos impact= | + | |Risicos impact=Laag |
|Beheersmaatregelen=WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. | |Beheersmaatregelen=WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. | ||
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. | Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. | ||
− | Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort | + | Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. |
− | Aanvullend is binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is aan de hand van deze business case door het college richting bepaald | + | Aanvullend is binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is aan de hand van deze business case door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsbv WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact. |
− | De | ||
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
}}{{Risicoanalyse | }}{{Risicoanalyse | ||
Line 25: | Line 24: | ||
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | |Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | ||
|Risicos impact=Middel | |Risicos impact=Middel | ||
− | |Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen | + | |Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt. |
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
}}{{Risicoanalyse | }}{{Risicoanalyse |
Revision as of 12:26, 9 March 2023
GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. Aanvullend is binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is aan de hand van deze business case door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsbv WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact. |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt. | Gedeeltelijk afgedekt |
Maatschappelijk | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Optimalisatie benadering onderkant arbeidsmarkt vanuit synergie in uitvoering van Wsw en Participatiewet