Difference between revisions of "Sw-0448032589/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
m (Text replacement - "|Lopend" to "|Oude versie lopend")
m (Text replacement - "|Komend" to "|Oude versie komend")
 
Line 15: Line 15:
 
|Voorgaand jaar=2015
 
|Voorgaand jaar=2015
 
|Oude versie lopend jaar=2016
 
|Oude versie lopend jaar=2016
|Komend jaar=2017
+
|Oude versie komend jaar=2017
 
|Kosten={{Kosten-jaar
 
|Kosten={{Kosten-jaar
 
|Middelen=subsidie
 
|Middelen=subsidie
Line 22: Line 22:
 
|Oude versie lopend begroot=1.957.596
 
|Oude versie lopend begroot=1.957.596
 
|Oude versie lopend feitelijk=1.957.596
 
|Oude versie lopend feitelijk=1.957.596
|Komend begroot=1.971.527
+
|Oude versie komend begroot=1.971.527
|Komend feitelijk=1.971.527
+
|Oude versie komend feitelijk=1.971.527
 
}}
 
}}
 
|Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar
 
|Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar
Line 31: Line 31:
 
|Oude versie lopend begroot=-50.000
 
|Oude versie lopend begroot=-50.000
 
|Oude versie lopend feitelijk=-51.947
 
|Oude versie lopend feitelijk=-51.947
|Komend begroot=-100.000
+
|Oude versie komend begroot=-100.000
 
}}
 
}}
 
|Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar
 
|Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar
Line 38: Line 38:
 
|Oude versie lopend begroot=3.973.226
 
|Oude versie lopend begroot=3.973.226
 
|Oude versie lopend feitelijk=3.818.490
 
|Oude versie lopend feitelijk=3.818.490
|Komend begroot=3.327.452
+
|Oude versie komend begroot=3.327.452
 
}}{{Vreemd vermogen-jaar
 
}}{{Vreemd vermogen-jaar
 
|Middelen=Langlopende schulden
 
|Middelen=Langlopende schulden
Line 44: Line 44:
 
|Oude versie lopend begroot=1.807.720
 
|Oude versie lopend begroot=1.807.720
 
|Oude versie lopend feitelijk=1.742.116
 
|Oude versie lopend feitelijk=1.742.116
|Komend begroot=1.641.274
+
|Oude versie komend begroot=1.641.274
 
}}{{Vreemd vermogen-jaar
 
}}{{Vreemd vermogen-jaar
 
|Middelen=Kortlopende schulden
 
|Middelen=Kortlopende schulden
Line 50: Line 50:
 
|Oude versie lopend begroot=1.308.444
 
|Oude versie lopend begroot=1.308.444
 
|Oude versie lopend feitelijk=2.468.676
 
|Oude versie lopend feitelijk=2.468.676
|Komend begroot=1.606.204
+
|Oude versie komend begroot=1.606.204
 
}}
 
}}
 
|Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar
 
|Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar
Line 57: Line 57:
 
|Oude versie lopend begroot=4.612.766
 
|Oude versie lopend begroot=4.612.766
 
|Oude versie lopend feitelijk=4.707.363
 
|Oude versie lopend feitelijk=4.707.363
|Komend begroot=4.512.766
+
|Oude versie komend begroot=4.512.766
 
}}
 
}}
 
|Begrote kosten samenvatting=In 2017 is er sprake van een subsidie van €  1.971.527,-
 
|Begrote kosten samenvatting=In 2017 is er sprake van een subsidie van €  1.971.527,-

Latest revision as of 15:19, 4 May 2018

Theater de Maaspoort
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

Organisatorische voordelen

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur

Verruimen van de horizon

  • Andere werelden ontdekken
  • Zicht krijgen op kansen

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent

Aan motief beantwoord?

De Maaspoort draagt bij aan de ontwikkeling van Venlo als 'aantrekkelijke' centrumstad en studentenstad. Geeft mede uitvoering aan de Cultuurvisie "Het Cultuur Kapitaal van Venlo".

Belangrijkste motieven: Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Uitvoering geven aan het beleidsplan van Grenswerk en mede uitvoering geven aan de gemeentelijke cultuurvisie "Het cultureel kapitaal van Venlo"(2020).

Proces

Monitoring door middel van ambtelijke en bestuurlijke overleggen

Samenwerking

subsidierelatie

Kern (maximaal 500 tekens)

De Maaspoort verricht de volgende activiteiten; bieden van een gevarieerd programma van professionele voorstellingen met podiumkunst, het bieden van een aanbod aan schoolvoorstellingen, een podium bieden voor amateurvoorstellingen.

Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
TOELICHTING
Evalueerbaar formuleren.png

Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

Tips

  1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
  2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
  3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
  4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
  5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
  6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
  7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
  8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

Een getal dat de kern raakt

Zie URL jaarverslag De Maaspoort.

Een goed voorstelbaar verhaal

Bij subsidievaststelling evaluatie

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

In 2017 is er sprake van een subsidie van € 1.971.527,-

Feitelijk:

In 2016 bedroeg de subsidie € 1.957.596,-

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2023)

Financiële middelen Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
subsidie 2161527 € 2559445
TOTAAL € 2.161.527 € 2.559.445

Voorgaand jaar (2022)

Financiële middelen Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
subsidie 2.123.183 2.123.183 2.161.527
TOTAAL € 2.123.183 € 2.123.183 € 2.161.527

Twee jaar terug (2021)

Financiële middelen Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
subsidie 2.103.134 2.103.134 2.123.183
TOTAAL € 2.103.134 € 2.103.134 € 2.123.183



Financiële resultaten

Lopend jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
exploitatieresultaat -150000 € -150000
TOTAAL € -150.000 € -150.000

Voorgaand jaar (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
exploitatieresultaat -150.000 -390.053 -150.000
TOTAAL € -150.000 € -390.053 € -150.000

Twee jaar terug (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
exploitatieresultaat -100.000 755.531 0
TOTAAL € -100.000 € 755.531 € 0

Vreemd vermogen

Lopend jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Voorzieningen 2766590 € 2720439
Langlopende schulden 1604437 € 1422254
Kortlopende schulden 1895050 € 1796783
TOTAAL € 6.266.077 € 5.939.476

Voorgaand jaar (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
Kortlopende schulden 1.969.291 2.315.430 1.895.050
Langlopende schulden 1.784.326 1.576.116 1.604.437
Voorzieningen 2.882.332 2.894.329 2.766.590
TOTAAL € 6.635.949 € 6.785.875 € 6.266.077

Twee jaar terug (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
Kortlopende schulden 1.606.204 2.042.822 ...
Langlopende schulden 1.641.274 1.812.532 ...
Voorzieningen 3.327.452 3.094.985 ...
TOTAAL € 6.574.930 € 6.950.339

Eigen vermogen

Lopend jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Algemene reserve 3988251 € 3838251
TOTAAL € 3.988.251 € 3.838.251

Voorgaand jaar (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
Algemene reserve 4.138.251 5.201.021 3.988.251
TOTAAL € 4.138.251 € 5.201.021 € 3.988.251

Twee jaar terug (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
Algemene reserve 4.512.766 5.479.808 ...
TOTAAL € 4.512.766 € 5.479.808

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Uitvoering geven aan het beleidsplan van De Maaspoort en mede uitvoering geven aan de gemeentelijke cultuurvisie "Het cultureel kapitaal van Venlo"(2020).

Proces

Monitoring door middel van ambtelijke en bestuurlijke overleggen

Samenwerking

4 jarige subsidierelatie met De Maaspoort

Kern

De basisinstellingen voor cultuur hebben een 4 jarige subsidierelatie met de gemeente. Verantwoording gebeurt na 4 jaar door middel van door de accountant goedgekeurd verslag. Dit is vastgelegd in de subsidiebeschikking. Met De Maaspoort worden met ingang van 2025 nieuwe afspraken gemaakt, als onderdeel van de meerjarensubsidiebeschikking.