Difference between revisions of "Sw-0463125206/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
(Created page with "{{Samenwerking C |C is used=yes |Motieven voor samenwerking=uitvoeren wettelijke taken peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie |Belangrijkste motieven=Zaken laten uitvoer...")
 
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking C
 
{{Samenwerking C
 
|C is used=yes
 
|C is used=yes
|Motieven voor samenwerking=uitvoeren wettelijke taken peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie
+
|Motief ambitieniveau=Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
 +
|Motief uitbesteding=Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
 
|Belangrijkste motieven=Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
 
|Belangrijkste motieven=Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
 
|Motief beantwoord=Ja, deze partner biedt peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie aan de doelgroep 2-4 jarigen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.
 
|Motief beantwoord=Ja, deze partner biedt peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie aan de doelgroep 2-4 jarigen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.
 
|Opgave inhoud=Zoveel mogelijk kinderen tussen  2-4 jaar bezoeken een peuterspeelzaal. Hierdoor  wordt de startpositie van de  kinderen in het primair onderwijs verbeterd.
 
|Opgave inhoud=Zoveel mogelijk kinderen tussen  2-4 jaar bezoeken een peuterspeelzaal. Hierdoor  wordt de startpositie van de  kinderen in het primair onderwijs verbeterd.
 +
|Opgave proces=Alla peuterspeelzalen vijn
 +
|Opgave kern=Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor hoogwaardig peuterspeelzaalwerk en VVE in de gemeente Venlo voor zoveel mogelijk kinderen tussen 2 en 4 jaar. Hierdoor daalt het aantal kinderen dat met een achterstand instroomt in groep 1 van het basisonderwijs.
 +
|Feitelijk proces=Periodieke evaluatie op basis van transparante kwalitatieve en kwantitatieve gegevens.
 +
|Voorgaand jaar=2016
 +
|Lopend jaar=2017
 +
|Komend jaar=2018
 
}}
 
}}

Revision as of 14:23, 30 May 2017

Stichting Peuterspeelzalen Spring (Spring)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent

Aan motief beantwoord?

Ja, deze partner biedt peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie aan de doelgroep 2-4 jarigen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

Belangrijkste motieven: Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Zoveel mogelijk kinderen tussen 2-4 jaar bezoeken een peuterspeelzaal. Hierdoor wordt de startpositie van de kinderen in het primair onderwijs verbeterd.

Proces

Alla peuterspeelzalen vijn

Kern (maximaal 500 tekens)

Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor hoogwaardig peuterspeelzaalwerk en VVE in de gemeente Venlo voor zoveel mogelijk kinderen tussen 2 en 4 jaar. Hierdoor daalt het aantal kinderen dat met een achterstand instroomt in groep 1 van het basisonderwijs.

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

...

Proces

Periodieke evaluatie op basis van transparante kwalitatieve en kwantitatieve gegevens.

Samenwerking

...

Kern

...