Difference between revisions of "Sw-34984910"
(28 intermediate revisions by 7 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking | {{Samenwerking | ||
|A is used=yes | |A is used=yes | ||
− | + | |Name=GR Veiligheidsregio Limburg-Noord | |
− | |||
− | |Name=Veiligheidsregio Limburg-Noord | ||
|Afkorting=VRLN | |Afkorting=VRLN | ||
+ | |Categorie=Gemeenschappelijke regelingen | ||
+ | |Beschrijving=De Veiligheidsregio is ingericht om belangrijke onderdelen van de openbare veiligheid en zorg bij ongevallen, rampen en crises beter te organiseren. Ook op het vlak van de publieke gezondheid heeft de organisatie belangrijke taken. | ||
+ | |Logo=File:Logo Veiligheidsregio LN.jpg | ||
+ | |Archived=No | ||
|Onderwerp=Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance); Volksgezondheid; Zorg en welzijn | |Onderwerp=Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance); Volksgezondheid; Zorg en welzijn | ||
+ | |Andere onderwerpen=Veiligheid; Crisisbeheersing; Brandweer; infectieziektebestrijding | ||
+ | |Programmas=Programma Leefbaar Venlo; Programma Gezond en actief Venlo | ||
|Waarom belangrijk=Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.;; Samenwerking brengt grote risico’s met zich mee.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | |Waarom belangrijk=Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.;; Samenwerking brengt grote risico’s met zich mee.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | ||
− | |Belangrijkheid=Raad: politiek | + | |Belangrijkheid=Raad: politiek belangrijk;; College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie |
|Verbonden bestuurlijk=ja | |Verbonden bestuurlijk=ja | ||
|Verbonden financieel=ja | |Verbonden financieel=ja | ||
|Schaalvansamenwerking=Regionaal | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | ||
|Gemeenten=Gemeente Venlo | |Gemeenten=Gemeente Venlo | ||
− | |Andere gemeenten=Beesel; | + | |Andere gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Echt-Susteren; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Leudal; Gemeente Maasgouw; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Nederweert; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Roerdalen; Gemeente Roermond; Gemeente Venray; Gemeente Weert; gemeente Bergen |
− | |||
− | |||
|Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | |Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | ||
|Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | ||
|Aard hulpbronnen=Delen hulpbronnen | |Aard hulpbronnen=Delen hulpbronnen | ||
− | | | + | |Delay publication=No |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} |
Latest revision as of 10:59, 6 August 2024
GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie, Raad: politiek belangrijk
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Samenwerking brengt grote risico’s met zich mee., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
De VRLN is het samenwerkingsorgaan van en voor de gemeenten en heeft tot doel de het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied fysieke veiligheid en gezondheid: - de brandweerzorg; • de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen; • de rampenbestrijding en crisisbeheersing; • het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding
Belangrijkste motieven:
Efficiënter werken, het betreft een wettelijke taak, ontwikkelen expertise
ja
Raad
Vaststelling door het Algemeen Bestuur van de VRLN heeft voor de jaarverantwoording 2023 op 5 juli 2024 en voor de begroting 2025 op 6 september 2024 plaatsgevonden
(De cijfers worden gepubliceerd nadat ze door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn vastgesteld.)
5900 AA Venlo
5900 AA Venlo
http://www.limburg.veilig.nl
http://www.ggdlimburgnoord.nl
http://www.brandweerln.nl
De Veiligheidsregio is ingericht om belangrijke onderdelen van de openbare veiligheid en zorg bij ongevallen, rampen en crises beter te organiseren. Ook op het vlak van de publieke gezondheid heeft de organisatie belangrijke taken.
( downloaden)
- Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance)
- Volksgezondheid
- Zorg en welzijn
- Veiligheid
- Crisisbeheersing
- Brandweer
- infectieziektebestrijding
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Samenwerking brengt grote risico’s met zich mee.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Spreiden of delen van risico’s
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
- Jezelf ‘ontzorgen’
Motieven (eigen formulering)
het betreft een wettelijke taak; ontwikkelen expertise
Aan motief beantwoord?
ja
Inhoud
Paraatheid van brandweer en crisisbestrijding Effectieve preventie door de GGD Verhoging van de veiligheidsbeleving bij inwoners
Proces
Afstemming, stroomlijning en verbinding
Samenwerking
Schaalvoordelen, ontwikkelen expertise, leveren betaalbare veiligheid en gezondheid, inzetten op kans om Gezondste Regio te worden
Kern (maximaal 500 tekens)
De VRLN is het samenwerkingsorgaan van en voor de gemeenten en heeft tot doel de het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied fysieke veiligheid en gezondheid: - de brandweerzorg; • de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen; • de rampenbestrijding en crisisbeheersing; • het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding
Onze bijdrage aan de Veiligheidsregio is gebaseerd op een kostenverdeelsleutel
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Bijdrage | € 15.763.031 | € … | € 15.877.527 | ||||
TOTAAL | € 15.763.031 | … | € 15.877.527 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Bijdrage | € 14.208.079 | € ... | € 14.474.646 | ||||
TOTAAL | € 14.208.079 | … | € 14.474.646 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Bijdrage | € 13.430.174 | € 13.417.245 | € 14.171.724 | ||||
TOTAAL | € 13.430.174 | € 13.417.245 | € 14.171.724
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
baten (zie begroting) | € -90.151.000 | € … | € -90.676.000 | ||||
gezondheid | € 24.300.000 | € … | € 24.375.000 | ||||
brandweerzorg | € 38.601.000 | € … | € 39.051.000 | ||||
crisisbeheersing | € 7.844.000 | € … | € 7.844.000 | ||||
overhead | € 19.629.000 | € … | € 19.620.000 | ||||
onvoorzien | € 50.000 | € … | € 50.000 | ||||
mutatie reserves | € -273.000 | € … | € -264.000 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
baten (zie begroting) | € -83.261.000 | € ... | € -83.523.000 | ||||
brandweerzorg | € 37.980.000 | € ... | € 38.242.000 | ||||
crisisbeheersing | € 5.956.000 | € ... | € 5.662.000 | ||||
gezondheid | € 23.570.000 | € ... | € 23.396.000 | ||||
mutatie reserves | € -445.000 | € ... | € 21.000 | ||||
onvoorzien | € 50.000 | € ... | € 50.000 | ||||
overhead | € 16.150.000 | € ... | € 16.152.000 | ||||
TOTAAL | € 0 | … | € 0 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
baten (zie begroting) | € -81.654.000 | € -88.401.000 | € -82.974.000 | ||||
brandweerzorg | € 35.854.000 | € 34.114.000 | € 37.828.000 | ||||
crisisbeheersing | € 7.061.000 | € 6.441.000 | € 5.927.000 | ||||
gezondheid | € 23.099.000 | € 29.005.000 | € 23.537.000 | ||||
mutatie reserves | € -274.000 | € -485.000 | € -445.000 | ||||
onvoorzien | € 50.000 | € ... | € 50.000 | ||||
overhead | € 15.864.000 | € 17.378.000 | € 16.077.000 | ||||
TOTAAL | € 0 | € -1.948.000 | € 0 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Vreemd vermogen | € 56.557.000 | € … | € 55.768.000 | ||||
TOTAAL | € 56.557.000 | … | € 55.768.000 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Vreemd vermogen | € 60.916.000 | € ... | € 61.484.000 | ||||
TOTAAL | € 60.916.000 | … | € 61.484.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Vreemd vermogen | € 55.904.000 | € 47.551.000 | € 55.096.000 | ||||
TOTAAL | € 55.904.000 | € 47.551.000 | € 55.096.000 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Eigen vermogen | € 5.149.000 | € … | € 4.885.000 | ||||
TOTAAL | € 5.149.000 | … | € 4.885.000 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Eigen vermogen | € 5.603.000 | € ... | € 5.624.000 | ||||
TOTAAL | € 5.603.000 | … | € 5.624.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Eigen vermogen | € 6.783.000 | € 8.014.000 | € 5.422.000 | ||||
TOTAAL | € 6.783.000 | € 8.014.000 | € 5.422.000 |
Inhoud
Objectieve veiligheid en gezondheid ruim voldoende. Veiligheidsbeleving voldoende.
Proces
Gemeente en VRLN stemmen steeds beter programma's op elkaar af.
Samenwerking
...
Kern
...
- Toelichting
In 2016 is een nieuwe kostenverdeelsleutel vastgesteld, waarmee er meer evenwicht is gekomen in de te leveren diensten en de financiële bijdrage. Er is geen koppeling gemaakt met de stemverhouding in het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio: ieder lid van het Algemeen bestuur heeft een gelijke stem.
- Verdeelsleutel
Domein Veiligheid: - decentralisatie uitkering brandweer en rampenbestrijding - huisvesting aan de hand van het risicoprofiel
Domein Gezondheid: - Inwoneraantal per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar - SES score (sociaal economische status) in combinatie met het aantal 0-19 jarigen
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 75% (waarschijnlijk) | Middel | ... | Autonome ontwikkelingen worden op de voet gevolgd. Waar mogelijk worden deze intern opgevangen. Indien dit niet mogelijk is wordt gezocht naar mogelijkheden om deze te koppelen aan andere gemeentelijke opgaven. | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Anders ... | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe. |
Realisatie van politiek-bestuurlijke ambities om de gezondste regio te worden. Deelname aan de Veiligheidsregio is wettelijk verplicht.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Taken en bevoegdheden 1. Op het gebied van veiligheid zijn aan de Veiligheidsregio de taken en bevoegdheden opgedragen als bedoeld in artikel 10 van de Wvr. 2. Op het gebied van publieke gezondheidszorg zijn aan de Veiligheidsregio de taken en Bevoegdheden opgedragen als bedoeld in de artikelen 2, 5, 5a, 6, 14 en 15a van de Wpg.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Dagelijks Bestuur (DB) | A. Scholten | F. Schatorjé |
| |
Algemeen Bestuur (AB) | A. Scholten | F. Schatorjé |
| |
Voorzitter - als afzonderlijk bestuursorgaan (in geval van een openbaar lichaam) | A. Scholten |
| ||
Bestuurscommissie | F. Schatorjé |
| ||
Bestuurscommissie | A. Scholten |
De veiligheidsregio benoemd de regionaal commandant brandweer, directeur publieke gezondheid en een regionaal coördinerend gemeentesecretaris.
.
artikel 35: Toetreding en uittreding Toetreding van gemeenten tot deze regeling of uittreding uit deze regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regios als bedoeld in artikel 8 van de Wvr. artikel 36: Wijziging 1. Zowel het dagelijks bestuur als een gemeente kan aan het algemeen bestuur voorstellen doen over de wijziging van de regeling. 2. Indien het algemeen bestuur wijziging van de regeling wenselijk acht, dan doet het dagelijks bestuur het door het algemeen bestuur vastgestelde voorstel toekomen aan de gemeenten. 3. Een wijziging is tot stand gekomen wanneer ten minste twee derde van het aantal gemeenten, tezamen vertegenwoordigende ten minste twee derde van het aantal inwoners van de Veiligheidsregio, daartoe heeft besloten. artikel 37: Opheffing 1. De regeling kan slechts worden opgeheven na het vervallen van de verplichting tot samenwerking als bedoeld in de Wvr. 2. Bij opheffing besluit het algemeen bestuur tot liquidatie en stelt het daarvoor de nodige regelen. Hierbij kan van de bepalingen van de regeling worden afgeweken. 3. Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de raden van de gemeenten gehoord, vastgesteld.
Raad
Vaststelling door het Algemeen Bestuur van de VRLN heeft voor de jaarverantwoording 2023 op 5 juli 2024 en voor de begroting 2025 op 6 september 2024 plaatsgevonden
(De cijfers worden gepubliceerd nadat ze door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn vastgesteld.)Per 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) in werking getreden. Deze wetswijziging brengt met zich dat alle gemeenschappelijke regelingen en onderliggende verordeningen moeten worden aangepast, er nieuwe procedures moeten worden ingericht en er besloten moet worden over de instelling van raadsadviescommissies.
- jaar verantwoording 2018 incl accountantsverklaring
- jaar verantwoording 2019 incl accountantsverklaring
- Ontwerpbegroting 2020
- Ontwerpbegroting 2020 overzicht
- Ontwerpbegroting 2021 (dd 2020)