Difference between revisions of "Sw-0391148241/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
Line 8: Line 8:
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos aard=Financieel
|Risicos toelichting=Vanwege corona zijn er minder vervoersbewegingen, dat zich uit in lagere vervoerskosten. Na het opheffen van de beperkende maatregelen is te verwachten dat de vervoerskosten weer zullen toenemen. Het niveau van 2019 is ook in 2022 nog niet behaald.  
+
|Risicos toelichting=COVID-19 heeft impact gehad op Omnibuzz. 2023 is het eerste jaar zonder beperkende maatregelen als lockdowns geweest sinds het uitbreken van de pandemie. Het vervoersvolume  heeft zich gestabiliseerd op een lager niveau ten opzichte van de periode van voor COVID-19.
Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd. Om toch een financieel evenwicht te realiseren is door Omnibuzz en gemeenten ingezet op interne en externe beheersmaatregelen. Die maatregelen hebben al een positief effect.
+
Het vervoersvolume wordt, goed onderbouwd, vanaf dit jaar op een lager niveau ingeschat. Het risico bestaat dat het verwacht volume te laag blijkt. De demografische ontwikkeling (vergrijzing) en langer thuiswonende senioren kunnen de vraag naar Omnibuzz-vervoer doen stijgen. Dit risico is te beheersen. Er wordt al rekening gehouden met een stijging van 5%.  
 +
 
 +
Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd. Per 1-8-2024 voert Omnibuzz het leerlingenvervoer uit voor 6 Midden-Limburg. Synergie wordt hiermee beoogd.
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Risicos impact=Middel

Revision as of 11:02, 12 August 2024

Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Anders ... 50% (mogelijk) Middel ...
Financieel 50% (mogelijk) Middel ...
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

Binnen Omnibuzz bestaat de mogelijkheid om met andere gemeenten en een kwalitatieve organisatie voor het Wmo-vervoer slagen te maken in het (nog) efficiënt(er) neerzetten van vervoersstromen binnen het sociaal domein. Daarnaast levert de samenwerking duidelijke synergievoordelen op.