Karin Jacobs (talk | contribs) |
|||
(10 intermediate revisions by 3 users not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse | |Risicoanalyse={{Risicoanalyse | ||
|Risicos aard=Financieel | |Risicos aard=Financieel | ||
− | |Risicos toelichting=De WSW wordt voor een groot deel gefinancierd door de rijksbijdrage WSW. Het rijk heeft een forse daling van deze bijdrage ingezet: jaarlijks daalt de bijdrage met € 500 per SE totdat het niveau van € 22.500 is bereikt in 2020. Het is zeker niet uit te sluiten dat de rijks- bezuinigingen op de WSW en het gehele terrein van gesubsidieerde arbeid verder zullen gaan dan tot nu toe is aangenomen. | + | |Risicos toelichting=De WSW wordt voor een groot deel gefinancierd door de rijksbijdrage WSW. Het rijk heeft een forse daling van deze bijdrage ingezet: jaarlijks daalt de bijdrage met € 500 per SE totdat het niveau van € 22.500 is bereikt in 2020. Het is zeker niet uit te sluiten dat de rijks- bezuinigingen op de WSW en het gehele terrein van gesubsidieerde arbeid verder zullen gaan dan tot nu toe is aangenomen. Tevens calculeert het Rijk, bij het vaststellen van het WSW-budget, met een hoger uitstroompercentage (6% tot 7%) dan de werkelijkheid (4%). Dit beeld is landelijk en niet typerend voor Venlo. |
+ | |||
Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving. | Het is doel is dit subsidietekort te beperken door wsw-ers buiten de beschermde omgeving van de WAA (die afgebouwd is in 2018) te laten werken, tegen vergoeding uiteraard. Dit sluit aan bij de gedachte van de participatiewet, namelijk iedereen mee laten doen naar vermogen, in een zo regulier mogelijke omgeving. | ||
+ | Voldoende passend werk bij reguliere werkgevers in Venlo behouden en creëren is en blijft noodzakelijk. | ||
+ | Met ingang van 2018 werken de Wsw'ers met lage loonwaarde in Venlo onder gemeentelijk beheer bij de organisatie KanDoen. Het dienstverband blijft met de WAA. | ||
+ | |||
+ | Sinds de invoering van de participatiewet in 2015 kent de WAA Groep geen instroom meer van de WSW. Geen instroom betekent dat de schaalvoordelen terug lopen wat effect heeft op de exploitatie. Samengevat: de financiële druk op de uitvoering van de wet SW is en blijft hoog. Binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde bedragen kan de wet niet uitgevoerd worden. Tekortfinanciering blijft bestaan, ook al is de afgelopen jaren door een focus op 'van binnen naar buiten' en verdergaande professionalisering de omvang van de jaarlijks benodigde tekortfinanciering inmiddels op een lager dan voorheen niveau gestabiliseerd. | ||
+ | |Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk) | ||
+ | |Risicos impact=Laag | ||
+ | |Beheersmaatregelen=WAA verricht samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd. | ||
+ | Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. | ||
+ | |||
+ | Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. | ||
− | + | Aanvullend wordt binnen Venlo onderzocht of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsorganisatie WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact. | |
+ | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
+ | }}{{Risicoanalyse | ||
+ | |Risicos aard=Organisatorisch | ||
+ | |Risicos toelichting=De WAA organisatie is in transitie. Op basis van de in 2013 vastgestelde koers, heeft het bedrijf zich ontwikkeld en afgebouwd van 'maak-industie' (Multi-MKB-bedrijf) naar sociaal duurzaam detacheerder. Daarbij is de overhead reeds aanzienlijk afgebouwd en neemt het risico toe dat het hoge niveau van rechtmatige uitvoering van de Wsw en aanverwante wetten niet gehandhaafd kan worden; oftewel, het risico neemt toe dat er gaten vallen of fouten worden gemaakt | ||
+ | |Risicos kans=25% (onwaarschijnlijk) | ||
+ | |Risicos impact=Middel | ||
+ | |Beheersmaatregelen=De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt. | ||
+ | |Domein=Gedeeltelijk afgedekt | ||
+ | }}{{Risicoanalyse | ||
+ | |Risicos aard=Maatschappelijk | ||
+ | |Risicos toelichting=De inclusieve arbeidsmarkt ontwikkelt zich te gestaag..... Bij de invoering van de Participatiewet, is door de wetgever geanticipeerd op een arbeidsmarkt waarin iedereen hard nodig is, ook de mensen met arbeidsbeperkingen. Mede daarop zijn de forse bezuinigingen in de rijkssubsidie gebaseerd. | ||
− | + | Hoewel ook in de regio Venlo de arbeidsmarkt aantrekt, merken we slechts beperkt dat werkgevers genegen zijn om mensen met arbeidsbeperkingen kansen te geven of hun arbeidsinrichtingsproces af te stemmen op de talenten van hun werknemers (jobcarving). Waarschijnlijk moet allereerst de arbeidsmarkt nog krapper worden en de bewustwording bij iedereen over de economische potentie groeien. Vanuit het WerkgeversServicePunt en de gemeente wordt daarop geïnvesteerd in de vorm van aandacht en facilitering middels instrumenten als loonkostensubsidie. | |
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk) | |Risicos kans=75% (waarschijnlijk) | ||
|Risicos impact=Hoog | |Risicos impact=Hoog | ||
− | + | |Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |Domein= | ||
}} | }} | ||
− | |Delay publication= | + | |Strategische kansen=De GR WAA voert de Wsw uit voor de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. Door de schaalgrootte levert dit voordelen op. Ook is WAA expert in het vinden van kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door samen te werken levert dit ook voor Venlo voordelen op als het gaat om de doelgroep van de Participatiewet. |
+ | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 13:10, 14 March 2024
GR WAA (WAA)
D. Kansen en risico’s
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | WAA verricht samen met het WSP de acquisitie van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door middelen van regionale samenwerking in het WSP worden de werkgevers, lokaal en regionaal, uniform benaderd.
Binnen KanDoen is de acquisitiekracht versterkt om voldoende werk in de wijk te behouden én te werven. Strakke uitvoering van de huidige koers (ombouw naar detacheerder) heeft effect, het tekort neemt af. De WAA heeft inmiddels al meerder jaren de voormalige veelheid aan bedrijfsonderdelen (Post, Kringloopbedrijf, Zorg-en hulpmiddelencentrum Moviton) gestopt. Bij exploitanten (Postvak 50, Kringloopcentrum Het Goed, team ‘Buitendienst en Beheer Sportexploitatie’ van gemeente Venlo) zijn de WAA-medewerkers gedetacheerd. De voormalige kwekerij Roobeek is inmiddels ook vervreemd en de schoonmaakactiviteiten zijn ondergebracht binnen de stichting SMO. Aanvullend wordt binnen Venlo onderzocht of, en hoe de uitvoering van WSW en de uitvoering van de Participatiewet binnen Gemeente Venlo geïntegreerd kan worden. Medio 2019 is door het college richting bepaald. In 2022 is besluitvorming afgerond gericht op het overdragen van de aandelen van de uitvoeringsorganisatie WAA Groep NV naar de gemeente Venlo. De GR WAA blijft voor de uitvoering van de Wsw intact. |
Gedeeltelijk afgedekt |
Organisatorisch | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | De drie gemeenten zijn samen met WAA bezig nieuwe organisatievormen te ontwikkelen waarin o.a. dit risico wordt ondervangen en de administratieve en juridische lasten weer door bredere schouders gedragen kunnen worden dan bij de WAA in het huidige afbouw-scenario het geval zal zijn. Besluitvorming over deze nieuwe organisatievormen is in 2022 aan de orde, waarbij de aandelen van de GR WAA in de uitvoerende WAA Groep NV door de GR aan de gemeente Venlo worden verkocht teneinde vanuit het uitvoeringsbedrijf WAA Groep NV betere verbindingen tussen uitvoering Wsw en Participatiewet kunnen worden gemaakt. | Gedeeltelijk afgedekt |
Maatschappelijk | 75% (waarschijnlijk) | Hoog | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
De GR WAA voert de Wsw uit voor de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. Door de schaalgrootte levert dit voordelen op. Ook is WAA expert in het vinden van kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door samen te werken levert dit ook voor Venlo voordelen op als het gaat om de doelgroep van de Participatiewet.