Difference between revisions of "Sw-0391148241"
John Bankers (talk | contribs) |
Karin Jacobs (talk | contribs) |
||
(One intermediate revision by one other user not shown) | |||
Line 5: | Line 5: | ||
|Categorie=Gemeenschappelijke regelingen | |Categorie=Gemeenschappelijke regelingen | ||
|Beschrijving=Samenwerkingsverband van Limburgse gemeenten voor het collectief vraagafhankelijke vervoer (CVV) in het kader van de Wmo. | |Beschrijving=Samenwerkingsverband van Limburgse gemeenten voor het collectief vraagafhankelijke vervoer (CVV) in het kader van de Wmo. | ||
+ | |Logo=Logo Omnibuzz.png | ||
|Archived=No | |Archived=No | ||
|Onderwerp=Verkeer en Vervoer; Zorg en welzijn | |Onderwerp=Verkeer en Vervoer; Zorg en welzijn | ||
Line 14: | Line 15: | ||
|Verbonden financieel=ja | |Verbonden financieel=ja | ||
|Schaalvansamenwerking=Regionaal | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | ||
− | |Gemeenten= | + | |Gemeenten=Gemeente Venlo |
|Andere gemeenten=Gemeente Maastricht; Gemeente Heerlen; Gemeente Sittard-Geleen; Gemeente Roermond; Gemeente Weert; Gemeente Nederweert; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Venray; Gemeente Peel aan de Maas; Gemeente Gennep; Gemeente Bergen; Gemeente Beesel; Gemeente Roerdalen; Gemeente Echt-Susteren; Gemeente Maasgouw; Gemeente Stein; Gemeente Beek; Gemeente Meerssen; Gemeente Eijsden-Margraten; Gemeente Valkenburg; Gemeente Gulpen-Wittem; Gemeente Vaals; Gemeente Voerendaal; Gemeente Simpelveld; Gemeente Kerkrade; Gemeente Brunssum; Gemeente Landgraaf; Gemeente Beekdaelen | |Andere gemeenten=Gemeente Maastricht; Gemeente Heerlen; Gemeente Sittard-Geleen; Gemeente Roermond; Gemeente Weert; Gemeente Nederweert; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Venray; Gemeente Peel aan de Maas; Gemeente Gennep; Gemeente Bergen; Gemeente Beesel; Gemeente Roerdalen; Gemeente Echt-Susteren; Gemeente Maasgouw; Gemeente Stein; Gemeente Beek; Gemeente Meerssen; Gemeente Eijsden-Margraten; Gemeente Valkenburg; Gemeente Gulpen-Wittem; Gemeente Vaals; Gemeente Voerendaal; Gemeente Simpelveld; Gemeente Kerkrade; Gemeente Brunssum; Gemeente Landgraaf; Gemeente Beekdaelen | ||
|Provincies=Limburg | |Provincies=Limburg | ||
Line 20: | Line 21: | ||
|Maatschappelijke organisaties=diverse adviesraden | |Maatschappelijke organisaties=diverse adviesraden | ||
|Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | |Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | ||
+ | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | ||
|Delay publication=No | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 10:04, 12 August 2024
Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
Ja
- vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
Corona heeft in 2020, 2021 gezorgd voor een flinke daling in het vervoer. Nu corona voorbij is, constateren we dat in Venlo het Omnibuzz gebruik beneden het niveau van voor de coronaperiode blijft. Het (concept) resultaat 2023 valt derhalve voor Venlo positief uit.Aanbestede taxibedrijven, Arriva, Diverse adviesraden, Gem. Venlo, Gem. Beesel, Gem. Echt-Susteren, Gem. Maasgouw, Gem. Roerdalen, Gem. Roermond, Gem. Maastricht, Gem. Heerlen, Gem. Sittard-Geleen, Gem. Weert, Gem. Nederweert, Gem. Horst aan de Maas, Gem. Venray, Gem. Peel aan de Maas, Gem. Gennep, Gem. Bergen, Gem. Stein, Gem. Beek, Gem. Meerssen, Gem. Eijsden-Margraten, Gem. Valkenburg, Gem. Gulpen-Wittem, Gem. Vaals, Gem. Voerendaal, Gem. Simpelveld, Gem. Kerkrade, Gem. Brunssum, Gem. Landgraaf, Limburg, Gem. Beekdaelen
Raad
College
6135 KB Sittard
6135 KB Sittard
Samenwerkingsverband van Limburgse gemeenten voor het collectief vraagafhankelijke vervoer (CVV) in het kader van de Wmo.
( downloaden)
- Verkeer en Vervoer
- Zorg en welzijn
- Gemeentelijk (doelgroepen) vervoer
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Samenwerking biedt grote kansen.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
- Spreiden of delen van risico’s
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Verruimen van de horizon
- Zicht krijgen op kansen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief
- Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
Versterken van de democratie
- Versterken van de directe democratie
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Ja
Inhoud
Collectief vraagafhankelijk vervoer organiseren voor alle deelnemende gemeenten. Daarnaast mogelijkheden onderzoeken om andere vormen van vervoer binnen het sociaal domein onder te brengen bij Omnibuzz om tot een integrale dienstverlening te komen voor het vervoer van kwetsbare inwoners.
Proces
Gemeenschappelijke regeling met een algemeen en dagelijks bestuur, daarnaast ambtelijke overlegstructuren om de samenwerking en uitvoering naar wens van gemeenten te laten plaatsvinden. Omnibuzz geeft uitvoering aan alle dagelijkse handelingen, is adviseur van gemeenten en bereidt alle overleggen voor.
Samenwerking
Gemeenschappelijke regeling met 30 deelnemende Limburgse gemeenten (met ingang van 1 december 2016).
Kern (maximaal 500 tekens)
Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer.
Een getal dat de kern raakt
Omnibuzz en gemeenten overwegen en nemen continue maatregelen genomen om de interne en externe kosten in bedwang te houden.
Een goed voorstelbaar verhaal
Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer).
De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer.
De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 3000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. Met ingang van 1-1-2023 kent Omnibuzz de volgende kostenverdeling: - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
Corona heeft in 2020, 2021 gezorgd voor een flinke daling in het vervoer. Nu corona voorbij is, constateren we dat in Venlo het Omnibuzz gebruik beneden het niveau van voor de coronaperiode blijft. Het (concept) resultaat 2023 valt derhalve voor Venlo positief uit.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1609032 | € 1609302 | € 1666416 | ||||
TOTAAL | € 1.609.032 | € 1.609.302 | € 1.666.416 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1.927.358 | € 1.627.000 | € 1.609.032 | ||||
TOTAAL | € 1.927.358 | € 1.627.000 | € 1.609.032 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1.855.696 | € 1.535.048 | € 1.927.358 | ||||
TOTAAL | € 1.855.696 | € 1.535.048 | € 1.927.358
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
€ … | € … | € … | |||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | … | … | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 27307159 | € … | € 287307618 | ||||
TOTAAL | € 27.307.159 | … | € 287.307.618 | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 27.529.468 | € ... | € 27.307.159 | ||||
TOTAAL | € 27.529.468 | … | € 27.307.159 | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 25.902.573 | € 22.520.338 | € 27.529.466 | ||||
TOTAAL | € 25.902.573 | € 22.520.338 | € 27.529.466 | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Totaal vreemd vermogen (kort en lang) | € ... | € 4.490.067 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 4.490.067 | … | ||||
Twee jaar terug (2022) | |||||||
Categorie | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | ||||
TOTAAL | … | … | …
|
Inhoud
Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren.
Proces
Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere, efficiëntere een duurzame dienstverlening. De aanbesteding per 1 januari 2020 heeft als doel dit te realiseren voor de komende vijf jaar. De contracten kunnen eenmalig met drie jaar verlengd worden. In 2024 is besloten van deze optie gebruik te maken.
Samenwerking
Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid.
Kern
Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen (OV / Arriva).
- Toelichting
Na een zorgvuldig gelopen bestuurlijk besluitvormingsproces is de kostenverdeling met ingang van 1-1-2023 aangepast. Het gewenst doel: toerekening naar gebruik is daarmee zoveel als mogelijk gerealiseerd. De verdeelsystematiek is de volgende: - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
- Verdeelsleutel
De kostentoerekening is als volgt: - vervoer van inwoners wordt afgerekend op basis van het gereden aantal kilometers (voorheen zones) -Beheerkosten: A) indirecte vervoerskosten op basis van het aantal ritten B) overhead op basis van het aantal inwoners
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Anders ... | 50% (mogelijk) | Middel | ... | ||
Financieel | 50% (mogelijk) | Middel | ... |
Binnen Omnibuzz bestaat de mogelijkheid om met andere gemeenten en een kwalitatieve organisatie voor het Wmo-vervoer slagen te maken in het (nog) efficiënt(er) neerzetten van vervoersstromen binnen het sociaal domein. Een stap hierin in het toevoegen van het Leerlingenvervoer voor Midden-Limburg vanaf augustus 2024. De samenwerking levert zo synergievoordelen op.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer is ondergebracht bij Omnibuzz, er zijn geen beleidsbevoegdheden gedelegeerd.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Dagelijks Bestuur (DB) | J. Smeets | K. Orval
| ||
Algemeen Bestuur (AB) | J. Smeets | K. Orval |
vertegenwoordigen waarvan het inwonertal meer dan 50.000 bedraagt, wordt het stemmenaantal vermeerderd met één stem voor iedere 20.000 inwoners meer. Voor berekening van het aantal inwoners wordt uitgegaan van de door het Centraal Bureau
voor de Statistiek opgemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het betreffende jaar.Rol gemeente: beleid en bestuur Overige partners: uitvoering of advies
Eens per jaar kan de gemeenteraad op basis van bepalingen in de gemeenschappelijke regeling zienswijzen indienen bij de jaarstukken en de begroting van Omnibuzz. Daarnaast organiseert Omnibuzz een aantal keren per jaar informatiebijeenkomsten voor raadsleden en andere belanghebbenden.
Formeel is geregeld dat zodra de gemeente Venlo wil uittreden, dit in jaar t-1 schriftelijk moet worden aangekondigd, waarbij er vervolgens een berekening wordt gemaakt van de uittredingskosten op basis van de lopende verplichtingen en kosten die hiervoor moeten worden gemaakt (afkoop/vermindering capaciteit, opzeggen contracten enz).
Aanvullend de opmerking dat GR Omnibuzz het regelement aanpast aan de nieuwe wet Wgr. In juni 2024 is dit proces afgerond.
Raad
College