Difference between revisions of "Sw-0463125206/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
m (Text replacement - "{{Samenwerking C |" to "{{Samenwerking C-overzicht |")
m (Text replacement - "|Lopend" to "|Oude versie lopend")
Line 13: Line 13:
 
|Feitelijk kern=Het aantal kinderen dat de peuteropvang bezoekt is de laatste jaren toegenomen. Ook volgen steeds meer kinderen met een taalachterstand voorschoolse educatie . Dit versterkt de startpositie van 4- jarigen die instromen in het basisonderwijs.
 
|Feitelijk kern=Het aantal kinderen dat de peuteropvang bezoekt is de laatste jaren toegenomen. Ook volgen steeds meer kinderen met een taalachterstand voorschoolse educatie . Dit versterkt de startpositie van 4- jarigen die instromen in het basisonderwijs.
 
|Voorgaand jaar=2016
 
|Voorgaand jaar=2016
|Lopend jaar=2017
+
|Oude versie lopend jaar=2017
 
|Komend jaar=2018
 
|Komend jaar=2018
 
|Kosten={{Kosten-jaar
 
|Kosten={{Kosten-jaar
Line 19: Line 19:
 
|Voorgaand begroot=216.994
 
|Voorgaand begroot=216.994
 
|Voorgaand feitelijk=216.994
 
|Voorgaand feitelijk=216.994
|Lopend begroot=293.075
+
|Oude versie lopend begroot=293.075
 
}}{{Kosten-jaar
 
}}{{Kosten-jaar
 
|Middelen=subsidie VVE
 
|Middelen=subsidie VVE
 
|Voorgaand begroot=3.062.659
 
|Voorgaand begroot=3.062.659
 
|Voorgaand feitelijk=2.714.946
 
|Voorgaand feitelijk=2.714.946
|Lopend begroot=2.723.490
+
|Oude versie lopend begroot=2.723.490
 
|Komend begroot=2.390.009
 
|Komend begroot=2.390.009
 
}}
 
}}

Revision as of 15:12, 4 May 2018

Stichting Peuterspeelzalen Spring (Spring)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Jaren

Motieven voor samenwerking

Motieven (eigen formulering)

het betreft een wettelijke taak

Aan motief beantwoord?

Ja, deze partner biedt peuteropvang en voorschoolse educatie aan de doelgroep 2-4 jarigen. Beide voorzieningen voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

Belangrijkste motieven: het betreft een wettelijke taak

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Zoveel mogelijk kinderen tussen 2-4 jaar gaan 8 per week naar de peuteropvang en volgen voorschoolse educatie indien zij een (dreigende) taalachterstand hebben. Hierdoor wordt de startpositie van de kinderen in het primair onderwijs versterkt.

Proces

Periodiek vindt er een evaluatiegesprek plaats met de gemeente op basis van transparante kwalitatieve en kwantitatieve gegevens.

Samenwerking

Er wordt tijdig gezamenlijk beleid ontwikkeld op basis van nieuwe ontwikkelingen en wetgeving.

Kern (maximaal 500 tekens)

Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor hoogwaardige peuteropvang en voorschoolse educatie in de gemeente Venlo voor zoveel mogelijk kinderen tussen 2 en 4 jaar. Hierdoor daalt het aantal kinderen dat met een taal/ontwikkelingsachterstand instroomt in het basisonderwijs.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

Jaarlijks verstrekt de gemeente Venlo een subsidie aan Spring voor het uitvoeren van peuteropvang en voorschoolse educatie.

Feitelijk:

Over de besteding van de subsidie voor peuteropvang en voorschoolse educatie vindt regelmatig overleg plaats tussen de gemeente en Spring Kinderopvang. De subsidievaststelling vindt plaats volgens de Algemene subsidieverordening Venlo, op basis van een financieel en inhoudelijk verslag van de besteding van de middelen en vergezeld van een goedgekeurde accountantsverklaring.

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2021)

Financiële middelen Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
subsidie peuteropvang en VVE € …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2020)

Financiële middelen Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021
subsidie peuteropvang en VVE 1.867.234 ... ...
TOTAAL € 1.867.234

Twee jaar terug (2019)

Financiële middelen Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020
subsidie peuteropvang en VVE 1.836.231 ... ...
TOTAAL € 1.836.231




Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Het aantal kinderen dat naar de peuteropvang gaat, is de laatste jaren toegenomen. Hierdoor zijn meer kinderen goed voorbereid op het basisonderwijs en

Proces

Alle peuteropvanglocaties zijn ook gecertificeerd om voorschoolse educatie aan te bieden. Op alle 19 locaties van Spring kunnen dus ook de kinderen terecht met een (risico op ) een taal en/of ontwikkelingsachterstand.

Samenwerking

De samenwerking op met name uitvoerend niveau is aanzienlijk verbeterd.

Kern

Het aantal kinderen dat de peuteropvang bezoekt is de laatste jaren toegenomen. Ook volgen steeds meer kinderen met een taalachterstand voorschoolse educatie . Dit versterkt de startpositie van 4- jarigen die instromen in het basisonderwijs.

Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting


Verdeelsleutel

...

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten:
Baten:
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: