Difference between revisions of "Sw-0391148241/C/2020"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 35: Line 35:
 
}}
 
}}
 
|Begrote kosten samenvatting=De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer.
 
|Begrote kosten samenvatting=De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer.
|Feitelijke kosten samenvatting=De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 4.000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. De gemeente Venlo betaalt naar rato van het aantal reizigers en inwoners mee. De verdeelsystematiek tussen gemeenten wordt overigens naar alle waarschijnlijkheid in 2024 aangepast. De baten van Omnibuzz zijn beperkt. Het gaat hier met name om de klantbijdrage. Iedere reiziger betaalt voor iedere rit (opstapzone) en de reisafstand (nu nog in zones) een eigen bijdrage.
+
|Feitelijke kosten samenvatting=De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 4.000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. De gemeente Venlo betaalt naar rato van het aantal reizigers en inwoners mee. De verdeelsystematiek tussen gemeenten wordt overigens naar verwachting in 2024 aangepast. De baten van Omnibuzz zijn beperkt. Het gaat hier met name om de klantbijdrage. Iedere reiziger betaalt voor iedere rit (opstapzone) en de reisafstand (nu nog in zones) een eigen bijdrage.
 
|Percentage aandeel=11
 
|Percentage aandeel=11
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=Verdeelsleutel overhead op basis 50% pashouders en 50% inwoners per gemeente, vervoer op basis van daadwerkelijke uitvoering per gemeente
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=Verdeelsleutel overhead op basis 50% pashouders en 50% inwoners per gemeente, vervoer op basis van daadwerkelijke uitvoering per gemeente
Line 41: Line 41:
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=Evenwichtig
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=Evenwichtig
 
|Aandeel realisatie toelichting=De verdeelsleutel wordt op verzoek van gemeenten opnieuw bekeken, omdat met ingang van de invoering van deze verdeelsystematiek er vragen zijn over de juistheid. Een verrekening op het aantal pashouders zegt namelijk niet direct iets over het vervoer en daarmee de beheerskosten van Omnibuzz (niet het aantal pashouders, maar het aantal ritten is doorslaggevend om te kunnen bepalen hoeveel kosten er worden gemaakt voor de gemeente binnen Omnibuzz).
 
|Aandeel realisatie toelichting=De verdeelsleutel wordt op verzoek van gemeenten opnieuw bekeken, omdat met ingang van de invoering van deze verdeelsystematiek er vragen zijn over de juistheid. Een verrekening op het aantal pashouders zegt namelijk niet direct iets over het vervoer en daarmee de beheerskosten van Omnibuzz (niet het aantal pashouders, maar het aantal ritten is doorslaggevend om te kunnen bepalen hoeveel kosten er worden gemaakt voor de gemeente binnen Omnibuzz).
|Voorgaand jaar=2016
 
|Oude versie lopend jaar=2017
 
|Lopend jaar=2018
 
 
}}
 
}}

Revision as of 15:05, 28 May 2021

Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2020)

Jaar 2020

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

Efficiënter werken

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
  • Voorkomen van dubbel werk
  • Spreiden of delen van risico’s

Organisatorische voordelen

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
  • Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen

Verruimen van de horizon

  • Zicht krijgen op kansen

Voorkomen van hinder van elkaar

  • Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie

Versterken van de democratie

  • Versterken van de directe democratie

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent

Aan motief beantwoord?

Ja

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Collectief vraagafhankelijk vervoer organiseren voor alle deelnemende gemeenten. Daarnaast mogelijkheden onderzoeken om andere vormen van vervoer binnen het sociaal domein onder te brengen bij Omnibuzz om tot een integrale dienstverlening te komen voor het vervoer van kwetsbare inwoners.

Proces

Gemeenschappelijke regeling met een algemeen en dagelijks bestuur, daarnaast ambtelijke overlegstructuren om de samenwerking en uitvoering naar wens van gemeenten te laten plaatsvinden. Omnibuzz geeft uitvoering aan alle dagelijkse handelingen, is adviseur van gemeenten en bereidt alle overleggen voor.

Samenwerking

Gemeenschappelijke regeling met 30 deelnemende Limburgse gemeenten (met ingang van 1 december 2016).

Kern (maximaal 500 tekens)

Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer.

Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
TOELICHTING
Evalueerbaar formuleren.png

Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

Tips

  1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
  2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
  3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
  4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
  5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
  6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
  7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
  8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

Een getal dat de kern raakt

Omnibuzz en gemeenten hebben recent maatregelen genomen om de interne en externe kosten in bedwang te houden.

Een goed voorstelbaar verhaal

Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer).

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer.

Feitelijk:

De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 4.000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. De gemeente Venlo betaalt naar rato van het aantal reizigers en inwoners mee. De verdeelsystematiek tussen gemeenten wordt overigens naar verwachting in 2024 aangepast. De baten van Omnibuzz zijn beperkt. Het gaat hier met name om de klantbijdrage. Iedere reiziger betaalt voor iedere rit (opstapzone) en de reisafstand (nu nog in zones) een eigen bijdrage.

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2020)

Financiële middelen Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz 1.862.980 1.792.382 € 1.738.855
€ …
TOTAAL € 1.862.980 € 1.792.382 € 1.738.855

Voorgaand jaar (2019)

Financiële middelen Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz 1.548.885 ... 1.777.398
TOTAAL € 1.548.885 € 1.777.398

Twee jaar terug (2018)

Financiële middelen Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz 1.546.000 ... 1.584.000
TOTAAL € 1.546.000 € 1.584.000


Baten

Lopend jaar (2020)

Categorie opbrengsten Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021
€ …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2019)

Categorie opbrengsten Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020
TOTAAL

Twee jaar terug (2018)

Categorie opbrengsten Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
TOTAAL


Financiële resultaten

Lopend jaar (2020)

Categorie Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021
Totaal begroting Omnibuzz 22.000.000 22.958.477 € 23.157.172
TOTAAL € 22.000.000 € 22.958.477 € 23.157.172

Voorgaand jaar (2019)

Categorie Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020
Totaal begroting Omnibuzz 22.000.000 22.958.477 23.157.172
TOTAAL € 22.000.000 € 22.958.477 € 23.157.172

Twee jaar terug (2018)

Categorie Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
Totaal begroting Omnibuzz 22.000.000 22.958.477 23.157.172
TOTAAL € 22.000.000 € 22.958.477 € 23.157.172


Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren.

Proces

Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere en efficiëntere dienstverlening. De aanbesteding per 1 januari 2020 heeft als doel dit te realiseren voor de komende vijf jaar.

Samenwerking

Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid.

Kern

Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen. Op basis van onderzoeken (2019) is besloten om dit gefaseerd in te voeren, omdat hier meer informatie voor beschikbaar mo et zijn om een goede afweging te kunnen maken.

Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting

De verdeelsleutel wordt op verzoek van gemeenten opnieuw bekeken, omdat met ingang van de invoering van deze verdeelsystematiek er vragen zijn over de juistheid. Een verrekening op het aantal pashouders zegt namelijk niet direct iets over het vervoer en daarmee de beheerskosten van Omnibuzz (niet het aantal pashouders, maar het aantal ritten is doorslaggevend om te kunnen bepalen hoeveel kosten er worden gemaakt voor de gemeente binnen Omnibuzz).

Verdeelsleutel

Verdeelsleutel overhead op basis 50% pashouders en 50% inwoners per gemeente, vervoer op basis van daadwerkelijke uitvoering per gemeente

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten: Evenwichtig
Baten: Evenwichtig
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: