Difference between revisions of "Sw-0344714721/C/2021"

From Dashboard samenwerking Venlo
 
(2 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking C-jaar
 
{{Samenwerking C-jaar
 
|Motieven voor samenwerking=toezicht op de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs regio Venlo
 
|Motieven voor samenwerking=toezicht op de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs regio Venlo
|Belangrijkste motieven=Anders
+
|Belangrijkste motieven=Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten; Anders
 
|Motief beantwoord=Het motief van samenwerking is art. 48 van de Wet op het primair onderwijs- toezicht houden op het openbaar onderwijs. Hieraan wordt voldaan.
 
|Motief beantwoord=Het motief van samenwerking is art. 48 van de Wet op het primair onderwijs- toezicht houden op het openbaar onderwijs. Hieraan wordt voldaan.
|Opgave inhoud=Samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Horst aan de Maas hebben wij het primair openbaar onderwijs verzelfstandigd door middel van het oprichten van de Stichting Akkoord! Primair openbaar. Met gemeenschappelijk orgaan 'toezicht op het openbaar primair onderwijs' beogen wij samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas en Leudal toezicht uit te oefenen op het bestuur van de Stichting Akkoord.
+
|Opgave inhoud=Samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Horst aan de Maas hebben wij het primair openbaar onderwijs verzelfstandigd door middel van het oprichten van de Stichting Akkoord! Primair openbaar. Met het gemeenschappelijk orgaan 'toezicht op het openbaar primair onderwijs' beogen wij samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas en Leudal toezicht uit te oefenen op het bestuur van de Stichting Akkoord.
|Opgave kern=Het openbaar primair onderwijs is verzelfstandigd middels oprichting van de Stichting Akkoord. Samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Leudal en Horst aan de Maas houden wij toezicht te houden op het bestuur van de Stichting Akkoord! PO.
+
|Opgave kern=Het openbaar primair onderwijs is verzelfstandigd middels oprichting van de Stichting Akkoord. Samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Leudal en Horst aan de Maas houden wij toezicht op het bestuur van de Stichting Akkoord! PO.
 
|Feitelijk kern=Toezicht op het openbaar primair onderwijs in onze gemeente.
 
|Feitelijk kern=Toezicht op het openbaar primair onderwijs in onze gemeente.
 
|Kosten={{Kosten-jaar}}
 
|Kosten={{Kosten-jaar}}
Line 16: Line 16:
 
}}
 
}}
 
|Begrote kosten samenvatting=Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan het gemeenschappelijk toezichtorgaan. Er is  geen begroting en er zijn geen uitgaven.
 
|Begrote kosten samenvatting=Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan het gemeenschappelijk toezichtorgaan. Er is  geen begroting en er zijn geen uitgaven.
|Percentage aandeel=0
 
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=n.v.t.
 
|Aandeel realisatie verdeelsleutel=n.v.t.
 
|Voorgaand jaar=2016
 
|Voorgaand jaar=2016

Latest revision as of 10:45, 12 August 2024

Gemeenschappelijk Orgaan Toezicht Primair Openbaar Onderwijs (GOTPOO)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2021)

Jaar 2021

Jaren

Motieven voor samenwerking

Motieven (eigen formulering)

toezicht op de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs regio Venlo

Aan motief beantwoord?

Het motief van samenwerking is art. 48 van de Wet op het primair onderwijs- toezicht houden op het openbaar onderwijs. Hieraan wordt voldaan.

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, toezicht op de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs regio Venlo

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Horst aan de Maas hebben wij het primair openbaar onderwijs verzelfstandigd door middel van het oprichten van de Stichting Akkoord! Primair openbaar. Met het gemeenschappelijk orgaan 'toezicht op het openbaar primair onderwijs' beogen wij samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas en Leudal toezicht uit te oefenen op het bestuur van de Stichting Akkoord.


Kern (maximaal 500 tekens)

Het openbaar primair onderwijs is verzelfstandigd middels oprichting van de Stichting Akkoord. Samen met de gemeenten Beesel, Peel en Maas, Leudal en Horst aan de Maas houden wij toezicht op het bestuur van de Stichting Akkoord! PO.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan het gemeenschappelijk toezichtorgaan. Er is geen begroting en er zijn geen uitgaven.

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2021)

Financiële middelen Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
€ …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2020)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

Twee jaar terug (2019)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel


Financiële resultaten

Lopend jaar (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
€ …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2020)

Categorie Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021

Twee jaar terug (2019)

Categorie Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020

Vreemd vermogen

Lopend jaar (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
2015 € …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2020)

Categorie Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021
2015 ... ... ...

Twee jaar terug (2019)

Categorie Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020
2015 ... ... ...

Eigen vermogen

Lopend jaar (2021)

Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
2017 3.238.764 € …
TOTAAL € 3.238.764

Voorgaand jaar (2020)

Categorie Begroting 2020 Realisatie 2020 Begroting 2021
2017 ... 3.238.764 ...

Twee jaar terug (2019)

Categorie Begroting 2019 Realisatie 2019 Begroting 2020
2017 ... 3.238.764 ...

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

...

Proces

...

Samenwerking

...

Kern

Toezicht op het openbaar primair onderwijs in onze gemeente.