Difference between revisions of "Sw-1653689075"
Petra Bulk (talk | contribs) |
Petra Bulk (talk | contribs) |
||
(3 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 7: | Line 7: | ||
|Informeel privaat=nog onbekend | |Informeel privaat=nog onbekend | ||
|Name=Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg | |Name=Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg | ||
− | |Afkorting=ZVH | + | |Afkorting=ZVH NL |
− | |Beschrijving= | + | |Categorie=Overige verbonden partijen |
+ | |Beschrijving=Vanuit het landelijk kader vervult een Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) twee functies: | ||
+ | - het behandelen van complexe casuïstiek | ||
+ | - het (strategisch) adviseren van lokale bestuurders en ketenpartner ten aanzien van lokaal gebiedsgebonden problematiek. | ||
+ | |||
+ | Deze twee functies vertalen we in de volgende taken voor het ZVH Noord-Limburg: | ||
+ | - het voeren van procesregie in complexe casuïstiek om ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden. | ||
+ | - de ontwikkeling van een informatieknooppunt en het zijn van vraagbaak in complexe casuïstiek en op de thema's | ||
+ | - het signaleren van trends en ontwikkelingen, zodat gemeenten en samenwerkingspartners hun beleid hierop kunnen ontwikkelen of eventueel aanpassen. | ||
+ | |||
+ | Deze taken voeren we uit voor de volgende thema's: | ||
+ | - complexe casuïstiek: Top X en persoonsgerichte aanpak | ||
+ | - re-integratie ex-gedetineerden | ||
+ | - radicalisering | ||
+ | - complexe casuistiek in combinatie met verwarde gedrag en ketenveldnorm | ||
+ | - mensenhandel | ||
+ | - samenwerking met ZSM/OM, RIEC en Veilig Thuis | ||
+ | - (risico)jeugd en jeugdbeschermingstafel | ||
+ | |Logo=Logo-zvh-noord-limburg.png | ||
|Archived=No | |Archived=No | ||
|Onderwerp=Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance); Zorg en welzijn | |Onderwerp=Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance); Zorg en welzijn | ||
− | |Programmas=Programma | + | |Programmas=Programma Leefbaar Venlo; Programma Openbare Orde en Veiligheid |
|Waarom belangrijk=Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.;; Samenwerking biedt grote kansen. | |Waarom belangrijk=Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.;; Samenwerking biedt grote kansen. | ||
|Belangrijkheid=College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | |Belangrijkheid=College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | ||
Line 19: | Line 37: | ||
|Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Bergen; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Venlo; Gemeente Venray | |Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Bergen; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Venlo; Gemeente Venray | ||
|Maatschappelijke organisaties=Veilig Thuis; welzijnsorganisaties | |Maatschappelijke organisaties=Veilig Thuis; welzijnsorganisaties | ||
− | |Overige organisaties=Openbaar Ministerie; Penitentiaire Inrichtingen; Politie; Raad voor de Kinderbescherming; reclassering | + | |Overige organisaties=Bureau Jeugdzorg; Openbaar Ministerie; Penitentiaire Inrichtingen; Politie; Raad voor de Kinderbescherming; reclassering |
|Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | |Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | ||
|Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering |
Latest revision as of 11:11, 13 June 2022
Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg (ZVH NL)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Samenwerking biedt grote kansen.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
Behalve efficiënter werken maakt de samenwerking in het Zorg- en Veiligheidshuis ook dat het veiligheidsdomein en het zorgdomein nauwer samenwerken waardoor een duurzamer resultaat geboekt kan worden.
Politie, Welzijnsorganisaties, Veilig Thuis, Openbaar Ministerie, Raad voor de Kinderbescherming, Penitentiaire Inrichtingen, Gem. Venlo, Gem. Beesel, Gem. Horst aan de Maas, Gem. Venray, Gem. Gennep, Gem. Bergen, Gem. Mook en Middelaar, Gem. Peel en Maas, Reclassering, Bureau Jeugdzorg
College
5961 VG Horst
5960 AA Horst
Vanuit het landelijk kader vervult een Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) twee functies: - het behandelen van complexe casuïstiek - het (strategisch) adviseren van lokale bestuurders en ketenpartner ten aanzien van lokaal gebiedsgebonden problematiek.
Deze twee functies vertalen we in de volgende taken voor het ZVH Noord-Limburg: - het voeren van procesregie in complexe casuïstiek om ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden. - de ontwikkeling van een informatieknooppunt en het zijn van vraagbaak in complexe casuïstiek en op de thema's - het signaleren van trends en ontwikkelingen, zodat gemeenten en samenwerkingspartners hun beleid hierop kunnen ontwikkelen of eventueel aanpassen.
Deze taken voeren we uit voor de volgende thema's: - complexe casuïstiek: Top X en persoonsgerichte aanpak - re-integratie ex-gedetineerden - radicalisering - complexe casuistiek in combinatie met verwarde gedrag en ketenveldnorm - mensenhandel - samenwerking met ZSM/OM, RIEC en Veilig Thuis - (risico)jeugd en jeugdbeschermingstafel
( downloaden)
- Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance)
- Zorg en welzijn
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Samenwerking biedt grote kansen.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Voorkomen van dubbel werk
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
Verruimen van de horizon
- Zicht krijgen op kansen
Motieven (eigen formulering)
integrale aanpak van multicomplexe casuïstiek
Aan motief beantwoord?
Behalve efficiënter werken maakt de samenwerking in het Zorg- en Veiligheidshuis ook dat het veiligheidsdomein en het zorgdomein nauwer samenwerken waardoor een duurzamer resultaat geboekt kan worden.
Inhoud
Het doel van het ZVH ten aanzien van de pijler Veiligheid en Zorg is het bieden van snelle en effectieve ondersteuning voor de burger en richt zich op vraagstukken waar een lokaal team of andere betrokkenen concluderen dat specifieke deskundigheid moet worden ingezet om tot een juiste aanpak of ondersteuning te komen. De casussen waar het ZVH zich op richt zijn altijd multi-complex door bijvoorbeeld geografie, specialistische problemen en/of omdat ze ketenoverstijgend zijn.
Proces
Een gezamenlijk en gedragen plan van aanpak in casussen. De momenten dat voor cliënten vooruitgang wordt geboekt.
Samenwerking
Positieve ontwikkeling voor cliënten, minder terugval en hierdoor minder crimineel en overlastgevend gedrag.
Kern (maximaal 500 tekens)
Het ZVH biedt cliënten ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. Doordat het ZVH alle specifieke expertises verenigt, kan het situaties rondom burgers snel en effectief stabiliseren en herstellen.
Een getal dat de kern raakt
Aantal cliënten Doorlooptijd casussen Recidive of anderszins terugval
Het Zorg- en Veiligheidshuis ontvangt jaarlijks een bijdrage van alle deelnemende gemeenten en een bijdrage vanuit het Rijk (naast de algemene Rijksbijdrage voor het ZVH zijn dat per december 2021 ook de POK-middelen, actielijn 7).
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
gemeentelijke bijdrage Venlo | € 329.228 | € … | € … | ||||
Van der Staaij-gelden (voor trajecten nazorg ex-gedetineerden regio) | € 45.803 | € … | € … | ||||
POK-middelen actielijn 7 - ZVH (via centrumgemeente Venlo) | € 150.135 | € … | € … | ||||
Rijksbijdrage ZVH NL (via centrumgemeente Venlo) | € 116.247 | € … | € … | ||||
Gemeentelijke bijdragen overige gemeenten | € 347.916 | € … | € … | ||||
Subsidieaanvraag governance zorg en veiligheid (onderdeel inzet ZVH 4 uur per week) | € 12.111 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 1.001.440 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Gemeentelijke bijdragen overige gemeenten | € 328.981 | € ... | € ... | ||||
POK-middelen actielijn 7 - ZVH (via centrumgemeente Venlo) | € 150.135 | € ... | € ... | ||||
Rijksbijdrage ZVH NL (via centrumgemeente Venlo) | € 116.247 | € ... | € ... | ||||
Van der Staaij-gelden (voor trajecten nazorg ex-gedetineerden regio) | € 22.857 | € ... | € ... | ||||
gemeentelijke bijdrage Venlo | € 311.308 | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | € 929.528 | … | … | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Blokhuisgelden (van het Rijk) | € 40.000 | € 40.000 | € ... | ||||
Gemeentelijke bijdrage ZVH NL overige gemeenten | € 199.477 | € 199.478 | € ... | ||||
POK-middelen actielijn 7 - ZVH (via centrumgemeente Venlo) | € ... | € 150.135 | € 150.135 | ||||
Rijksbijdrage ZVH NL (via centrumgemeente Venlo) | € 116.218 | € 116.280 | € ... | ||||
Van der Staaij-gelden Venlo (voor trajecten nazorg ex-gedetineerden regio) | € ... | € 14.299 | € 22.857 | ||||
Van der Staaij-gelden overige gemeenten (voor trajecten nazorg ex-gedetineerden) | € ... | € 6.690 | € ... | ||||
gemeentelijke bijdrage Venlo | € 188.763 | € 188.763 | € 311.308 | ||||
TOTAAL | € 544.458 | € 715.645 | € 484.300
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € … | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | … | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € ... | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | … | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
nvt | € 0 | € 0 | € ... | ||||
TOTAAL | € 0 | € 0 | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Bijdragen gemeenten Noord-Limburg aan ZVH NL | € 677.144 | € … | € … | ||||
Rijksbijdrage aan ZVH NL | € 116.247 | € … | € … | ||||
Van der Staaij-gelden Venlo voor trajecten nazorg ex-gedetineerden | € 24.000 | € … | € … | ||||
Van der Staaij-gelden overige gemeenten Noord-Limburg voor trajecten nazorg ex-gedetineerden | € 21.803 | € … | € … | ||||
POK-middelen actielijn 7 (Rijk) | € 150.135 | € … | € … | ||||
Subsidieaanvraag governance Zorg- en Veiligheid (onderdeel inzet ZVH 4 uur per week) | € 12.111 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 1.001.440 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Bijdragen gemeenten Noord-Limburg aan ZVH NL | € 388.240 | € 388.241 | € 640.289 | ||||
Blokhuisgelden nazorg ex-gedetineerden (eenmalig; 2021) | € 40.000 | € 40.000 | € ... | ||||
POK-middelen actielijn 7 (Rijk) | € ... | € 150.135 | € 150.135 | ||||
Rijksbijdrage aan ZVH NL | € 116.247 | € 116.280 | € 116.247 | ||||
Van der Staaij-gelden Venlo voor trajecten nazorg ex-gedetineerden | € ... | € 20.989 | € 24.000 | ||||
TOTAAL | € 544.487 | € 715.645 | € 930.671 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Bijdragen gemeenten Noord-Limburg aan ZVH NL | € 388.240 | € 388.241 | € 640.289 | ||||
Blokhuisgelden nazorg ex-gedetineerden (eenmalig; 2021) | € 40.000 | € 40.000 | € ... | ||||
POK-middelen actielijn 7 (Rijk) | € ... | € 150.135 | € 150.135 | ||||
Rijksbijdrage aan ZVH NL | € 116.247 | € 116.280 | € 116.247 | ||||
Van der Staaij-gelden Venlo voor trajecten nazorg ex-gedetineerden | € ... | € 20.989 | € 35.693 | ||||
TOTAAL | € 544.487 | € 715.645 | € 942.364
| ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
n.v.t. | € … | € … | € … | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
n.v.t. | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
n.v.t. | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … |
Inhoud
Regie op multi-complexe casussen, afstemming tussen de verschillende disciplines waardoor betrokken burgers sneller perspectief hebben en stappen kunnen zetten naar o.a. participatie.
Proces
...
Samenwerking
Afstemming tussen de disciplines, o.a. straf, zorg, veiligheid, inkomen, schuldhulp en wonen.
Kern
Multidisciplinaire ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn.
- Toelichting
Er zijn geen baten voor de samenwerkingspartners.
- Verdeelsleutel
Er is een door de gemeenten afgesproken verdeelsleutel.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Organisatorisch | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Mocht dit risico zich voordoen dan gaan we (ZVH en gemeenten) hierover in gesprek met elkaar om samen een oplossing hiervoor te zoeken (bijv. tijdelijke inzet vanuit gemeenten of andere netwerkpartners of inhuur). |
- Verbinden van samenwerkingspartners op het gebied van zorg, welzijn en veiligheid. - Realisatie van politiek-bestuurlijke ambities en prioriteiten
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Nee
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
stuurgroep | F.P.M. Schatorjé | P. Bulk |
College
- Jaarverantwoording en Jaarrekening van het ZVH Noord-Limburg (vastgesteld in college van B&W van de gemeente Venlo op 29 maart 2022).
- Jaarplan en begroting 2022 van het ZVH Noord-Limburg (vastgesteld in college van B&W van de gemeente Venlo op 29 maart 2022)
- Jaarplan en begroting 2023 van het ZVH Noord-Limburg (vastgesteld in college van B&W van de gemeente Venlo op 8 november 2022)