Difference between revisions of "Sw-2000246023/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
(Created page with "{{Samenwerking C |C is used=yes |Motief efficientie=Spreiden of delen van risico’s |Motief hindervoorkoming=Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecte...")
 
Line 13: Line 13:
  
 
Ter dekking van de kosten voor het beheer van stortplaatsen die zijn gesloten voor 1 september 1996 (de zogenaamde NAVOS)-locaties is een afspraak gemaakt. Vanaf 2012 dragen de Limburgse gemeenten gedurende een periode van 10 jaar per inwoner jaarlijks € 0,25 bij aan het nazorgfonds.
 
Ter dekking van de kosten voor het beheer van stortplaatsen die zijn gesloten voor 1 september 1996 (de zogenaamde NAVOS)-locaties is een afspraak gemaakt. Vanaf 2012 dragen de Limburgse gemeenten gedurende een periode van 10 jaar per inwoner jaarlijks € 0,25 bij aan het nazorgfonds.
 +
|Kosten={{Kosten
 +
|Middelen=jaarlijkse bijdrage nazorgfonds
 +
|Voorgaand begroot=25000
 +
|Voorgaand feitelijk=25000
 +
|Lopend begroot=25000
 +
|Lopend feitelijk=25000
 +
|Komend begroot=25000
 +
}}
 +
|Percentage aandeel=9
 +
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=Gemeenten voegen gedurende 10 jaar per inwoner jaarlijks € 0,25 toe aan het nazorgfonds.
 +
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
  
 
}}
 
}}

Revision as of 15:22, 4 May 2017

Nazorg Limburg B.V. (Bodemzorg Limburg)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Motieven voor samenwerking

Efficiënter werken

  • Spreiden of delen van risico’s

Voorkomen van hinder van elkaar

  • Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf ‘ontzorgen’

Aan motief beantwoord?

Ja, aan het motief van samenwerking is beantwoord. Stortplaatsen hebben veelal een regionaal belang. Om te voorkomen dat een gemeente niet belast wordt met de (financiële) gevolgen van een voormalige stortplaats is Bodemzorg Limburg B.V. (BL) opgericht. Gemeenten hebben de mogelijkheid om eigendom en beheer van een voormalige stortplaats over te dragen aan BL. Hierdoor:

  • worden de (financiele) risico's gespreid;
  • worden de betreffende gemeenten niet opgezadeld met de negatieve effecten van de (voormalige) stortplaatsen;
  • wordt de betreffende gemeente de mogelijkheid geboden om zichzelf te 'ontzorgen'.


Ter dekking van de kosten voor het beheer van stortplaatsen die zijn gesloten voor 1 september 1996 (de zogenaamde NAVOS)-locaties is een afspraak gemaakt. Vanaf 2012 dragen de Limburgse gemeenten gedurende een periode van 10 jaar per inwoner jaarlijks € 0,25 bij aan het nazorgfonds.

Belangrijkste motieven: Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

Kosten en baten: begroting en realisatie
Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)
(voorgaand jaar) (lopend jaar) (komend jaar)

Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.
Financiële middelen Begroot Feitelijk Begroot Feitelijk Begroot Feitelijk
jaarlijkse bijdrage nazorgfonds € 25000 € 25000 25000 25000 € 25000 € …
TOTAAL € 25.000 € 25.000 € 25.000 € 25.000 € 25.000



Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting


Verdeelsleutel

Gemeenten voegen gedurende 10 jaar per inwoner jaarlijks € 0,25 toe aan het nazorgfonds.

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten:
Baten: nog onbekend
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: