Difference between revisions of "Sw-5565673/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
 
(12 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 12: Line 12:
 
5. ICT beveiligingstoepassingen zoals uitwisseling gegevens via beveiligde servers
 
5. ICT beveiligingstoepassingen zoals uitwisseling gegevens via beveiligde servers
 
6. Gegevensverstrekking aan deelnemers na privacytoets.
 
6. Gegevensverstrekking aan deelnemers na privacytoets.
 +
7. Gebruik Zivver
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
|Risicos aard=Organisatorisch
+
|Risicos aard=Juridisch
|Risicos toelichting=Uitbesteding van niet-kernactiviteiten. Als gevolg van geen goed opdrachtgeverschap of contractmanagement kan de geleverde dienst minder van kwaliteit zijn dan beoogd.
+
|Risicos toelichting=Meer bezwaren en beroepen
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
+
Overschrijding begroting als gevolg van hogere proceskostenvergoedingen en hogere uitvoeringskosten.
|Risicos impact=Middel
+
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
|Beheersmaatregelen=Helder formuleren van de contractkwaliteit, opstellen SLA 's (Service Level Agreements), benoemen stuurinformatie, opstellen controlemogelijkheden en afsluiten van heldere contracten voor beide partijen.
+
|Risicos impact=Hoog
 +
|Beheersmaatregelen=Uitvoering van het dynamische plan van aanpak: dit plan bevat interne acties en 'Den Haag'-gerichte acties; deze stroomlijnen en aan de lijn blijven met con-collega's, zodat de aanpak sluitend blijft.
 +
Uitvoering van het dynamische plan van aanpak.
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
|Risicos aard=Financieel
+
|Risicos aard=Organisatorisch
|Risicos toelichting=Een overschrijding van de begroting kan de volgende oorzaken hebben:
+
|Risicos toelichting=Kwalitatieve krapte op de arbeidsmarkt.
1. Geen goede bedrijfsvoering waardoor verrassingen kunnen ontstaan in de financiële huishouding
+
Niet tijdig kunnen vervullen van vacatures waardoor werk blijft liggen.
2. Externe oorzaken zoals wijzigingen in regelgeving o.a. inzake proceskosten n.a.v. bezwaren tegen WOZ-waardering
+
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
3. Tegenvallende kostenbesparingen uit aanbestedingstrajecten, procesoptimalisaties en efficiencymaatregelen.
+
|Risicos impact=Hoog
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
+
|Beheersmaatregelen=Meer stage-/afstudeerplekken aanbieden en in de werving insteken op potentie die BsGW verder intern (traineeships) zal doorontwikkelen. Voorbeeld KCC-medewerker is bereid om taxateursopleiding te volgen, maar ook meedraaien op carrière-dagen hogescholen.
|Risicos impact=Middel
 
|Beheersmaatregelen=1. Begroting baseren op adequate kostenramingen
 
2. Taakstellende budgetten gekoppeld aan strakke control
 
3. Aanhouden van voldoende weerstandsvermogen
 
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
|Risicos aard=Financieel
+
|Risicos aard=Organisatorisch
|Risicos toelichting=Een (te) ambitieuze raming van de opbrengsten uit vervolgingskosten  kan er toe leiden dat er een begrotingstekort gaat optreden. Dit kan o.a. komen doordat de vervolgingskosten niet worden gerealiseerd zoals duidelijk bleek ten tijde van de Corona-crisis in 2020 daarnaast kunnen de kosten van invorderingsacties stijgen.
+
|Risicos toelichting=Hoog ziekteverzuim.
|Risicos kans=50% (mogelijk)
+
Uitval van functionarissen met als gevolg dat de werklast terecht komt bij de andere medewerkers danwel werk blijftliggen.
|Risicos impact=Middel
+
Budgetoverschrijding als gevolg van extra inhuurkosten.
|Beheersmaatregelen=1. De begroting baseren op adequte kostenramingen
+
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
2. Taakstellende budgetten
+
|Risicos impact=Hoog
3. Aanhouden van voldoende weerstandsvermogen
+
|Beheersmaatregelen=1. Adequaat HRM beleid gericht op preventie en – zo nodig – herplaatsing binnen of buiten BsGW
 +
2. Mobiliteitsplan en budget
 +
- Vrijwillige mobiliteit (geen kosten)    - Verplichte mobiliteit (coaching/detachering etc. dekking via Ondernemings en Ontwikkelingplan)  - Afscheid bij functie-ongeschiktheid
 +
3. Strategisch HRM-beleid
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
|Risicos aard=Personeel
+
|Risicos aard=Organisatorisch
|Risicos toelichting=Het personeelsbestand sluit onvoldoende aan op de gewenst eisen. De hoge leeftijdsopbouw leidt tot een hoger ziekteverzuim. Daarnaast is de BsGW eigenrisicodrager voor de WW en verplichte bovenwettelijke uitkeringen bij ontslag.
+
|Risicos toelichting=Vertraging volgtijdelijke (ICT)aanbestedingen.
|Risicos kans=50% (mogelijk)
+
Zodra het nieuwe ICT-landschap (Project AHA 2023/2024) is geïmplementeerd en vanaf aanslagoplegging 2024 is geeffectueerd, zal BsGW (Europese) aanbestedingstrajecten uitzetten voor applicaties en systemen die hier volgtijdelijk uit voortvloeien. Te denken valt hierbij aan de BI-tool, klantsysteem, DocumentManagementSystem (DMS). Vertraging in het aanbestedingstraject, danwel implementatie van deze applicaties en systemen danwel de koppeling hiervan met de reeds geïmplementeerde systemen en pakketten vormt een risico
|Risicos impact=Middel
+
voor de bedrijfsvoering van BsGW.
|Beheersmaatregelen=1. Een adequaat personeelsplan
+
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
2. Mobiliteitsplan en bijbehorende budgetten
+
|Risicos impact=Hoog
3. Uitvoering  OOP (Ontwikkel- en Ondernemingsplan) 2018-2020
+
|Beheersmaatregelen=Risicomanagement is in het AHA-project opgenomen (Aanbesteding Hosting en Applicaties).  
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
+
Zorgen voor goede strategische visie en mensen die  daarop kunnen acteren.
 
}}
 
}}
 
|Strategische kansen=In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen.
 
|Strategische kansen=In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen.
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Latest revision as of 10:04, 23 July 2024

GR Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Technisch 10% (zeer onwaarschijnlijk) Hoog ... 1.Procedure meldplicht datalekken

2. Informatiebeveiligingsbeleid, besluit gegevensverstrekking en een privacy-protocol. 3. Bewustwordingsmaatregelen in de vorm van opleiding en e-learning. 4. De medewerkers FG en Ciso toetsen in de praktijk 5. ICT beveiligingstoepassingen zoals uitwisseling gegevens via beveiligde servers 6. Gegevensverstrekking aan deelnemers na privacytoets. 7. Gebruik Zivver

Gedeeltelijk afgedekt
Juridisch 75% (waarschijnlijk) Hoog ... Uitvoering van het dynamische plan van aanpak: dit plan bevat interne acties en 'Den Haag'-gerichte acties; deze stroomlijnen en aan de lijn blijven met con-collega's, zodat de aanpak sluitend blijft.

Uitvoering van het dynamische plan van aanpak.

Gedeeltelijk afgedekt
Organisatorisch 75% (waarschijnlijk) Hoog ... Meer stage-/afstudeerplekken aanbieden en in de werving insteken op potentie die BsGW verder intern (traineeships) zal doorontwikkelen. Voorbeeld KCC-medewerker is bereid om taxateursopleiding te volgen, maar ook meedraaien op carrière-dagen hogescholen. Gedeeltelijk afgedekt
Organisatorisch 75% (waarschijnlijk) Hoog ... 1. Adequaat HRM beleid gericht op preventie en – zo nodig – herplaatsing binnen of buiten BsGW

2. Mobiliteitsplan en budget - Vrijwillige mobiliteit (geen kosten) - Verplichte mobiliteit (coaching/detachering etc. dekking via Ondernemings en Ontwikkelingplan) - Afscheid bij functie-ongeschiktheid 3. Strategisch HRM-beleid

Gedeeltelijk afgedekt
Organisatorisch 10% (zeer onwaarschijnlijk) Hoog ... Risicomanagement is in het AHA-project opgenomen (Aanbesteding Hosting en Applicaties).

Zorgen voor goede strategische visie en mensen die daarop kunnen acteren.

Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen.