Difference between revisions of "Sw-0978071234/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
 
(7 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 6: Line 6:
  
 
Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving.  
 
Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving.  
Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. Ook binnen KanDoen, waar de WSW-ers met een lagere loonwaarde een werkplek hebben of, uiterlijk medio 2018, gaan vinden.
+
Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk.  
 +
Met ingang van 2018 werken de Wsw'ers met lage loonwaarde in Venlo onder gemeentelijk beheer bij de organisatie KanDoen. Het dienstverband blijft met de WAA.
  
Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan.  De begrote tekortfinanciering voor Venlo is voor primair begroot op € 2.926.400,=. Zowel ambtelijk als bestuurlijk is in 2015 afgesproken dat dit tekort integraal onderdeel uitmaakt van het financieel kader Sociaal Domein.
+
Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan, ook al is de afgelopen jaren door een focus op 'van binnen naar buiten' en verdergaande professionalisering de omvang van de jaarlijks benodigde tekortfinanciering inmiddels op een lager dan voorheen niveau gestabiliseerd.
In tegenstelling tot eerdere jaren wordt het tekort vanaf begrotingsjaar 2018 wèl begroot.  De kans dat dit begrote tekort in 2018 wordt overschreden is laag, voornamelijk vanwege de doorwerking van incidentele baten. Het structurele beeld blijft echter onverminderd zorgelijk en inspireert de (indirecte) grootaandeelhouder Venlo tot een ontwikkeltraject richting een organisatievorm die de balans tussen lasten en baten verbetert.
+
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
+
|Risicos impact=Laag
|Risicos impact=Hoog
+
|Beheersmaatregelen=WAA verricht samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.  
|Beheersmaatregelen=WAA verricht ( onder de naam Vindt) samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.  
+
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven.  
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht tijdelijk verstrekt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven.  
 
 
 
Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort loopt namelijk ondanks bovenstaande ontwikkeling vooralsnog niet op. De meeste bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) zijn inmiddels gestopt. Bij nieuwe exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. Het schoonmaakbedrijf en Kwekerij Roobeek worden in het eerste halfjaar vervreemd. 
 
  
Aanvullend is in het najaar van 2016 binnen Venlo gekozen om een business case op te stellen of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden.  Medio 2018 wordt deze business case ter besluitvorming voorgelegd.  
+
Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton)  gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO.  
De wens om één uitvoeringsorganisatie te vormen kent ook een financiële achtergrond. Een efficiënte- en effectieve uitvoering van de WSW en participatiewet is nodig om zover als mogelijk binnen de beschikbare budgeten de taken uit te voeren.
 
  
Met deze maatregelen stellen we als doel het tekort op de uitvoering WSW in 2018 terug te dringen tot maximaal € 2.500.000.
+
Aanvullend wordt binnen Venlo onderzocht of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsorganisatie WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact.
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
Line 27: Line 24:
 
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
 
|Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Risicos impact=Middel
|Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen wordt voorzien voor eind 2018
+
|Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt.
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Maatschappelijk
 
|Risicos aard=Maatschappelijk
 
|Risicos toelichting=De inclusieve arbeidsmarkt ontwikkelt zich te gestaag..... Bij de invoering van de Participatiewet, is door de wetgever geanticipeerd op een arbeidsmarkt waarin iedereen hard nodig is, ook de mensen met arbeidsbeperkingen. Mede daarop zijn de forse bezuinigingen in de rijkssubsidie gebaseerd.
 
|Risicos toelichting=De inclusieve arbeidsmarkt ontwikkelt zich te gestaag..... Bij de invoering van de Participatiewet, is door de wetgever geanticipeerd op een arbeidsmarkt waarin iedereen hard nodig is, ook de mensen met arbeidsbeperkingen. Mede daarop zijn de forse bezuinigingen in de rijkssubsidie gebaseerd.
Hoewel ook in de regio Venlo de arbeidsmarkt aantrekt, merken we slechts beperkt dat werkgevers genegen zijn om mensen met arbeidsbeperkingen kansen te geven of hun arbeidsinrichtingsproces af te stemmen op de talenten van hun werknemers (jobcarving). Waarschijnlijk moet allereerst de arbeidsmarkt krapper worden en de bewustwording bij iedereen over de economische potentie groeien. Vanuit het WerkgeversServicePunt en de gemeente wordt daarop geïnvesteerd in de vorm van aandacht en facilitering middels instrumenten als loonkostensubsidie.
+
 
 +
Hoewel ook in de regio Venlo de arbeidsmarkt aantrekt, merken we slechts beperkt dat werkgevers genegen zijn om mensen met arbeidsbeperkingen kansen te geven of hun arbeidsinrichtingsproces af te stemmen op de talenten van hun werknemers (jobcarving). Waarschijnlijk moet allereerst de arbeidsmarkt nog krapper worden en de bewustwording bij iedereen over de economische potentie groeien. Vanuit het WerkgeversServicePunt en de gemeente wordt daarop geïnvesteerd in de vorm van aandacht en facilitering middels instrumenten als loonkostensubsidie.
 
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Hoog
 
|Risicos impact=Hoog
 
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
}}
 
}}
 +
|Strategische kansen=De GR WAA voert de Wsw uit voor de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. Door de schaalgrootte levert dit voordelen op. Ook is WAA expert in het vinden van kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door samen te werken levert dit ook voor Venlo voordelen op als het gaat om de doelgroep van de Participatiewet.
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Latest revision as of 13:10, 14 March 2024

GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Financieel 10% (zeer onwaarschijnlijk) Laag ... WAA verricht samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.

Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven.

Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO.

Aanvullend wordt binnen Venlo onderzocht of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsorganisatie WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact.

Gedeeltelijk afgedekt
Organisatorisch 25% (onwaarschijnlijk) Middel ... De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt. Gedeeltelijk afgedekt
Maatschappelijk 75% (waarschijnlijk) Hoog ... Niet afgedekt / Geen maatregelen
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

De GR WAA voert de Wsw uit voor de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. Door de schaalgrootte levert dit voordelen op. Ook is WAA expert in het vinden van kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door samen te werken levert dit ook voor Venlo voordelen op als het gaat om de doelgroep van de Participatiewet.