Difference between revisions of "Sw-0391148241/C/2018"
(Page created automatically by parser function on page Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz) - C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten) |
John Bankers (talk | contribs) |
||
(8 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
− | {{Samenwerking C | + | {{Samenwerking C-jaar |
|C is used=yes | |C is used=yes | ||
|Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren;; Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening | |Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren;; Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening | ||
Line 8: | Line 8: | ||
|Motief verantwoordelijkheid=Versterken van de directe democratie | |Motief verantwoordelijkheid=Versterken van de directe democratie | ||
|Motief uitbesteding=Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent | |Motief uitbesteding=Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent | ||
− | + | |Belangrijkste motieven=Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten; Efficiënter werken; Organisatorische voordelen; Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan | |
− | |Belangrijkste motieven=Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten; Organisatorische voordelen; | ||
|Motief beantwoord=Ja | |Motief beantwoord=Ja | ||
− | |Opgave inhoud= | + | |Opgave inhoud=Collectief vraagafhankelijk vervoer organiseren voor alle deelnemende gemeenten. Daarnaast mogelijkheden onderzoeken om andere vormen van vervoer binnen het sociaal domein onder te brengen bij Omnibuzz om tot een integrale dienstverlening te komen voor het vervoer van kwetsbare inwoners. |
− | |Opgave proces= | + | |Opgave proces=Gemeenschappelijke regeling met een algemeen en dagelijks bestuur, daarnaast ambtelijke overlegstructuren om de samenwerking en uitvoering naar wens van gemeenten te laten plaatsvinden. Omnibuzz geeft uitvoering aan alle dagelijkse handelingen, is adviseur van gemeenten en bereidt alle overleggen voor. |
− | |Opgave samenwerking= | + | |Opgave samenwerking=Gemeenschappelijke regeling met 30 deelnemende Limburgse gemeenten (met ingang van 1 december 2016). |
− | |Opgave kern=Organisatie en uitvoering van | + | |Opgave kern=Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer. |
− | |Feitelijk inhoud= | + | |Feitelijk inhoud=Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren. |
− | |Feitelijk proces= | + | |Feitelijk proces=Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere en efficiëntere dienstverlening. Nieuwe aanbesteding per 1 januari 2020 heeft als doel dit te realiseren voor de komende vijf jaar. |
− | |Feitelijk samenwerking= | + | |Feitelijk samenwerking=Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid. |
− | |Evaluatie verhaal= | + | |Feitelijk kern=Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen. Op basis van recente onderzoeken (2019) is besloten om dit gefaseerd in te voeren, omdat hier meer informatie voor beschikbaar moet zijn om een goede afweging te kunnen maken. |
− | | | + | |Evaluatie verhaal=Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer). |
− | |Lopend | + | |Evaluatie getal=Omnibuzz en gemeenten hebben recent maatregelen genomen om de interne en externe kosten in bedwang te houden. |
− | |Komend jaar | + | |Kosten={{Kosten-jaar |
− | | | + | |Middelen=Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz |
− | | | + | |Lopend begroot=1546000 |
+ | |Komend begroot=1584000 | ||
+ | }} | ||
+ | |Baten={{Baten-jaar}} | ||
+ | |Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar | ||
+ | |Middelen=Totaal begroting Omnibuzz | ||
|Lopend begroot=22.000.000 | |Lopend begroot=22.000.000 | ||
− | | | + | |Lopend feitelijk=22.958.477 |
− | + | |Komend begroot=23.157.172 | |
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} | ||
− | |Begrote kosten samenvatting=De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer. | + | |Begrote kosten samenvatting=De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer. |
+ | |Feitelijke kosten samenvatting=De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 4.000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. De gemeente Venlo betaalt naar rato van het aantal reizigers en inwoners mee. De verdeelsystematiek tussen gemeenten wordt overigens naar alle waarschijnlijkheid komend jaar aangepast. De baten van Omnibuzz zijn beperkt. Het gaat hier met name om de klantbijdrage. Iedere reiziger betaalt voor iedere rit (opstapzone) en de reisafstand (nu nog in zones) een eigen bijdrage. | ||
|Percentage aandeel=11 | |Percentage aandeel=11 | ||
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=Verdeelsleutel overhead op basis 50% pashouders en 50% inwoners per gemeente, vervoer op basis van daadwerkelijke uitvoering per gemeente | |Aandeel realisatie verdeelsleutel=Verdeelsleutel overhead op basis 50% pashouders en 50% inwoners per gemeente, vervoer op basis van daadwerkelijke uitvoering per gemeente | ||
− | |Aandeel realisatie evenwicht= | + | |Aandeel realisatie evenwicht=Evenwichtig |
− | |Aandeel realisatie evenwicht baten= | + | |Aandeel realisatie evenwicht baten=Evenwichtig |
+ | |Aandeel realisatie toelichting=De verdeelsleutel wordt op verzoek van gemeenten opnieuw bekeken, omdat met ingang van de invoering van deze verdeelsystematiek er vragen zijn over de juistheid. Een verrekening op het aantal pashouders zegt namelijk niet direct iets over het vervoer en daarmee de beheerskosten van Omnibuzz (niet het aantal pashouders, maar het aantal ritten is doorslaggevend om te kunnen bepalen hoeveel kosten er worden gemaakt voor de gemeente binnen Omnibuzz). | ||
+ | |Voorgaand jaar=2016 | ||
+ | |Oude versie lopend jaar=2017 | ||
+ | |Lopend jaar=2018 | ||
}} | }} |
Latest revision as of 15:14, 1 July 2019
Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2018)
Jaar 2018
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
- Spreiden of delen van risico’s
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Verruimen van de horizon
- Zicht krijgen op kansen
Voorkomen van hinder van elkaar
- Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie
Versterken van de democratie
- Versterken van de directe democratie
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Aan motief beantwoord?
Ja
Inhoud
Collectief vraagafhankelijk vervoer organiseren voor alle deelnemende gemeenten. Daarnaast mogelijkheden onderzoeken om andere vormen van vervoer binnen het sociaal domein onder te brengen bij Omnibuzz om tot een integrale dienstverlening te komen voor het vervoer van kwetsbare inwoners.
Proces
Gemeenschappelijke regeling met een algemeen en dagelijks bestuur, daarnaast ambtelijke overlegstructuren om de samenwerking en uitvoering naar wens van gemeenten te laten plaatsvinden. Omnibuzz geeft uitvoering aan alle dagelijkse handelingen, is adviseur van gemeenten en bereidt alle overleggen voor.
Samenwerking
Gemeenschappelijke regeling met 30 deelnemende Limburgse gemeenten (met ingang van 1 december 2016).
Kern (maximaal 500 tekens)
Organisatie en uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer van 30 Limburgse gemeenten met oriëntatie op de uitbreiding van dienstverlening voor ook andere vormen van vervoer in het sociaal domein om te komen tot een integrale aanpak voor het totale doelgroepenvervoer.
Een getal dat de kern raakt
Omnibuzz en gemeenten hebben recent maatregelen genomen om de interne en externe kosten in bedwang te houden.
Een goed voorstelbaar verhaal
Efficiënt en kwalitatief georganiseerd vervoer in het kader van de Wmo. Een organisatie die lean is ingericht, waar de vervoerskosten voor gemeenten in controle zijn en de tarieven voor inwoners overeenkomen met die in het openbaar vervoer (het CVV is namelijk een alternatief voor het openbaar vervoer).
De kosten bestaan uit de overhead en de uitvoering van het Wmo-vervoer.
De kosten voor Omnibuzz zijn grotendeels gelegen in de uitvoering van het vervoer: de dagelijkse ritten binnen Venlo. Het gaat daarbij om het gebruik door 4.000 reizigers per maand. Daarnaast zijn er beheerskosten voor de Omnibuzz-organisatie. De gemeente Venlo betaalt naar rato van het aantal reizigers en inwoners mee. De verdeelsystematiek tussen gemeenten wordt overigens naar alle waarschijnlijkheid komend jaar aangepast. De baten van Omnibuzz zijn beperkt. Het gaat hier met name om de klantbijdrage. Iedere reiziger betaalt voor iedere rit (opstapzone) en de reisafstand (nu nog in zones) een eigen bijdrage.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Bijdrage Venlo aan GR Omnibuzz | € 1546000 | € … | € 1584000 | ||||
TOTAAL | € 1.546.000 | … | € 1.584.000 | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | ||||
TOTAAL | € 22.000.000 | … | € 22.000.000 | ||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | ||||
TOTAAL | € 22.000.000 | … | …
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | ||||
TOTAAL | … | … | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Categorie | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | ||||
Totaal begroting Omnibuzz | € 22.000.000 | € 22.958.477 | € 23.157.172 | ||||
TOTAAL | € 22.000.000 | € 22.958.477 | € 23.157.172 | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel
|
Inhoud
Uitvoering van het collectief vraagafhankelijke vervoer voor inwoners met een (Wmo-)indicatie, zodat zij ondanks beperking(en) zich buitenshuis kunnen verplaatsen en zo kunnen deelnemen aan de samenleving (sociaal-recreatief vervoer). Daarnaast doelstelling vanuit gemeenten om dit zo efficiënt mogelijk te organiseren.
Proces
Voortzetting van de samenwerking, waarbij op onderdelen doorontwikkeling plaatsvindt richting kwalitatievere en efficiëntere dienstverlening. Nieuwe aanbesteding per 1 januari 2020 heeft als doel dit te realiseren voor de komende vijf jaar.
Samenwerking
Gemeenschappelijke regeling functioneert naar tevredenheid.
Kern
Goede uitvoering van het dagelijks Wmo-vervoer op een kwalitatieve en efficiënte werkwijze. Meerjarig wordt ook gekeken naar de integratie van andere vervoersstromen. Op basis van recente onderzoeken (2019) is besloten om dit gefaseerd in te voeren, omdat hier meer informatie voor beschikbaar moet zijn om een goede afweging te kunnen maken.
- Toelichting
De verdeelsleutel wordt op verzoek van gemeenten opnieuw bekeken, omdat met ingang van de invoering van deze verdeelsystematiek er vragen zijn over de juistheid. Een verrekening op het aantal pashouders zegt namelijk niet direct iets over het vervoer en daarmee de beheerskosten van Omnibuzz (niet het aantal pashouders, maar het aantal ritten is doorslaggevend om te kunnen bepalen hoeveel kosten er worden gemaakt voor de gemeente binnen Omnibuzz).
- Verdeelsleutel
Verdeelsleutel overhead op basis 50% pashouders en 50% inwoners per gemeente, vervoer op basis van daadwerkelijke uitvoering per gemeente
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?