Difference between revisions of "Sw-34984910/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
 
(4 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
 
|D is used=yes
 
|D is used=yes
 
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
 
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos toelichting=In het kader van haar wettelijke taak voor de publieke gezondheid zal de GGD een inhaalslag maken ten behoeve van de zorg voor statushouders. De te verwachten extra éénmalige bijdrage is voor de gemeente Venlo circa €125.000 tot €150.000 en wordt opgenomen in de integrale begroting voor het dossier statushouders.
 
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Laag
 
|Beheersmaatregelen=Besluitvorming over dekking vindt plaats vóór de zomer en wordt opgenomen in het integrale voorstel over opvang statushouders.
 
|Domein=Volledig afgedekt
 
}}{{Risicoanalyse
 
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos toelichting=De Algemeen Bestuur van de VRLN  heeft afspraken gemaakt over de verrekening van autonome ontwikkelingen (onvoorziene kosten). Zij heeft besloten voor om gebruik te maken van vaste indexen (loonvoetsector en index materiele overheidsconsumptie) en achteraf te corrigeren op basis van werkelijk gemaakte kosten.
 
|Risicos toelichting=De Algemeen Bestuur van de VRLN  heeft afspraken gemaakt over de verrekening van autonome ontwikkelingen (onvoorziene kosten). Zij heeft besloten voor om gebruik te maken van vaste indexen (loonvoetsector en index materiele overheidsconsumptie) en achteraf te corrigeren op basis van werkelijk gemaakte kosten.
 
Dit brengt het risico van onvoorziene kosten, die achteraf verrekend worden, met zich mee.  
 
Dit brengt het risico van onvoorziene kosten, die achteraf verrekend worden, met zich mee.  
 
De kans en impact van het risico wordt gedurende het kalenderjaar, op basis van de rapportage verplichting van de VRLN, inzichtelijk.
 
De kans en impact van het risico wordt gedurende het kalenderjaar, op basis van de rapportage verplichting van de VRLN, inzichtelijk.
|Risicos kans=50% (mogelijk)
+
Voorbeelden 2020:
 +
- taakdifferentiatie brandweer a.g.v. uitspraak Europees Hof
 +
- FLO a.g.v. landelijke afspraken
 +
- Coronacrisis
 +
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Risicos impact=Middel
 +
|Beheersmaatregelen=Autonome ontwikkelingen worden op de voet gevolgd. Waar mogelijk worden deze intern opgevangen. Indien dit niet mogelijk is wordt gezocht naar mogelijkheden om deze te koppelen aan andere gemeentelijke opgaven.
 
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
Line 22: Line 20:
 
|Risicos impact=Laag
 
|Risicos impact=Laag
 
|Beheersmaatregelen=Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe.
 
|Beheersmaatregelen=Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe.
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos toelichting=Met het beëindigen van het contract van het CMA per 1 januari 2018 (besluit AB VRLN) worden frictiekosten voorzien. Besloten is dat, indien de reserve CMA onvoldoende is om deze frictiekosten op te vangen, deze worden doorberekend aan de gemeente Venlo (beheergemeente).
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Beheersmaatregelen=indien kosten worden doorberekend zullen deze moeten worden gedekt uit het budget maatschappelijke opvang.
 
Overigens vallen de kosten CMA formeel niet binnen de GR VRLN. VRLN was beheerorganisatie op basis van een afgesloten contract.
 
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
 
}}
 
}}
|Strategische kansen=Belangrijk
+
|Strategische kansen=Realisatie van politiek-bestuurlijke ambities om de gezondste regio te worden.
 +
Deelname aan de Veiligheidsregio is wettelijk verplicht.
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Latest revision as of 09:30, 20 March 2024

GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Financieel 75% (waarschijnlijk) Middel ... Autonome ontwikkelingen worden op de voet gevolgd. Waar mogelijk worden deze intern opgevangen. Indien dit niet mogelijk is wordt gezocht naar mogelijkheden om deze te koppelen aan andere gemeentelijke opgaven. Niet afgedekt / Geen maatregelen
Anders ... 10% (zeer onwaarschijnlijk) Laag ... Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe.
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

Realisatie van politiek-bestuurlijke ambities om de gezondste regio te worden. Deelname aan de Veiligheidsregio is wettelijk verplicht.