Stichting Kerobei (Kerobei)

From Dashboard samenwerking Venlo
Revision as of 14:21, 6 August 2024 by Wilma Steegh (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)

Stichting Kerobei (Kerobei)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

Kernbeeld Zie meer
Toelichting
Onderwerp(en)
  • Onderwijs / jeugd / opvoeding
Aard van de samenwerking
    Belangrijk voor wie?
    • Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
    Belangrijk waarom?
    • Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
    Beoogde resultaten

    Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen de scholen van Kerobei. Zo krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersing extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan

    Feitelijke resultaten

    Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen de scholen van Kerobei. Zo krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersing extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan.

    Motieven

    Belangrijkste motieven:
    Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief

    Aan motief beantwoord?

    Door subsidiering van taalklassen bij Kerobei dragen we gezamenlijk bij aan kansengelijkheid voor leerlingen van de scholen van Kerobei.

    Begrote kosten en baten (begroting)
    Feitelijke kosten en baten (realisatie)
    Samenwerkingspartners

    Gem. Venlo

    Aandeel van de gemeente

    . De feitelijke verdeling van kosten over alle samenwerkingspartners is nog onbekend en de verdeling van baten is nog onbekend.

    Governance regime

    Het gaat om een formele en publiekrechtelijke samenwerking. Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat.

    Proces


    Contactgegevens
    Vestigingsplaats
    Venlo
    Bezoekadres
    Wylrehofweg 11
    5912 PM Venlo
    Correspondentieadres
    Postbus 1035
    5900 BA Venlo
    Website
    https://www.kerobei.nl/
    Accounthouders
    Wilma Steegh-van Ham (Gemeente Venlo)
    Totaaloverzicht Kernbeeld
    Toelichting

    Basisgegevens

    Naam
    Stichting Kerobei
    afkorting: Kerobei
    Beschrijving

    Kerobei is een onderwijsbestuur voor primair onderwijs met scholen in de gemeenten Beesel, Peel en Maas en Venlo. De scholen staan in Baarlo, Beesel, Belfeld, Blerick, Hout-Blerick, Maasbree, Reuver, Steyl en Tegelen. Kerobei bestaat uit 17 scholen waarvan 2 scholen voor speciaal basisonderwijs. Daarnaast heeft Kerobei een bestuurskantoor.

    Onderwerpen
    • Onderwijs / jeugd / opvoeding
    Raadsprogrammaʼs
    Belangrijkheid

    (1) Waarom is het belangrijk?

    • Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.


    (2) Voor wie is het vooral belangrijk?

    • Raad: politiek belangrijk
    • College: bestuurlijk belangrijk
    • Ambtelijke organisatie
    ‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
    (1) De gemeente heeft geen bestuurlijk belang.

    “Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

    (2) De gemeente heeft geen financieel belang.

    “Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

    Schaal van de samenwerking

    Lokaal

    Samenwerkingspartners
    Gemeenten: Gemeente Venlo
    Aard van de samenwerking

    Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

    Jaren
    Motieven voor samenwerking

    Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

    • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

    Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief

    • Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving

    Aan motief beantwoord?

    Door subsidiering van taalklassen bij Kerobei dragen we gezamenlijk bij aan kansengelijkheid voor leerlingen van de scholen van Kerobei.

    Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief
    Beoogde resultaten
    TOELICHTING
    Prestatieladder.png

    Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

    Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

    Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

    Inhoudelijke resultaten

    De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

    • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
    • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


    Prestaties in het beleidsproces

    Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

    

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

    Samenwerkingsprestaties

    Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


    Tips

    1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
    2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
    3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

    Inhoud

    Bestrijding van onderwijsachterstanden bij leerlingen door subsidiering van taalklassen.

    Proces

    Minder leerlingen met een taalachterstand bij doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

    Samenwerking

    Een passend taalaanbod voor alle leerlingen met een achterstand in de Nederlandse taal.

    Kern (maximaal 500 tekens)

    Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen de scholen van Kerobei. Zo krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersing extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan

    Kosten en baten: begroting en realisatie
    Feitelijke resultaten van de samenwerking

    Inhoud

    Bestrijding van onderwijsachterstanden bij leerlingen door subsidiering van taalklassen.

    Proces

    Minder leerlingen met een taalachterstand bij doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

    Samenwerking

    Een passend taalaanbod voor alle leerlingen met een achterstand in de Nederlandse taal.

    Kern

    Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen de scholen van Kerobei. Zo krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersing extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan.

    Kansen en risico's

    Risico's
    TOELICHTING

    Aard van de risico's

    Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

    • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
    • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
    • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
    • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
    • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

    Impact

    Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

    Risico = Kans X Impact

    Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

    Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
    10% (zeer onwaarschijnlijk) Hoog ... Gedeeltelijk afgedekt
    Strategische kansen die de samenwerking biedt
    TOELICHTING

    • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
    • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
    • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
    • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

    De gemeente Venlo werkt intensief samen met Kerobei. Dit op het gebied van onderwijshuisvesting, passend onderwijs, onderwijs aan nieuwkomers en bestrijding onderwijsachterstanden.

    Governance van de samenwerking


    Vorm van de samenwerking
    Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat

    TOELICHTING

    Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)

    Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:

    • Een gemeenschappelijk openbaar lichaam is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
    • Een gemeenschappelijk orgaan heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
    • Een centrumgemeente oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
    • Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
    • Een regeling zonder meer is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.

    Samenwerken via een subsidierelatie

    Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:

    • Niet afdwingbare subsidie: de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
    • Afdwingbare subsidie: de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
    .

    Proces

    Bibliotheek

    Relevante documenten