Difference between revisions of "Sw-0742484046"
Line 8: | Line 8: | ||
|Name=Banenplein Limburg | |Name=Banenplein Limburg | ||
|Afkorting=BPL | |Afkorting=BPL | ||
− | |Beschrijving=De samenwerking heeft tot doel om mobiliteit bevorderende initiatieven in de regio te organiseren voor de medewerkers van de deelnemers en om de kosten voor externe inhuur terug te dringen. | + | |Beschrijving=De samenwerking heeft tot doel om mobiliteit-bevorderende initiatieven in de regio te organiseren voor de medewerkers van de deelnemers en om de kosten voor externe inhuur terug te dringen. |
|Archived=No | |Archived=No | ||
|Onderwerp=Arbeidsmarkt; Bedrijfsvoering en facilitaire zaken; Bestuur en publieke dienstverlening; Financiën | |Onderwerp=Arbeidsmarkt; Bedrijfsvoering en facilitaire zaken; Bestuur en publieke dienstverlening; Financiën |
Revision as of 09:12, 6 May 2022
Banenplein Limburg (BPL)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Samenwerking biedt grote kansen.
1. De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. 2. De samenwerking ziet om dit doel te bereiken toe op de gezamenlijke dienstverlening op het gebied van de inhuur van (flexibele) arbeid, payroll dienstverlening en op de gezamenlijke doorontwikkeling van de hierbij behorende website en applicatie(s). Hier hoort ook bij dat de samenwerking de bij deze percelen behorende Werving en Selectieprocessen gezamenlijk doorontwikkeld en hieraan gerelateerde HR-activiteiten initieert. 3. Het streven is om via de samenwerking oplossingen te vinden voor capaciteitsvraagstukken binnen het eigen netwerk en om zich op de arbeidsmarkt te profileren als een regio met organisaties die een aantrekkelijke werkgever zijn. 4. Ter ondersteuning van de activiteiten is een gezamenlijke websiteapplicatie www.BanenpleinLimburg.nl ingericht welke door een opdrachtnemer wordt onderhouden
Op basis van de resultaten van een marktoriëntatie, een uitgevoerde analyse van mogelijke scenario’s en de raadpleging van alle leden van BanenpleinLimburg (BPL), is een aanbestedingsprocedure georganiseerd met betrekking tot Externe inhuur & Payroll dienstverlening. Gelet op de inkoopbehoefte is gekozen om de percelenregeling toe te passen. De volgende percelen zijn bij de aanbestedingsprocedure toegepast:
1. Perceel 1 (Externe inhuur middels een Managed Service Provider (hierna te noemen: MSP). Inrichting van een centrale inhuurdesk (MSP) voor de volledige externe inhuur van alle bij BPL aangesloten organisaties, inclusief uitzenden en detacheren tot en met schaal 8 en de externe inhuur vanaf schaal 9. 2. Perceel 2 (Payrolldienstverlening).
Ad. 1) Managed Service Provider Met een MSP-oplossing wordt de totale inhuur uitbesteed aan één neutrale partij voor wie het regisseren van inhuur de kernactiviteit is. Een MSP levert diverse voordelen op ten opzichte van de huidige marktplaats/DAS. Een aantal voorbeelden zijn: • Kortere doorlooptijd, waardoor kandidaten sneller kunnen worden geleverd; • Eén loket voor alle vragen rondom externe inhuur; • Meer grip op externe inhuur van personeel; • Realtime managementinformatie beschikbaar; • Eén factuur voor de deelnemende organisatie voor volledige externe inhuur;
Ad. 2) Payroll Payroll dienstverlening is in een afzonderlijk perceel aanbesteed. Bij payroll gaat het hoofdzakelijk om de kwaliteit van het administratieve proces van het werkgeverschap en de daarbij behorende tarieven.
De percelen zijn gegund aan: 1. Perceel 1: Yacht Inhouse Services (YIS) 2. Perceel 2: OAK Bos II B.V.
College
Besluit: 1. De opdracht perceel externe inhuur personeel gunnen aan Yacht Inhouse Services (YIS). 2. De opdracht perceel payroll dienstverlening gunnen aan Oak Bos II B.V.
3. Bijgaande overeenkomst externe inhuur en bijgaande overeenkomst payroll dienstverlening aangaan.
5916 PT Venlo
De samenwerking heeft tot doel om mobiliteit-bevorderende initiatieven in de regio te organiseren voor de medewerkers van de deelnemers en om de kosten voor externe inhuur terug te dringen.
- Arbeidsmarkt
- Bedrijfsvoering en facilitaire zaken
- Bestuur en publieke dienstverlening
- Financiën
(1) Waarom is het belangrijk?
- Samenwerking biedt grote kansen.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
Inhoud
Motieven Verruimen van horizon Organisatorische voordelen
Proces
Governance regime Er is een Stuurgroep BanenpleinLimburg, die bestaat uit 1 vertegenwoordiger van iedere deelnemer, waarbij iedere deelnemer één stem heeft en besluiten worden genomen bij een gewone meerderheid van stemmen. 1. De stuurgroep kan alleen beraadslagen en besluiten nemen indien ten minste 6 vertegenwoordigers aanwezig zijn. 3. De stuurgroep behartigt de gezamenlijke belangen van deelnemers op het gebied van mobiliteit en bij de gezamenlijke HR-activiteiten en geeft invulling aan het opdrachtgeverschap richting de opdrachtnemer waar gelijke overeenkomsten mee zijn aangegaan op het gebied van inhuur (flexibele) arbeid, payroll dienstverlening en de gezamenlijke websiteapplicatie. 4. De stuurgroep komt op basis van een operationele agenda maandelijks samen om uitvoering te geven aan: a. Het nemen van besluiten over mobiliteit bevorderende initiatieven en overige voor de samenwerking te verrichten activiteiten voor de deelnemers; b. Het nemen van besluiten ten behoeve van de gezamenlijke websiteapplicatie; c. Het nemen van besluiten over het uitvoeren van niet voorziene taken en het daardoor maken van extra kosten door de gemeente Venlo ten behoeve van de behartiging van de belangen van het BanenpleinLimburg; d. Het voorafgaand aan ieder kalenderjaar opstellen van de begroting ten behoeve van de deelnemers; e. Het in het 1e kwartaal van ieder jaar opstellen van de jaarrekening over het voorgaande jaar en het in beeld brengen van het voor dat jaar verrichte activiteiten ten behoeve van de deelnemers; f. Het uitvoeren van evaluaties van de dienstverlening en de bewaking van de kwaliteit inzake de overeenkomsten die deelnemers zijn aangegaan met opdrachtnemers op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening.
Samenwerking
taak en bevoegdheidsverdeling.
1. Eerder nam de gemeente Venlo de taak op zich om de administratieve en financiële belangen van de deelnemers te behartigen. Dit is in het voorjaar van 2023 overgeheveld naar PITT administratie op verzoek van gemeente Venlo. 2. Ten behoeve van de uitoefening van deze taak worden aan het college van de gemeente Venlo in ieder geval de volgende bevoegdheden toegekend: a. het op verzoek van de stuurgroep verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van het organiseren van mobiliteit bevorderende initiatieven zoals onder meer workshops, kennisbijeenkomsten of trainingen ten behoeve van het BanenpleinLimburg; b. het beheer van de door iedere deelnemer gegenereerde gelden, voortvloeiende uit de onder artikel 4 lid 1 genoemde overeenkomsten die deelnemers zijn aangegaan met (toekomstige) opdrachtnemers op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening; c. het uitvoeren van budgetbeheer ten behoeve van het gezamenlijke budget; d. het aanvragen van subsidies en overige gelden ten behoeve van het BanenpleinLimburg; e. het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van de in dit lid bedoelde handelingen; 3. Ter uitvoering van de in het tweede lid genoemde taken wordt het college van de gemeente Venlo hierbij de bevoegdheid toegekend om ondermandaat te verlenen aan de bij haar werkzame functionarissen. 4. De uitvoering van de taken als omschreven in het tweede lid geschiedt overeenkomstig de regels, zoals het geldende Inkoopkader, die hiervoor bij de gemeente Venlo gelden.
Kern (maximaal 500 tekens)
1. De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. 2. De samenwerking ziet om dit doel te bereiken toe op de gezamenlijke dienstverlening op het gebied van de inhuur van (flexibele) arbeid, payroll dienstverlening en op de gezamenlijke doorontwikkeling van de hierbij behorende website en applicatie(s). Hier hoort ook bij dat de samenwerking de bij deze percelen behorende Werving en Selectieprocessen gezamenlijk doorontwikkeld en hieraan gerelateerde HR-activiteiten initieert. 3. Het streven is om via de samenwerking oplossingen te vinden voor capaciteitsvraagstukken binnen het eigen netwerk en om zich op de arbeidsmarkt te profileren als een regio met organisaties die een aantrekkelijke werkgever zijn. 4. Ter ondersteuning van de activiteiten is een gezamenlijke websiteapplicatie www.BanenpleinLimburg.nl ingericht welke door een opdrachtnemer wordt onderhouden
Een veelzeggend beeld
500x500pxEen getal dat de kern raakt
De stuurgroep BanenpleinLimburg stelt jaarlijks een begroting op. Deze begroting is de financiële leidraad die gebaseerd is op de gelden die beschikbaar komen vanuit de in de aanbesteding vastgelegde omzetafspraak (terugploegregeling). Zie hiervoor ook paragraaf 4 in het bestuursakkoord.
De begrote kosten worden door de stuurgroep geoormerkt en ingezet in het kader van de samenwerking. Kosten zijn met name gefocust op mobiliteit. Grootste kostenpost betreft de website van BanenpleinLimburg. De begroting wordt voor 100% gefinancierd vanuit de omzetbonus. Er wordt geen enkel gebruik gemaakt van gemeentelijke middelen i.c. de gemeentelijke begroting.
De begroting wordt jaarlijks vastgesteld door de stuurgroep. Alle opgenomen posten en activiteiten blijven altijd binnen de begroting, waarmee alle samenwerkingspartners geen financieel risico lopen.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Activa kant balans | € 331.282 | € … | € 326.252 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | € 331.282 | … | € 326.252 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Omzetbonus YIS | € 150.000 | € … | € 150.000 | ||||
TOTAAL | € 150.000 | … | € 150.000 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Saldo baten/lasten 2024 | € -5.000 | € … | € 3000 | ||||
TOTAAL | € -5.000 | … | € 3.000 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Eigen vermogen | € 235.923 | € … | € 230.000 | ||||
TOTAAL | € 235.923 | … | € 230.000 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel |
Inhoud
...
Proces
...
Samenwerking
...
Kern
Op basis van de resultaten van een marktoriëntatie, een uitgevoerde analyse van mogelijke scenario’s en de raadpleging van alle leden van BanenpleinLimburg (BPL), is een aanbestedingsprocedure georganiseerd met betrekking tot Externe inhuur & Payroll dienstverlening. Gelet op de inkoopbehoefte is gekozen om de percelenregeling toe te passen. De volgende percelen zijn bij de aanbestedingsprocedure toegepast:
1. Perceel 1 (Externe inhuur middels een Managed Service Provider (hierna te noemen: MSP). Inrichting van een centrale inhuurdesk (MSP) voor de volledige externe inhuur van alle bij BPL aangesloten organisaties, inclusief uitzenden en detacheren tot en met schaal 8 en de externe inhuur vanaf schaal 9. 2. Perceel 2 (Payrolldienstverlening).
Ad. 1) Managed Service Provider Met een MSP-oplossing wordt de totale inhuur uitbesteed aan één neutrale partij voor wie het regisseren van inhuur de kernactiviteit is. Een MSP levert diverse voordelen op ten opzichte van de huidige marktplaats/DAS. Een aantal voorbeelden zijn: • Kortere doorlooptijd, waardoor kandidaten sneller kunnen worden geleverd; • Eén loket voor alle vragen rondom externe inhuur; • Meer grip op externe inhuur van personeel; • Realtime managementinformatie beschikbaar; • Eén factuur voor de deelnemende organisatie voor volledige externe inhuur;
Ad. 2) Payroll Payroll dienstverlening is in een afzonderlijk perceel aanbesteed. Bij payroll gaat het hoofdzakelijk om de kwaliteit van het administratieve proces van het werkgeverschap en de daarbij behorende tarieven.
De percelen zijn gegund aan: 1. Perceel 1: Yacht Inhouse Services (YIS) 2. Perceel 2: OAK Bos II B.V.
- Toelichting
De gemeente Venlo neemt de taak op zich om de administratieve en financiële belangen van de deelnemers te behartigen bij het verwezenlijken van hun in artikel 2 omschreven doel en treedt als fondsbeheerder op voor de gelden van partijen binnen het samenwerkingsverband BanenpleinLimburg. Het gaat hierbij enkel om geoormerkte gelden die met de commerciële contractpartij (huidige contractperiode Driessen HRM) zijn overeengekomen vanuit de vastgelegde omzetbonus. Deze gelden zijn geoormerkt om mobiliteitsinitiatieven voor de bij BPL aangesloten organisaties mee te financieren. Op de gelden berusten verplichtingen.
- Verdeelsleutel
Er is geen sprake van een verdeelsleutel. Gelden gegeneerd vanuit de overeengekomen omzetbonus worden vanuit het gezamenlijk (mobiliteits)belang ingezet en vormen de jaarlijks opgestelde en door de stuurgroep vast te stellen begroting. Het aandeel van de gemeente Venlo in de omzetbonus is geraamd op gemiddeld 30 %.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Anders ... | Laag | ... | De stuurgroep stelt jaarlijks de sluitende begroting vast. Zie onder toelichting/voorbeelden. | Volledig afgedekt | |
... |
De interne mobiliteit bevorderen bij de aangesloten gemeenten waardoor medewerkers meer kansen hebben op het gebied van duurzame inzetbaarheid, maar ook inhuur kan worden teruggedrongen. Daarnaast wordt er gezamenlijke een software applicatie ingekocht om kosten te besparen, als ook dat er samenwerking plaatsvindt voor de aanbesteding op het gebied van inhuur en payroll.
.
1. Een deelnemer kan uit de samenwerking treden door een daartoe strekkend besluit van haar college dan wel dagelijks bestuur. Het in het eerste lid bedoelde besluit dient uiterlijk vóór 1 januari van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar dat men wil uittreden aan de Stuurgroep te worden toegezonden, die onverwijld de overige deelnemers hiervan in kennis stelt. Uittreding kan niet eerder geschieden dan op 31 december van het kalenderjaar waarin het besluit tijdig vóór 1 januari van dat jaar ter kennis is gebracht aan de Stuurgroep. Bij uittreding heeft de deelnemer recht op uitkering op zijn aandeel in het budget. Eventuele voor de samenwerking ontstane frictiekosten veroorzaakt door de uittreding komen voor kosten van de uittredende deelnemer. Als uitgangspunt geldt dat het recht op het aandeel in het budget van een deelnemer gelijk is aan de frictiekosten verbonden aan zijn uittreden. De samenwerking kan worden beëindigd krachtens een daartoe strekkend eensluidend besluit van de colleges dan wel het dagelijkse bestuur van deelnemers. De voor de samenwerking ontstane kosten veroorzaakt door de opheffing komen voor een gelijk deel voor rekening van alle deelnemers op het moment van opheffing. De ambtelijke secretaris zorgt voor de uitbetaling van het na verrekening van alle kosten geoormerkte aandeel van alle deelnemers van het budget.
College
Besluit: 1. De opdracht perceel externe inhuur personeel gunnen aan Yacht Inhouse Services (YIS). 2. De opdracht perceel payroll dienstverlening gunnen aan Oak Bos II B.V.
3. Bijgaande overeenkomst externe inhuur en bijgaande overeenkomst payroll dienstverlening aangaan.Op basis van de resultaten van marktoriëntatie, een uitgevoerde analyse van mogelijke scenario’s en de raadpleging van alle leden van BanenpleinLimburg, is in de periode juli-december 2021 een openbare Europese aanbesteding voor de opdrachten 1. Externe inhuur en 2. Payroll dienstverlening uitgezet.
1. Externe inhuur middels een Managed Service Provider (MSP). Inrichting van een centrale inhuurdesk voor de volledige externe inhuur van alle bij BPL aangesloten organisaties, inclusief uitzenden en detacheren tot en met schaal 8 en de externe inhuur vanaf schaal 9. 2. Payrolldienstverlening. Payroll aanbesteden in afzonderlijk perceel.
De belangrijkste redenen om aan te besteden zijn: • Gewenste centrale regie op inhuur • Volledige ontzorging op zowel de voorkant van het proces (werving en selectie inhuur) als de achterkant (contractmanagement) • Marktconforme tarieven op het gebied van Uitzenden, Detacheren en Payroll • Financiële situatie van BPL gezien de uitgaven die momenteel hoger zijn dan de inkomsten
De aanbesteding geeft geleid tot gunningen:
Perceel 1. Externe inhuur aan marktpartij Yacht Inhouse Services, ingangsdatum 1 april 2022 Perceel 2. Payrolldienstverlening aan marktpartij Oak Bos BV, ingangsdatum 1 januari 2022