Difference between revisions of "Sw-0391148241/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 2: Line 2:
 
|D is used=yes
 
|D is used=yes
 
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
 
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
|Risicos aard=Technisch
+
|Risicos aard=Anders ...
 +
|Risicos toelichting=De GR Omnibuzz is een samenwerking van 32 gemeenten. Besluitvorming, onder andere inzake begrotingen, vindt plaats bij meerderheid van stemmen. In tegenstelling tot het verschil in bijdragen die de gemeenten betalen aan de GR, hebben in het Algemeen Bestuur alle gemeente één stem. Sturing en besluitvorming kent dus een grote mate van afhankelijkheid van andere gemeenten.
 +
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 +
|Risicos impact=Middel
 +
}}{{Risicoanalyse
 +
|Risicos aard=Financieel
 +
|Risicos toelichting=Er is sprake van een kostenstijging van Omnibuzz, die met name te maken heeft met de vervoerskosten. En is een aantal investeringen niet in de begroting opgenomen, met aparte (dekkings)voorstellen tot gevolg.Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd.
 +
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
 +
|Risicos impact=Middel
 
}}
 
}}
 
|Strategische kansen=Meer grip op aansturing en uitvoering gemeentelijke vervoerstaken; vorming expertise centrum vervoer; synergie en schaalvoordelen; mogelijkheid tot uitvoering doelgroepenvervoer (die niet uitvoerbaar zijn op basis van individuele kracht)
 
|Strategische kansen=Meer grip op aansturing en uitvoering gemeentelijke vervoerstaken; vorming expertise centrum vervoer; synergie en schaalvoordelen; mogelijkheid tot uitvoering doelgroepenvervoer (die niet uitvoerbaar zijn op basis van individuele kracht)
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Revision as of 11:11, 12 June 2018

Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Anders ... 75% (waarschijnlijk) Middel ...
Financieel 75% (waarschijnlijk) Middel ...
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

Meer grip op aansturing en uitvoering gemeentelijke vervoerstaken; vorming expertise centrum vervoer; synergie en schaalvoordelen; mogelijkheid tot uitvoering doelgroepenvervoer (die niet uitvoerbaar zijn op basis van individuele kracht)