Difference between revisions of "Sw-0391148241/C/2023"
Karin Jacobs (talk | contribs) |
Karin Jacobs (talk | contribs) |
||
Line 15: | Line 15: | ||
|Opgave kern=Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer. | |Opgave kern=Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer. | ||
|Feitelijk inhoud=Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren. | |Feitelijk inhoud=Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren. | ||
− | |Feitelijk proces=Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere | + | |Feitelijk proces=Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere, efficiëntere een duurzame dienstverlening. De aanbesteding per 1 januari 2020 heeft als doel dit te realiseren voor de komende vijf jaar. |
|Feitelijk samenwerking=Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid. | |Feitelijk samenwerking=Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid. | ||
|Feitelijk kern=Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen (OV / Arriva). | |Feitelijk kern=Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen (OV / Arriva). | ||
|Evaluatie verhaal=Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer). | |Evaluatie verhaal=Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer). | ||
− | |Evaluatie getal=Omnibuzz en gemeenten | + | |Evaluatie getal=Omnibuzz en gemeenten overwegen en nemen continue maatregelen genomen om de interne en externe kosten in bedwang te houden. |
|Kosten={{Kosten-jaar | |Kosten={{Kosten-jaar | ||
|Middelen=Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | |Middelen=Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | ||
|Lopend begroot=1927358 | |Lopend begroot=1927358 | ||
− | |Lopend feitelijk= | + | |Lopend feitelijk=1627000 |
|Komend begroot=2007958 | |Komend begroot=2007958 | ||
}} | }} | ||
Line 34: | Line 34: | ||
|Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar}} | |Vreemd vermogen={{Vreemd vermogen-jaar}} | ||
|Begrote kosten samenvatting=De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer. | |Begrote kosten samenvatting=De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer. | ||
− | |Feitelijke kosten samenvatting=De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door | + | |Feitelijke kosten samenvatting=De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 3000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. Met ingang van 1-1-2023 kent Omnibuzz de volgende kostenverdeling: |
- vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) | - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) | ||
-Beheerkosten: | -Beheerkosten: | ||
A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten | A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten | ||
B) overhead op basis van het aantal inwoners | B) overhead op basis van het aantal inwoners | ||
+ | |||
+ | Corona heeft in 2020, 2021 gezorgd voor een flinke daling in het vervoer. Nu corona voorbij is, constateren we dat in Venlo het Omnibuzz gebruik beneden het niveau van voor de coronaperiode blijft. Het (concept) resultaat 2023 valt derhalve voor Venlo positief uit. | ||
|Percentage aandeel=8 | |Percentage aandeel=8 | ||
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=De kostentoerekening is als volgt: | |Aandeel realisatie verdeelsleutel=De kostentoerekening is als volgt: |
Revision as of 10:28, 26 January 2024
Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2023)
Jaar 2023
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
- Spreiden of delen van risico’s
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Verruimen van de horizon
- Zicht krijgen op kansen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
Versterken van de democratie
- Versterken van de directe democratie
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Ja
Inhoud
Collectief vraagafhankelijk vervoer organiseren voor alle deelnemende gemeenten. Daarnaast mogelijkheden onderzoeken om andere vormen van vervoer binnen het sociaal domein onder te brengen bij Omnibuzz om tot een integrale dienstverlening te komen voor het vervoer van kwetsbare inwoners.
Proces
Gemeenschappelijke regeling met een algemeen en dagelijks bestuur, daarnaast ambtelijke overlegstructuren om de samenwerking en uitvoering naar wens van gemeenten te laten plaatsvinden. Omnibuzz geeft uitvoering aan alle dagelijkse handelingen, is adviseur van gemeenten en bereidt alle overleggen voor.
Samenwerking
Gemeenschappelijke regeling met 30 deelnemende Limburgse gemeenten (met ingang van 1 december 2016).
Kern (maximaal 500 tekens)
Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer.
Een getal dat de kern raakt
Omnibuzz en gemeenten overwegen en nemen continue maatregelen genomen om de interne en externe kosten in bedwang te houden.
Een goed voorstelbaar verhaal
Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer).
De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer.
De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 3000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. Met ingang van 1-1-2023 kent Omnibuzz de volgende kostenverdeling: - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
Corona heeft in 2020, 2021 gezorgd voor een flinke daling in het vervoer. Nu corona voorbij is, constateren we dat in Venlo het Omnibuzz gebruik beneden het niveau van voor de coronaperiode blijft. Het (concept) resultaat 2023 valt derhalve voor Venlo positief uit.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1927358 | € 1627000 | € 2007958 | ||||
TOTAAL | € 1.927.358 | € 1.627.000 | € 2.007.958 | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1.855.696 | € 1.535.048 | € 1.927.358 | ||||
TOTAAL | € 1.855.696 | € 1.535.048 | € 1.927.358 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1.862.980 | € 1.792.382 | € 1.738.855 | ||||
TOTAAL | € 1.862.980 | € 1.792.382 | € 1.738.855
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
€ … | € … | € … | |||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
TOTAAL | … | … | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 27529466 | € … | € 28783288 | ||||
TOTAAL | € 27.529.466 | … | € 28.783.288 | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 25.902.573 | € 22.520.338 | € 27.529.466 | ||||
TOTAAL | € 25.902.573 | € 22.520.338 | € 27.529.466 | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Categorie | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 24.976.591 | € 23.417.839 | € 22.861.952 | ||||
TOTAAL | € 24.976.591 | € 23.417.839 | € 22.861.952 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2021) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel |
Inhoud
Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren.
Proces
Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere, efficiëntere een duurzame dienstverlening. De aanbesteding per 1 januari 2020 heeft als doel dit te realiseren voor de komende vijf jaar.
Samenwerking
Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid.
Kern
Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen (OV / Arriva).
- Toelichting
Na een zorgvuldig gelopen bestuurlijk besluitvormingsproces is de kostenverdeling met ingang van 1-1-2023 aangepast. Het gewenst doel: toerekening naar gebruik is daarmee zoveel als mogelijk gerealiseerd. De verdeelsystematiek is de volgende: - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
- Verdeelsleutel
De kostentoerekening is als volgt: - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?