Stichting Leisure Port

From Dashboard samenwerking Venlo

Stichting Leisure Port
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

Kernbeeld Zie meer
Toelichting
Onderwerp(en)
  • Toerisme, recreatie en evenementen
Aard van de samenwerking
  • Gezamenlijke beleidsuitvoering
Belangrijk voor wie?
  • Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk
Belangrijk waarom?
  • Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Beoogde resultaten
Feitelijke resultaten
Motieven

Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen

Aan motief beantwoord?

Ja, echter sinds 2016 vindt ook nader overleg plaats tussen de gemeenten binnen de regio Venlo en de Stichting Leisure Port over vorm en inhoud van de toekomstige regionale promotie en marketingopgave. Deze discussie heeft ertoe geleid dat de regiogemeenten hebben aangekondigd de subsidierelatie met de stichting Leisure Port in beginsel per 1.1.2018 te beëindigen.

Begrote kosten en baten (begroting)
Begrote kosten: De jaarlijkse bijdrage is gebaseerd op een verdeelsleutel op basis van aantal inwoners (50%) en aantal toeristische overnachtingen per gemeente (50%). In 2017 heeft de Stichting Leisureport een bijdrage van € 117.500,- ontvangen.
Feitelijke kosten en baten (realisatie)
Feitelijke kosten: In 2016 bedroeg de bijdrage aan Stichting Leisureport € 156.645,-
Samenwerkingspartners

Toeristische platforms, Gem. Venlo, Gem. Leudal, Gem. Horst aan de Maas, Gem. Venray, Gem. Gennep, Gem. Bergen, Gem. Mook en Middelaar, Gem. Peel en Maas

Aandeel van de gemeente

Het gemeentelijke aandeel in alle financiële middelen, overige bijdragen of inzet bedraagt ongeveer 23 %. De feitelijke verdeling van kosten over alle samenwerkingspartners is evenwichtig en de verdeling van baten is nog onbekend.

Governance regime

Het gaat om een formele en publiekrechtelijke samenwerking. Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat.

Proces


Contactgegevens
Vestigingsplaats
Venlo
Bezoekadres
Kaldenkerkerweg 20
5913 AE Venlo
Correspondentieadres
Kaldenkerkerweg 20
5913 AE Venlo
Website
www.liefdevoorlimburg.nl
Accounthouders
Bart Geurts (Gemeente Venlo)
Totaaloverzicht Kernbeeld
Toelichting

Basisgegevens

Naam

Stichting Leisure Port

Beschrijving

Leisure Port verzorgt de toeristische promotie en marketing voor de regio.

Onderwerpen
  • Toerisme, recreatie en evenementen
Raadsprogrammaʼs
Belangrijkheid

(1) Waarom is het belangrijk?

  • Samenwerking biedt grote kansen.
  • Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.


(2) Voor wie is het vooral belangrijk?

  • Raad: politiek belangrijk
  • College: bestuurlijk belangrijk
‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
(1) De gemeente heeft geen bestuurlijk belang.

“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

(2) De gemeente heeft geen financieel belang.

“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

Schaal van de samenwerking

Regionaal

Samenwerkingspartners
Gemeenten: Gemeente Venlo, Gemeente Mook en Middelaar, Gemeente Gennep, Gemeente Bergen, Gemeente Venray, Gemeente Horst aan de Maas, Gemeente Peel en Maas, Gemeente Leudal
Maatschappelijke organisaties: Toeristische platforms
Aard van de samenwerking
Gezamenlijke beleidsuitvoering - Bij gezamenlijke uitvoering gaat het realiseren van een uitvoeringsorganisatie voor het uitvoeren van het beleid. Dit hoeft niet per se gepaard gaat met gemeenschappelijk beleid – er is voor de partners maatwerk mogelijk wat ze kunnen afnemen. Gezamenlijke uitvoering kan bijvoorbeeld vorm krijgen in een gemeenschappelijke sociale dienst. Partijen kunnen er ook voor kiezen het beleid gelijk te trekken. Er is dan ook sprake van ‘beleidsafstemming’ naast gemeenschappelijke uitvoering.

Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Jaren
Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

Efficiënter werken

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren

Organisatorische voordelen

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur

Voorkomen van hinder van elkaar

  • Tegengaan van ‘slopende’ concurrentie

Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

  • Jezelf ‘ontzorgen’

Aan motief beantwoord?

Ja, echter sinds 2016 vindt ook nader overleg plaats tussen de gemeenten binnen de regio Venlo en de Stichting Leisure Port over vorm en inhoud van de toekomstige regionale promotie en marketingopgave. Deze discussie heeft ertoe geleid dat de regiogemeenten hebben aangekondigd de subsidierelatie met de stichting Leisure Port in beginsel per 1.1.2018 te beëindigen.

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen
Kosten en baten: begroting en realisatie
Begroot:

De jaarlijkse bijdrage is gebaseerd op een verdeelsleutel op basis van aantal inwoners (50%) en aantal toeristische overnachtingen per gemeente (50%). In 2017 heeft de Stichting Leisureport een bijdrage van € 117.500,- ontvangen.

Feitelijk:

In 2016 bedroeg de bijdrage aan Stichting Leisureport € 156.645,-

Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2018)

Financiële middelen Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
Bijdrage 0 0 € …
TOTAAL € 0 € 0

Voorgaand jaar (2017)

Financiële middelen Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
Bijdrage 117.500 117.500 0
TOTAAL € 117.500 € 117.500 € 0

Twee jaar terug (2016)

Financiële middelen Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
Bijdrage 156.645 156.645 ...
TOTAAL € 156.645 € 156.645



Financiële resultaten

Lopend jaar (2018)

Categorie Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
0 0 € …
TOTAAL € 0 € 0

Voorgaand jaar (2017)

Categorie Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
exploitatiesaldo 0 40.751 0
TOTAAL € 0 € 40.751 € 0

Twee jaar terug (2016)

Categorie Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
exploitatiesaldo 0 -15.530 ...
TOTAAL € 0 € -15.530


Eigen vermogen

Lopend jaar (2018)

Categorie Begroting 2018 Realisatie 2018 Begroting 2019
0 0 € …
TOTAAL € 0 € 0

Voorgaand jaar (2017)

Categorie Begroting 2017 Realisatie 2017 Begroting 2018
Bestemmingsreserves 150.631 191.382 0
TOTAAL € 150.631 € 191.382 € 0

Twee jaar terug (2016)

Categorie Begroting 2016 Realisatie 2016 Begroting 2017
Bestemmingsreserves 156.162 150.632 ...
TOTAAL € 156.162 € 150.632
Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
TOELICHTING

Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

    • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
    • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
    • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
Toelichting

De baten zijn niet exact per afzonderlijke gemeente vast te stellen

Verdeelsleutel

Er is sprake van een verdeelsleutel op basis van aantal inwoners (50%) en aantal toeristische) overnachtingen per gemeente (50%)

Evenwicht

Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

Kosten: Evenwichtig
Baten: nog onbekend
Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage:

Kansen en risico's

Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Organisatorisch ...

Governance van de samenwerking


Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat

TOELICHTING

Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)

Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:

  • Een gemeenschappelijk openbaar lichaam is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
  • Een gemeenschappelijk orgaan heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
  • Een centrumgemeente oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
  • Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
  • Een regeling zonder meer is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.

Samenwerken via een subsidierelatie

Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:

  • Niet afdwingbare subsidie: de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
  • Afdwingbare subsidie: de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
TOELICHTING

Delegatie

Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.

Mandaat

Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.

Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?

Nee

Afspraken, procedures en instrumenten
TOELICHTING

Denk aan:

  • Tussentijdse evaluatie en monitoring.
  • Organiseren van werkbezoeken
  • Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
  • Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
  • Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
  • Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
  • Afspraken over informatievoorziening.
  • Onafhankelijk toezicht

Jaarplan + begroting en jaarverslag + jaarrekening worden bilateraal dan wel regionaal ambtelijk/bestuurlijk besproken.

Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding

Het beëindigen van de samenwerking is mogelijk door subsidierelatie te stoppen. Financiële consequenties gering mits aankondiging tijdig plaats vindt. Eenzijdige beëindiging heeft consequenties voor solidariteit in regionale samenwerking.

Proces