Difference between revisions of "Sw-5565673/D"
(15 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 12: | Line 12: | ||
5. ICT beveiligingstoepassingen zoals uitwisseling gegevens via beveiligde servers | 5. ICT beveiligingstoepassingen zoals uitwisseling gegevens via beveiligde servers | ||
6. Gegevensverstrekking aan deelnemers na privacytoets. | 6. Gegevensverstrekking aan deelnemers na privacytoets. | ||
+ | 7. Gebruik Zivver | ||
+ | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
+ | }}{{Risicoanalyse | ||
+ | |Risicos aard=Juridisch | ||
+ | |Risicos toelichting=Meer bezwaren en beroepen | ||
+ | Overschrijding begroting als gevolg van hogere proceskostenvergoedingen en hogere uitvoeringskosten. | ||
+ | |Risicos kans=75% (waarschijnlijk) | ||
+ | |Risicos impact=Hoog | ||
+ | |Beheersmaatregelen=Uitvoering van het dynamische plan van aanpak: dit plan bevat interne acties en 'Den Haag'-gerichte acties; deze stroomlijnen en aan de lijn blijven met con-collega's, zodat de aanpak sluitend blijft. | ||
+ | Uitvoering van het dynamische plan van aanpak. | ||
+ | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
}}{{Risicoanalyse | }}{{Risicoanalyse | ||
|Risicos aard=Organisatorisch | |Risicos aard=Organisatorisch | ||
− | |Risicos toelichting= | + | |Risicos toelichting=Kwalitatieve krapte op de arbeidsmarkt. |
− | |Risicos kans= | + | Niet tijdig kunnen vervullen van vacatures waardoor werk blijft liggen. |
− | |Risicos impact= | + | |Risicos kans=75% (waarschijnlijk) |
− | |Beheersmaatregelen= | + | |Risicos impact=Hoog |
+ | |Beheersmaatregelen=Meer stage-/afstudeerplekken aanbieden en in de werving insteken op potentie die BsGW verder intern (traineeships) zal doorontwikkelen. Voorbeeld KCC-medewerker is bereid om taxateursopleiding te volgen, maar ook meedraaien op carrière-dagen hogescholen. | ||
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
}}{{Risicoanalyse | }}{{Risicoanalyse | ||
− | |Risicos aard= | + | |Risicos aard=Organisatorisch |
− | |Risicos toelichting= | + | |Risicos toelichting=Hoog ziekteverzuim. |
− | + | Uitval van functionarissen met als gevolg dat de werklast terecht komt bij de andere medewerkers danwel werk blijftliggen. | |
− | + | Budgetoverschrijding als gevolg van extra inhuurkosten. | |
− | + | |Risicos kans=75% (waarschijnlijk) | |
− | |Risicos kans= | + | |Risicos impact=Hoog |
− | |Risicos impact= | + | |Beheersmaatregelen=1. Adequaat HRM beleid gericht op preventie en – zo nodig – herplaatsing binnen of buiten BsGW |
− | |Beheersmaatregelen=1. | + | 2. Mobiliteitsplan en budget |
− | 2. | + | - Vrijwillige mobiliteit (geen kosten) - Verplichte mobiliteit (coaching/detachering etc. dekking via Ondernemings en Ontwikkelingplan) - Afscheid bij functie-ongeschiktheid |
− | 3. | + | 3. Strategisch HRM-beleid |
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
+ | }}{{Risicoanalyse | ||
+ | |Risicos aard=Organisatorisch | ||
+ | |Risicos toelichting=Vertraging volgtijdelijke (ICT)aanbestedingen. | ||
+ | Zodra het nieuwe ICT-landschap (Project AHA 2023/2024) is geïmplementeerd en vanaf aanslagoplegging 2024 is geeffectueerd, zal BsGW (Europese) aanbestedingstrajecten uitzetten voor applicaties en systemen die hier volgtijdelijk uit voortvloeien. Te denken valt hierbij aan de BI-tool, klantsysteem, DocumentManagementSystem (DMS). Vertraging in het aanbestedingstraject, danwel implementatie van deze applicaties en systemen danwel de koppeling hiervan met de reeds geïmplementeerde systemen en pakketten vormt een risico | ||
+ | voor de bedrijfsvoering van BsGW. | ||
+ | |Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk) | ||
+ | |Risicos impact=Hoog | ||
+ | |Beheersmaatregelen=Risicomanagement is in het AHA-project opgenomen (Aanbesteding Hosting en Applicaties). | ||
+ | Zorgen voor goede strategische visie en mensen die daarop kunnen acteren. | ||
}} | }} | ||
|Strategische kansen=In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen. | |Strategische kansen=In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen. | ||
|Delay publication=No | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 10:04, 23 July 2024
GR Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
D. Kansen en risico’s
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Technisch | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Hoog | ... | 1.Procedure meldplicht datalekken
2. Informatiebeveiligingsbeleid, besluit gegevensverstrekking en een privacy-protocol. 3. Bewustwordingsmaatregelen in de vorm van opleiding en e-learning. 4. De medewerkers FG en Ciso toetsen in de praktijk 5. ICT beveiligingstoepassingen zoals uitwisseling gegevens via beveiligde servers 6. Gegevensverstrekking aan deelnemers na privacytoets. 7. Gebruik Zivver |
Gedeeltelijk afgedekt |
Juridisch | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Uitvoering van het dynamische plan van aanpak: dit plan bevat interne acties en 'Den Haag'-gerichte acties; deze stroomlijnen en aan de lijn blijven met con-collega's, zodat de aanpak sluitend blijft.
Uitvoering van het dynamische plan van aanpak. |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Meer stage-/afstudeerplekken aanbieden en in de werving insteken op potentie die BsGW verder intern (traineeships) zal doorontwikkelen. Voorbeeld KCC-medewerker is bereid om taxateursopleiding te volgen, maar ook meedraaien op carrière-dagen hogescholen. | Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | 1. Adequaat HRM beleid gericht op preventie en – zo nodig – herplaatsing binnen of buiten BsGW
2. Mobiliteitsplan en budget - Vrijwillige mobiliteit (geen kosten) - Verplichte mobiliteit (coaching/detachering etc. dekking via Ondernemings en Ontwikkelingplan) - Afscheid bij functie-ongeschiktheid 3. Strategisch HRM-beleid |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Hoog | ... | Risicomanagement is in het AHA-project opgenomen (Aanbesteding Hosting en Applicaties).
Zorgen voor goede strategische visie en mensen die daarop kunnen acteren. |
In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen.