Difference between revisions of "Sw-0344714721/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 2: Line 2:
 
|Motieven voor samenwerking=Verzelfstandiging openbaar basisonderwijs regio Venlo
 
|Motieven voor samenwerking=Verzelfstandiging openbaar basisonderwijs regio Venlo
 
|Belangrijkste motieven=Anders
 
|Belangrijkste motieven=Anders
 +
|Motief beantwoord=Het motief van samenwerking is cf art 48 van de Wet op het primair onderwijs- toezicht houden op het openbaar onderwijs. Hieraan wordt voldaan.
 
|Voorgaand jaar=2016
 
|Voorgaand jaar=2016
 
|Lopend jaar=2017
 
|Lopend jaar=2017
Line 19: Line 20:
 
|Percentage aandeel=0
 
|Percentage aandeel=0
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=n.v.t.
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=n.v.t.
 +
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Revision as of 11:57, 20 June 2017

Gemeenschappelijk Orgaan Toezicht Primair Openbaar Onderwijs (GOTPOO)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Motieven voor samenwerking

Motieven (eigen formulering)

Verzelfstandiging openbaar basisonderwijs regio Venlo

Aan motief beantwoord?

Het motief van samenwerking is cf art 48 van de Wet op het primair onderwijs- toezicht houden op het openbaar onderwijs. Hieraan wordt voldaan.

Belangrijkste motieven: Verzelfstandiging openbaar basisonderwijs regio Venlo

Kosten en baten: begroting en realisatie

Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting


Verdeelsleutel

n.v.t.

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten:
Baten:
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: