Difference between revisions of "Sw-1899864941/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
m (Text replacement - "{{Samenwerking C |" to "{{Samenwerking C-overzicht |")
m (Text replacement - "|Lopend" to "|Oude versie lopend")
Line 11: Line 11:
 
|Feitelijk kern=Betrouwbaar en informatievoorziening is dagelijks beschikbaar. Verwijzing naar het jaarverslag 2016 in de bibliotheek. beschikbaar na de collegevergadering van 4 juli 2017.
 
|Feitelijk kern=Betrouwbaar en informatievoorziening is dagelijks beschikbaar. Verwijzing naar het jaarverslag 2016 in de bibliotheek. beschikbaar na de collegevergadering van 4 juli 2017.
 
|Voorgaand jaar=2015
 
|Voorgaand jaar=2015
|Lopend jaar=2016
+
|Oude versie lopend jaar=2016
 
|Komend jaar=2017
 
|Komend jaar=2017
 
|Kosten={{Kosten-jaar
 
|Kosten={{Kosten-jaar
Line 17: Line 17:
 
|Voorgaand begroot=450.203
 
|Voorgaand begroot=450.203
 
|Voorgaand feitelijk=450.203
 
|Voorgaand feitelijk=450.203
|Lopend begroot=257.756
+
|Oude versie lopend begroot=257.756
|Lopend feitelijk=257.756
+
|Oude versie lopend feitelijk=257.756
 
|Komend begroot=260.849
 
|Komend begroot=260.849
 
|Komend feitelijk=260.849
 
|Komend feitelijk=260.849
Line 26: Line 26:
 
|Voorgaand begroot=0
 
|Voorgaand begroot=0
 
|Voorgaand feitelijk=-74.041
 
|Voorgaand feitelijk=-74.041
|Lopend begroot=0
+
|Oude versie lopend begroot=0
|Lopend feitelijk=49.265
+
|Oude versie lopend feitelijk=49.265
 
|Komend begroot=17.556
 
|Komend begroot=17.556
 
}}
 
}}
Line 33: Line 33:
 
|Middelen=Langlopende leningen
 
|Middelen=Langlopende leningen
 
|Voorgaand feitelijk=275.349
 
|Voorgaand feitelijk=275.349
|Lopend feitelijk=238.366
+
|Oude versie lopend feitelijk=238.366
 
}}{{Vreemd vermogen-jaar
 
}}{{Vreemd vermogen-jaar
 
|Middelen=Kortlopende schulden en overlopende passiva
 
|Middelen=Kortlopende schulden en overlopende passiva
 
|Voorgaand feitelijk=388.208
 
|Voorgaand feitelijk=388.208
|Lopend feitelijk=250.742
+
|Oude versie lopend feitelijk=250.742
 
}}
 
}}
 
|Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar
 
|Eigen vermogen={{Eigen vermogen-jaar
 
|Middelen=Eigen vermogen
 
|Middelen=Eigen vermogen
 
|Voorgaand feitelijk=-205.335
 
|Voorgaand feitelijk=-205.335
|Lopend feitelijk=-156.070
+
|Oude versie lopend feitelijk=-156.070
 
}}
 
}}
 
|Begrote kosten samenvatting=In 2017 is er sprake van een subsidie van € 260.849,-
 
|Begrote kosten samenvatting=In 2017 is er sprake van een subsidie van € 260.849,-

Revision as of 15:11, 4 May 2018

Omroep Venlo
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

Organisatorische voordelen

  • Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen

Versterken van de democratie

  • Beter zicht krijgen op wat leeft in de samenleving
  • Versterken van de directe democratie

Aan motief beantwoord?

Omroep Venlo informeert de inwoners over lokaal nieuws. Dit zorgt voor betrokkenheid van de inwoners bij de stad.

Belangrijkste motieven: Verruimen van de horizon, Versterken van de democratie

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Uitvoeren van taken en werkzaamheden die horen bij een lokale, publieke media-instelling.

Proces

Monitoring door middel van ambtelijke en bestuurlijke overleggen

Samenwerking

Subsidierelatie

Kern (maximaal 500 tekens)

Betrouwbare lokale nieuwsvoorziening

Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
TOELICHTING
Evalueerbaar formuleren.png

Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

Tips

  1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
  2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
  3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
  4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
  5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
  6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
  7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
  8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

Een goed voorstelbaar verhaal

Jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

In 2022 is de verleende subsidie € 262.219,- .

Feitelijk:

In 2021 was er sprake van een subsidie van €258.599,-.

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2023)

Financiële middelen Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Subsidie 268250 268250 € 298534
TOTAAL € 268.250 € 268.250 € 298.534

Voorgaand jaar (2022)

Financiële middelen Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
Subsidie 262.219 262.219 268.250
TOTAAL € 262.219 € 262.219 € 268.250

Twee jaar terug (2021)

Financiële middelen Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
Subsidie 258.599 258.599 262.219
TOTAAL € 258.599 € 258.599 € 262.219



Financiële resultaten

Lopend jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
exploitatieresultaat 1356 € 7919
TOTAAL € 1.356 € 7.919

Voorgaand jaar (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
exploitatieresultaat 8.734 116.346 1.356
TOTAAL € 8.734 € 116.346 € 1.356

Twee jaar terug (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
exploitatieresultaat 5.467 22.595 ...
TOTAAL € 5.467 € 22.595

Vreemd vermogen

Lopend jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Langlopende leningen € …
Kortlopende schulden en overlopende passiva € …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
Kortlopende schulden en overlopende passiva ... 367.844 ...
Langlopende leningen ... 122.967 ...
TOTAAL € 490.811

Twee jaar terug (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
Kortlopende schulden en overlopende passiva ... 297.812 ...
Langlopende leningen ... 148.949 ...
TOTAAL € 446.761

Eigen vermogen

Lopend jaar (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Eigen vermogen € …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2022)

Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
Eigen vermogen ... 186.823 ...
TOTAAL € 186.823

Twee jaar terug (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
Eigen vermogen ... -64.514 ...
TOTAAL € -64.514

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Uitvoeren van taken en werkzaamheden die horen bij een lokale, publieke media-instelling.

Proces

Monitoring door middel van ambtelijke en bestuurlijke overleggen

Samenwerking

Subsidierelatie met Omroep Venlo

Kern

Betrouwbaar en informatievoorziening is dagelijks beschikbaar.