Difference between revisions of "Sw-0391148241/D"

From Dashboard samenwerking Venlo
 
(4 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
 
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Anders ...
 
|Risicos aard=Anders ...
|Risicos toelichting=De GR Omnibuzz is een samenwerking van 30 gemeenten. Besluitvorming, onder andere inzake begrotingen, vindt plaats bij meerderheid van stemmen. In tegenstelling tot het verschil in bijdragen die de gemeenten betalen aan de GR, hebben in het Algemeen Bestuur alle gemeente één stem. Sturing en besluitvorming kent dus een grote mate van afhankelijkheid van andere gemeenten.
+
|Risicos toelichting=De GR Omnibuzz is een samenwerking van 30 gemeenten. Besluitvorming, onder andere inzake begrotingen, vindt plaats bij meerderheid van stemmen. De stemverhouding is als volgt:  in de vergaderingen heeft ieder lid één stem. Voor leden die een gemeente
 +
vertegenwoordigen waarvan het inwonertal meer dan 50.000 bedraagt, wordt het  
 +
stemmenaantal vermeerderd met één stem voor iedere 20.000 inwoners meer. Voor
 +
berekening van het aantal inwoners wordt uitgegaan van de door het Centraal Bureau
 +
voor de Statistiek opgemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het betreffende jaar. Venlo heeft dus 3 stemmen.
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Risicos impact=Middel
 
}}{{Risicoanalyse
 
}}{{Risicoanalyse
 
|Risicos aard=Financieel
 
|Risicos aard=Financieel
|Risicos toelichting=Er is sprake van een kostenstijging van Omnibuzz, die met name te maken heeft met de vervoerskosten. Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd. Om toch een financieel evenwicht te realiseren is door Omnibuzz en gemeenten ingezet op interne en externe beheersmaatregelen. Die maatregelen hebben al een positief effect.
+
|Risicos toelichting=COVID-19 heeft impact gehad op Omnibuzz. 2023 is het eerste jaar zonder beperkende maatregelen als lockdowns geweest sinds het uitbreken van de pandemie. Het vervoersvolume  heeft zich gestabiliseerd op een lager niveau ten opzichte van de periode van voor COVID-19.
 +
Het vervoersvolume wordt, goed onderbouwd, vanaf dit jaar op een lager niveau ingeschat. Het risico bestaat dat het verwacht volume te laag blijkt. De demografische ontwikkeling (vergrijzing) en langer thuiswonende senioren kunnen de vraag naar Omnibuzz-vervoer doen stijgen. Dit risico is te beheersen. Er wordt al rekening gehouden met een stijging van 5%.  
 +
 
 +
Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd. Per 1-8-2024 voert Omnibuzz het leerlingenvervoer uit voor 6 Midden-Limburg. Synergie wordt hiermee beoogd.
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 
|Risicos impact=Middel
 
|Risicos impact=Middel
 
}}
 
}}
|Strategische kansen=Binnen Omnibuzz bestaat de mogelijkheid om met andere gemeenten en een kwalitatieve organisatie voor het Wmo-vervoer slagen te maken in het (nog) efficiënt(er) neerzetten van vervoersstromen binnen het sociaal domein. Daarnaast levert de samenwerking duidelijke synergievoordelen op.
+
|Strategische kansen=Binnen Omnibuzz bestaat de mogelijkheid om met andere gemeenten en een kwalitatieve organisatie voor het Wmo-vervoer slagen te maken in het (nog) efficiënt(er) neerzetten van vervoersstromen binnen het sociaal domein. Een stap hierin in het toevoegen van het Leerlingenvervoer voor Midden-Limburg vanaf augustus 2024. De samenwerking levert zo synergievoordelen op.
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Latest revision as of 11:52, 12 August 2024

Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Anders ... 50% (mogelijk) Middel ...
Financieel 50% (mogelijk) Middel ...
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

Binnen Omnibuzz bestaat de mogelijkheid om met andere gemeenten en een kwalitatieve organisatie voor het Wmo-vervoer slagen te maken in het (nog) efficiënt(er) neerzetten van vervoersstromen binnen het sociaal domein. Een stap hierin in het toevoegen van het Leerlingenvervoer voor Midden-Limburg vanaf augustus 2024. De samenwerking levert zo synergievoordelen op.