Spring Kinderopvang

From Dashboard samenwerking Venlo
Revision as of 12:36, 22 July 2024 by Jordy Willems (talk | contribs) (Created page with "{{Samenwerking |A is used=yes |Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend |Selectie vorm=nog onbekend |Formeel publiek=nog onbekend |Formeel privaat=nog onbekend |Informeel pub...")
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)

Stichting Spring Kinderopvang (Spring)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

Kernbeeld Zie meer
Toelichting
Onderwerp(en)
  • Onderwijs / jeugd / opvoeding
Aard van de samenwerking
    Belangrijk voor wie?
    • College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
    Belangrijk waarom?
    • Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
    Beoogde resultaten

    Wij verlenen subsidie aan Spring voor peuteraanbod en voorschoolse educatie. Hierdoor krijgen peuters een betere startpositie als zij op 4-jarige leeftijd naar school gaan. M.n. de beheersing van de Nederlands taal is dan verbeterd.

    Feitelijke resultaten

    Wij verlenen subsidie aan Spring voor peuteraanbod en voorschoolse educatie. Hierdoor hebben peuters een betere startpositie als zij op 4-jarige leeftijd naar school gaan.

    Motieven

    Belangrijkste motieven:
    Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief

    Aan motief beantwoord?

    Door het subsidiëren van peuteropvang en voorschoolse educatie zorgen we er voor dat peuters binnen de gemeente Venlo zo veel mogelijk gelijke en optimale ontwikkelkansen krijgen.

    Begrote kosten en baten (begroting)
    Feitelijke kosten en baten (realisatie)
    Samenwerkingspartners
    Aandeel van de gemeente

    . De feitelijke verdeling van kosten over alle samenwerkingspartners is nog onbekend en de verdeling van baten is nog onbekend.

    Governance regime

    Het gaat om een formele en publiekrechtelijke samenwerking. Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat.

    Proces


    Contactgegevens
    Vestigingsplaats
    Boxmeer
    Bezoekadres
    Bernhardstraat 8
    5831 EC Boxmeer
    Correspondentieadres
    Postbus 116
    5830 AC Boxmeer
    Website
    https://www.spring-kinderopvang.nl/
    Accounthouders
    Wilma Steegh-van Ham (Gemeente Venlo)
    Totaaloverzicht Kernbeeld
    Toelichting

    Basisgegevens

    Naam

    Spring Kinderopvang

    Onderwerpen
      Belangrijkheid

      (1) Waarom is het belangrijk?


        (2) Voor wie is het vooral belangrijk?

          ‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
          (1) '

          “Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

          (2) '

          “Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

          Schaal van de samenwerking
          Samenwerkingspartners
          Aard van de samenwerking

          Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

          Jaren
          Motieven voor samenwerking

          Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

          • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

          Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief

          • Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving

          Aan motief beantwoord?

          Door het subsidiëren van peuteropvang en voorschoolse educatie zorgen we er voor dat peuters binnen de gemeente Venlo zo veel mogelijk gelijke en optimale ontwikkelkansen krijgen.

          Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief
          Beoogde resultaten
          TOELICHTING
          Prestatieladder.png

          Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

          Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

          Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

          Inhoudelijke resultaten

          De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

          • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
          • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


          Prestaties in het beleidsproces

          Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

          

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

          Samenwerkingsprestaties

          Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


          Tips

          1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
          2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
          3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

          Inhoud

          Bestrijden van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 2 tot 4 jaar (peuters) binnen de kinderopvang

          Proces

          Minder peuters met een ontwikkelingsachterstand bij doorstroom naar het basisonderwijs.

          Samenwerking

          Een kwalitatief hoog aanbod van voorschoolse educatie voor alle peuters.

          Kern (maximaal 500 tekens)

          Wij verlenen subsidie aan Spring voor peuteraanbod en voorschoolse educatie. Hierdoor krijgen peuters een betere startpositie als zij op 4-jarige leeftijd naar school gaan. M.n. de beheersing van de Nederlands taal is dan verbeterd.

          Kosten en baten: begroting en realisatie
          Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


          Kosten (inbreng financiële middelen)

          Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

          Lopend jaar (2024)

          Financiële middelen Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
          € …
          TOTAAL

          Voorgaand jaar (2023)

          Financiële middelen Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
          TOTAAL € 451.399

          Twee jaar terug (2022)

          Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel




          Feitelijke resultaten van de samenwerking

          Inhoud

          Bestrijden van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 2 tot 4 jaar (peuters) binnen de kinderopvang

          Proces

          Minder peuters met een ontwikkelingsachterstand bij doorstroom naar het basisonderwijs.

          Samenwerking

          Een kwalitatief hoog aanbod van voorschoolse educatie voor alle peuters.

          Kern

          Wij verlenen subsidie aan Spring voor peuteraanbod en voorschoolse educatie. Hierdoor hebben peuters een betere startpositie als zij op 4-jarige leeftijd naar school gaan.

          Kansen en risico's

          Risico's
          TOELICHTING

          Aard van de risico's

          Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

          • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
          • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
          • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
          • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
          • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

          Impact

          Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

          Risico = Kans X Impact

          Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

          Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
          Maatschappelijk 10% (zeer onwaarschijnlijk) Hoog ... Niet afgedekt / Geen maatregelen

          Governance van de samenwerking


          Vorm van de samenwerking
          Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat

          TOELICHTING

          Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)

          Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:

          • Een gemeenschappelijk openbaar lichaam is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
          • Een gemeenschappelijk orgaan heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
          • Een centrumgemeente oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
          • Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
          • Een regeling zonder meer is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.

          Samenwerken via een subsidierelatie

          Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:

          • Niet afdwingbare subsidie: de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
          • Afdwingbare subsidie: de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
          .

          Bibliotheek

          Relevante documenten
          Jaarverslag 2023 Stichting Spring Kinderopvang (2024-08-26 115543) ( downloaden)