Difference between revisions of "Sw-498222249/C"

From Dashboard samenwerking Venlo
m (Text replacement - "|Komend" to "|Oude versie komend")
 
(13 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 1: Line 1:
{{Samenwerking C
+
{{Samenwerking C-overzicht
 
|Motief ambitieniveau=Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
 
|Motief ambitieniveau=Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
 
|Motief efficientie=Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren;; Voorkomen van dubbel werk;; Spreiden of delen van  risico’s
 
|Motief efficientie=Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren;; Voorkomen van dubbel werk;; Spreiden of delen van  risico’s
 
|Motief organisatorisch=Professionaliseren van organisatie en/of bestuur;; Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
 
|Motief organisatorisch=Professionaliseren van organisatie en/of bestuur;; Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
 
|Motief horizonverruiming=Zicht krijgen op kansen
 
|Motief horizonverruiming=Zicht krijgen op kansen
|Motieven voor samenwerking=- elkaar op het gebied van ICT-infrastructuur ontzorgen; - ICT-voorzieningen standaardiseren en uniformeren; - beschikbare kennis en capaciteit efficiënter inzetten; - slagvaardiger kunnen inspelen op ontwikkelingen, en; -toekomstige groei van ICT-kosten beperken (meer met minder)
+
|Motief uitbesteding=Jezelf ‘ontzorgen’
|Belangrijkste motieven=Efficiënter werken; Anders
+
|Motieven voor samenwerking=- elkaar op het gebied van ICT-infrastructuur ontzorgen; - ICT-voorzieningen standaardiseren en uniformeren; - beschikbare kennis en capaciteit efficiënter inzetten; - slagvaardiger kunnen inspelen op ontwikkelingen, en; - toekomstige groei van ICT-kosten beperken (meer met minder)
 +
|Belangrijkste motieven=Efficiënter werken; Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan; Anders
 
|Motief beantwoord=Tot nu toe wel.
 
|Motief beantwoord=Tot nu toe wel.
|Opgave inhoud=Samenwerking op het gebied van systeembeheer, werkplekbeheer, technisch infrastructuur- en databasebeheer, beheer datacommunicatie infrastructuur, technisch en functioneel beheer generieke (kantoor) applicaties en gezamenlijke systeemtechnische applicaties, helpdesk en telefonie.
+
|Opgave inhoud=Ontwikkelen van een gezamenlijk automatiseringsplatform dat de mogelijkheid biedt voor de deelnemers om samen te werken op het gebied van informatievoorziening. En dat in de loop van de tijd kan ontwikkelen tot een business gerichte organisatie om zowel fysiek als digitaal ruimte te bieden voor regionale dienstverlening.
|Opgave proces=De "lichte"-regeling is gestart per 1-1-2013, voor de duur van 5 jaar. In 2017 begonnen met het inrichten van een BVO per 1-1-2018.
+
|Opgave proces=Transformatie naar 1 organisatie dat zijn vorm krijgt in een gemeenschappelijke regeling per 1-1-2018. Van daar uit door ontwikkelen naar een business gerichte ketenpartner  voor de regio.
|Opgave samenwerking=zie motieven van samenwerking.
+
|Opgave samenwerking=Zie motieven van samenwerking.
|Percentage aandeel=52
+
|Opgave kern=Vanzelfsprekende regiopartner met maatschappelijk belang als basis voor excellente dienstverlening.
 +
|Feitelijk inhoud=Een samengesteld automatiseringsplatform t.b.v. de samenwerking op het gebied van systeembeheer, werkplekbeheer, technisch infrastructuur- en databasebeheer, beheer datacommunicatie infrastructuur, technisch en functioneel beheer generieke (kantoor) applicaties en gezamenlijke systeemtechnische applicaties, helpdesk en telefonie.
 +
|Feitelijk proces=De "lichte"-regeling is gestart per 1-1-2013, voor de duur van 5 jaar. Daarin zijn de automatiseringsplatformen van de huidige deelnemers samengevoegd.
 +
|Feitelijk samenwerking=* Een gezamenlijke helpdesk.
 +
* Minimale basis voor een samengesteld automatiseringsplatform.
 +
*  Synergie op het gebied van kantoorautomatisering.
 +
*  Behaalde inkoopvoordelen.
 +
* Verbeterde informatiebeveiliging.
 +
|Feitelijk kern=Samenwerking op het gebied van ICT-Infrastructuur en Helpdesk.
 +
|Financiele resultaten={{Financieel resultaat-jaar
 +
|Middelen=Exploitatie Samenw. ICT NML
 +
|Voorgaand begroot=0
 +
|Voorgaand feitelijk=5441
 +
|Oude versie lopend begroot=0
 +
|Oude versie komend begroot=0
 +
}}
 +
|Begrote kosten samenvatting=De exploitatiegegevens van 2017 worden met de jaarrekening opgemaakt in  het eerste kwartaal van 2018
 +
|Percentage aandeel=47
 +
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=De centrale lasten/baten zijn verdeeld volgens op basis van een percentage.
 +
De gemeentespecifieke lasten worden één op één doorbelast aan de desbetreffende gemeente
 +
|Aandeel realisatie evenwicht=Evenwichtig
 +
|Aandeel realisatie evenwicht baten=Evenwichtig
 +
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Latest revision as of 15:18, 4 May 2018

GR ICT Noord- en Midden Limburg (ICT NML)
C. Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

Efficiënter werken

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
  • Voorkomen van dubbel werk
  • Spreiden of delen van risico’s

Organisatorische voordelen

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
  • Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen

Verruimen van de horizon

  • Zicht krijgen op kansen

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf ‘ontzorgen’

Motieven (eigen formulering)

- elkaar op het gebied van ICT-infrastructuur ontzorgen; - ICT-voorzieningen standaardiseren en uniformeren; - beschikbare kennis en capaciteit efficiënter inzetten; - slagvaardiger kunnen inspelen op ontwikkelingen, en; - toekomstige groei van ICT-kosten beperken (meer met minder)

Aan motief beantwoord?

Tot nu toe wel.

Belangrijkste motieven: Efficiënter werken, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan, - elkaar op het gebied van ICT-infrastructuur ontzorgen; - ICT-voorzieningen standaardiseren en uniformeren; - beschikbare kennis en capaciteit efficiënter inzetten; - slagvaardiger kunnen inspelen op ontwikkelingen, en; - toekomstige groei van ICT-kosten beperken (meer met minder)

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Ontwikkelen van een gezamenlijk automatiseringsplatform dat de mogelijkheid biedt voor de deelnemers om samen te werken op het gebied van informatievoorziening. En dat in de loop van de tijd kan ontwikkelen tot een business gerichte organisatie om zowel fysiek als digitaal ruimte te bieden voor regionale dienstverlening.

Proces

Transformatie naar 1 organisatie dat zijn vorm krijgt in een gemeenschappelijke regeling per 1-1-2018. Van daar uit door ontwikkelen naar een business gerichte ketenpartner voor de regio.

Samenwerking

Zie motieven van samenwerking.

Kern (maximaal 500 tekens)

Vanzelfsprekende regiopartner met maatschappelijk belang als basis voor excellente dienstverlening.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2025)

Financiële middelen Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026


TOTAAL

Voorgaand jaar (2024)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

Twee jaar terug (2023)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

Baten

Lopend jaar (2025)

Categorie opbrengsten Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026
Bijdrage gemeente VENLO 5.406.930 0 € 5.413.014
TOTAAL € 5.406.930 € 0 € 5.413.014

Voorgaand jaar (2024)

Categorie opbrengsten Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
Bijdrage gemeente VENLO 4.971.149 0 4.971.149
TOTAAL € 4.971.149 € 0 € 4.971.149

Twee jaar terug (2023)

Categorie opbrengsten Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Bijdrage gemeente VENLO 4.409.778 0 4.383.444
TOTAAL € 4.409.778 € 0 € 4.383.444


Financiële resultaten

Lopend jaar (2025)

Categorie Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026
Exploitatie Samenw. ICT NML 0 0 € 0
TOTAAL € 0 € 0 € 0

Voorgaand jaar (2024)

Categorie Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
Exploitatie Samenw. ICT NML 0 0 0
TOTAAL € 0 € 0 € 0

Twee jaar terug (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Exploitatie Samenw. ICT NML 0 0 0
TOTAAL € 0 € 0 € 0

Vreemd vermogen

Lopend jaar (2025)

Categorie Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026
Samenw. ICT NML 1.173.000 0 € 1.173.000
TOTAAL € 1.173.000 € 0 € 1.173.000

Voorgaand jaar (2024)

Categorie Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
Samenw. ICT NML 1.173.000 0 1.173.000
TOTAAL € 1.173.000 € 0 € 1.173.000

Twee jaar terug (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Samenw. ICT NML 826.000 1.603.185 826.000
TOTAAL € 826.000 € 1.603.185 € 826.000

Eigen vermogen

Lopend jaar (2025)

Categorie Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026
Samenw. ICT NML 470.000 0 € 470.000
TOTAAL € 470.000 € 0 € 470.000

Voorgaand jaar (2024)

Categorie Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
Samenw. ICT NML 470.000 0 470.000
TOTAAL € 470.000 € 0 € 470.000

Twee jaar terug (2023)

Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
Samenw. ICT NML 424.000 610.697 424.000
TOTAAL € 424.000 € 610.697 € 424.000

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Een samengesteld automatiseringsplatform t.b.v. de samenwerking op het gebied van systeembeheer, werkplekbeheer, technisch infrastructuur- en databasebeheer, beheer datacommunicatie infrastructuur, technisch en functioneel beheer generieke (kantoor) applicaties en gezamenlijke systeemtechnische applicaties, helpdesk en telefonie.

Proces

De "lichte"-regeling is gestart per 1-1-2013, voor de duur van 5 jaar. Daarin zijn de automatiseringsplatformen van de huidige deelnemers samengevoegd.

Samenwerking

  • Een gezamenlijke helpdesk.
  • Minimale basis voor een samengesteld automatiseringsplatform.
  • Synergie op het gebied van kantoorautomatisering.
  • Behaalde inkoopvoordelen.
  • Verbeterde informatiebeveiliging.

Kern

Samenwerking op het gebied van ICT-Infrastructuur en Helpdesk.

Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting


Verdeelsleutel

De centrale lasten/baten zijn verdeeld volgens op basis van een percentage. De gemeentespecifieke lasten worden één op één doorbelast aan de desbetreffende gemeente

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten: Evenwichtig
Baten: Evenwichtig
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage: