Difference between revisions of "Sw-2098832926"
(14 intermediate revisions by 6 users not shown) | |||
Line 6: | Line 6: | ||
|Informeel publiek=nog onbekend | |Informeel publiek=nog onbekend | ||
|Informeel privaat=nog onbekend | |Informeel privaat=nog onbekend | ||
− | |Name=Regionale Uitvoerings Dienst | + | |Name=Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord |
− | |Afkorting=RUD | + | |Afkorting=RUD LN |
+ | |Categorie=Gemeenschappelijke regelingen | ||
+ | |Beschrijving=Samenwerking op basis van een Gemeenschappelijke Regeling binnen Noord- en Midden Limburg op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving op grond van de Omgevingswet. | ||
+ | |Logo=Logo RUD LN.jpg | ||
+ | |Archived=No | ||
+ | |Onderwerp=Milieubeheer en afvalverwerking; Wonen en leefomgeving | ||
+ | |Programmas=Programma Leefbaar Venlo | ||
|Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | |Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | ||
|Belangrijkheid=Raad: politiek belangrijk;; College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | |Belangrijkheid=Raad: politiek belangrijk;; College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | ||
− | |Verbonden bestuurlijk= | + | |Verbonden bestuurlijk=ja |
− | |Verbonden financieel= | + | |Verbonden financieel=ja |
|Schaalvansamenwerking=Regionaal | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | ||
|Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Bergen; Gemeente Echt-Susteren; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Leudal; Gemeente Maasgouw; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Nederweert; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Roerdalen; Gemeente Roermond; Gemeente Venlo; Gemeente Venray; Gemeente Weert | |Gemeenten=Gemeente Beesel; Gemeente Bergen; Gemeente Echt-Susteren; Gemeente Gennep; Gemeente Horst aan de Maas; Gemeente Leudal; Gemeente Maasgouw; Gemeente Mook en Middelaar; Gemeente Nederweert; Gemeente Peel en Maas; Gemeente Roerdalen; Gemeente Roermond; Gemeente Venlo; Gemeente Venray; Gemeente Weert | ||
|Provincies=Limburg | |Provincies=Limburg | ||
|Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | |Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | ||
+ | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | ||
+ | |Aard hulpbronnen=Delen hulpbronnen | ||
|Aard netwerk=Netwerk of platform | |Aard netwerk=Netwerk of platform | ||
− | |Aard anders=Toezicht, handhaving, | + | |Aard anders=Toezicht, handhaving, omgevingsvergunningen milieu inclusief taken zoals specialistisch advies en juridische ondersteuning. Daarnaast het toezicht op asbestverwijdering en een gezamenlijke beschikbaarheidsregeling voor klachten en meldingen over (milieu-) hinder en schade buiten kantoortijden. De gemeente kan ook andere taken op het gebied van de fysieke leefomgeving inbrengen in de RUD LN, zoals bouwtaken. |
+ | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 13:22, 9 February 2024
Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (RUD LN)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Beleidsafstemming, Netwerk of platform, Gezamenlijke beleidsuitvoering, Delen hulpbronnen, Toezicht, handhaving, omgevingsvergunningen milieu inclusief taken zoals specialistisch advies en juridische ondersteuning. Daarnaast het toezicht op asbestverwijdering en een gezamenlijke beschikbaarheidsregeling voor klachten en meldingen over (milieu-) hinder en schade buiten kantoortijden. De gemeente kan ook andere taken op het gebied van de fysieke leefomgeving inbrengen in de RUD LN, zoals bouwtaken.
- Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
- Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Door samenwerking op regionale schaal is het mogelijk om het "level playing field" te vergroten, expertise te vergroten, de werkzaamheden efficiënter uit te voeren en daarnaast toch de mogelijkheid te hebben tot lokaal maatwerk.
Door samenwerking op regionale schaal vindt uniformiteit plaats bij de afhandeling van vergunningen en het toezicht op grond van de Wabo. In procesmatige zin wordt dit ondersteund door programmatuur en o.m. één regionaal toezichtsprogramma. Daarnaast heeft ook afstemming plaatsgevonden over de beleidscyclus, die verloopt volgens het principe van de Big-8.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
Door de krapte op de arbeidsmarkt is de uitwisseling van taken moeizaam gebleken.
Raad
College
6041 EM Roermond
6040 AX Roermond
- c.vandenbeld@venlo.nl
- mobiel: 6525963211
- werk: 077-3596689
Samenwerking op basis van een Gemeenschappelijke Regeling binnen Noord- en Midden Limburg op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving op grond van de Omgevingswet.
( downloaden)
- Milieubeheer en afvalverwerking
- Wonen en leefomgeving
(1) Waarom is het belangrijk?
- Samenwerking biedt grote kansen.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
Efficiënter werken
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
Organisatorische voordelen
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
- Jezelf ‘ontzorgen’
Aan motief beantwoord?
Door de krapte op de arbeidsmarkt is de uitwisseling van taken moeizaam gebleken.
Inhoud
Door afstemming op regionaal niveau wordt op een steeds uniformere wijze vergunningverlening, toezicht en handhaving op grond van de Wabo uitgevoerd. Dit blijkt onder andere het toepassen checklisten bij de uitoefening van toezicht en het gebruik van hetzelfde programma bij het opstellen van een vergunning.
Proces
Ook in procesmatige zin vindt ook afstemming van de uit te voeren taken plaats door bv een regionaal vast te stellen toezichtsprogramma, maandelijkse monitoring en verantwoording.
Samenwerking
De meerwaarde van de samenwerking zit in de eenduidige uitvoering van de taken in regionaal verband. Tevens maken partners gebruik van elkaars sterke punten en vindt kennisdeling plaats van specialistische taken.
Kern (maximaal 500 tekens)
Door samenwerking op regionale schaal is het mogelijk om het "level playing field" te vergroten, expertise te vergroten, de werkzaamheden efficiënter uit te voeren en daarnaast toch de mogelijkheid te hebben tot lokaal maatwerk.
Er is sprake van afdracht aan de RUD door een verdeelsleutel op basis van inwoneraantal. De gemeentelijke bijdragen dekken de gezamenlijke kosten, zoals de formatie van het coördinatiecentrum.
Voor de werkzaamheden die gemeenten voor elkaar hebben uitgevoerd (uitwisseling van taken) worden onderling facturen verstuurd. Jaarlijks wordt een eventueel positief resultaat teruggestort naar de gemeente.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Jaarlijkse bijdrage RUD LN | € 282.852 | € … | € 296.056 | ||||
Kosten andere partners | € 0 | € … | € 0 | ||||
Inkomsten andere partners | € 348.196 | € … | € 348.196 | ||||
TOTAAL | € 631.048 | … | € 644.252 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Inkomsten andere partners | € 208.932 | € ... | € 348.196 | ||||
Jaarlijkse bijdrage RUD LN | € 268.446 | € ... | € 272.938 | ||||
Kosten andere partners | € 0 | € ... | € 0 | ||||
TOTAAL | € 477.378 | … | € 621.134 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Financiële middelen | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Inkomsten andere partners | € 100.000 | € 79.299 | € 100.000 | ||||
Jaarlijkse bijdrage RUD LN | € 282.994 | € 282.994 | € 268.446 | ||||
Kosten andere partners | € 3.000 | € 516 | € 0 | ||||
TOTAAL | € 385.994 | € 362.809 | € 368.446
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten andere partners | € 348.196 | € ... | € 348.196 | ||||
TOTAAL | € 348.196 | … | € 348.196 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Baten andere partners | € 208.932 | € ... | € 348.196 | ||||
TOTAAL | € 208.932 | … | € 348.196 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Baten andere partners | € 100.000 | € 79.299 | € 100.000 | ||||
TOTAAL | € 100.000 | € 79.299 | € 100.000
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2025) | |||||||
Categorie | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | ||||
Regionale Uitvoeringsdienst | € 2.681.000 | € ..... | € 2.760.000 | ||||
TOTAAL | € 2.681.000 | … | € 2.760.000 | ||||
Voorgaand jaar (2024) | |||||||
Categorie | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | ||||
Regionale Uitvoeringsdienst | € 2.726.000 | € ... | € 2.807.000 | ||||
TOTAAL | € 2.726.000 | … | € 2.807.000 | ||||
Twee jaar terug (2023) | |||||||
Categorie | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | ||||
Regionale Uitvoeringsdienst | € 3.275.000 | € 1.971.000 | € 3.312.000 | ||||
TOTAAL | € 3.275.000 | € 1.971.000 | € 3.312.000
|
Inhoud
Dezelfde wijze van uitoefening van toezicht milieu bij bedrijven. Kwalitatief betere specialistische adviezen en vergunningverlening milieu. Vaststelling van een Producten- en dienstcatalogus (PDC), waarin is vastgelegd welke diensten van elkaar kunnen worden afgenomen.
Proces
Eenduidige monitoringsystematiek, Voorbereiding tot aanschaf van één programma voor procesbewaking van alle aanvragen en adviezen (incl. alle bijbehorende documenten), één regionaal toezichtsprogramma,
Samenwerking
Diverse specialistische kennisgroepen die onderling afstemmen. Door regionale samenwerking is een branchegewijze specialisatie bij toezicht mogelijk. Verder heeft afstemming plaatsgevonden over de inbreng van documenten in de Big-8. In de Big-8 worden de uitvoerende en beleidsmatige cyclus bij elkaar gebracht.
Kern
Door samenwerking op regionale schaal vindt uniformiteit plaats bij de afhandeling van vergunningen en het toezicht op grond van de Wabo. In procesmatige zin wordt dit ondersteund door programmatuur en o.m. één regionaal toezichtsprogramma. Daarnaast heeft ook afstemming plaatsgevonden over de beleidscyclus, die verloopt volgens het principe van de Big-8.
- Toelichting
De kosten zijn gebaseerd op inwoneraantal, hetgeen betekent dat Venlo ca. 18% van de totale begroting van de RUD LN bijdraagt. Ons aandeel aan RUD-overheadkosten is relatief hoog, in vergelijking met kleine gemeenten die alle Wabo-taken inbrengen. Venlo brengt als opdrachtgever alleen de verplichte basistaken in. Maar onze opbrengsten zijn ook relatief hoog, omdat we specialistische taken uitvoeren voor partners binnen de RUD LN. Verder is de levering aan uren hoger dan dat we van andere partners in RUD-verband afnemen.
- Verdeelsleutel
Er is sprake van afdracht aan de RUD door een verdeelsleutel op basis van inwoneraantal. Bij uitwisseling van werkzaamheden worden onderling facturen verstuurd.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | ... | Deze analyse is voor ons geen aanleiding om zelf nog een aanvullend risico op te nemen deze risicoparagraaf. |
De samenwerking is er op gericht een gelijk speelveld te creëren voor de aanpak van milieubelastende activiteiten. Daarvoor zetten we toezicht en handhaving in volgens een gezamenlijke strategie en met regionale prioritering van thema's.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Er is een Besluit mandaat, volmacht en machtiging RUD Limburg-Noord vastgesteld (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR471126/1). In de GR zijn verder de bevoegdheden geregeld van AB, DB en directeur.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Algemeen Bestuur (AB) | T. Verhaegh | C. van den Beld
| ||
Dagelijks Bestuur | T. Verhaegh |
Raad
College
Naar aanleiding van de evaluatie van het VTH-stelsel in 2021, wordt momenteel onderzocht hoe de RUD Limburg Noord robuust(er) kan worden. Het algemeen bestuur heeft een plan van aanpak goedgekeurd, dat moet leiden tot borging van o.a. het takenpakket, de kennis en capaciteit en de weerbaarheid tegen veranderingen. Het ligt in de verwachting dat de gemeenschappelijke regeling daartoe moet worden gewijzigd.
- Vastgesteld op 14 september 2023
- Vastgesteld door het algemeen bestuur op 6 juli 2023