Banenplein Limburg (BPL) - D. Kansen en risico’s

From Dashboard samenwerking Venlo
< Banenplein Limburg (BPL)
Revision as of 16:02, 20 March 2024 by C.aerts (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)

Banenplein Limburg (BPL)
D. Kansen en risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
Anders ... Laag ... De stuurgroep stelt jaarlijks de sluitende begroting vast. Zie onder toelichting/voorbeelden. Volledig afgedekt
...
Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

De interne mobiliteit bevorderen bij de aangesloten gemeenten waardoor medewerkers meer kansen hebben op het gebied van duurzame inzetbaarheid, maar ook inhuur kan worden teruggedrongen. Daarnaast wordt er gezamenlijke een software applicatie ingekocht om kosten te besparen, als ook dat er samenwerking plaatsvindt voor de aanbesteding op het gebied van inhuur en payroll.