Regionale Energie Strategie (RES)

From Dashboard samenwerking Venlo
Revision as of 07:57, 15 August 2024 by Pe.hopmans (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)

Regionale Energie Strategie (RES)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

. . .

Proces


Contactgegevens
Vestigingsplaats
Venlo
Bezoekadres
Hanzeplaats 1
5912AT Venlo
Correspondentieadres
Hanzeplaats 1
5912AT Venlo
Website
https://www.resvooruitnml.nl/home/default.aspx
Accounthouders
Peter Hopmans (Venlo, Werken en Bereikbaarheid)
Totaaloverzicht Kernbeeld
Toelichting

Basisgegevens

Naam
Regionale Energie Strategie
afkorting: RES
Beschrijving

De Regionale Energiestrategie Noord Midden Limburg (RES NML) is een gezamenlijk plan van de gemeenten in de regio Noord- en Midden Limburg om de energietransitie vorm te geven. De RES NML richt zich op het opwekken van duurzame energie, het verminderen van de CO2 uitstoot, en het stimuleren van energiebesparing. Dit gebeurt door concrete doelen te stellen voor de opwekking van hernieuwbare energie, zoals zonne- en windenergie, en door regionaal samen te werken aan een duurzame energiestructuur. De RES NML sluit aan op landelijke doelen en houdt rekening met de unieke regionale kenmerken en belangen

Logo
Onderwerpen
  • Duurzaamheid en energie
Raadsprogrammaʼs
Belangrijkheid

(1) Waarom is het belangrijk?

  • Samenwerking biedt grote kansen.


(2) Voor wie is het vooral belangrijk?

  • College: bestuurlijk belangrijk
  • Ambtelijke organisatie
‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
(1) De gemeente heeft geen bestuurlijk belang.

“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

(2) De gemeente heeft geen financieel belang.

“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

Schaal van de samenwerking

Regionaal

Samenwerkingspartners
Gemeenten: Gemeente Beesel, Gemeente Bergen, Gemeente Echt-Susteren, Gemeente Gennep, Gemeente Horst aan de Maas, Gemeente Leudal, Gemeente Maasgouw, Gemeente Mook en Middelaar, Gemeente Nederweert, Gemeente Peel en Maas, Gemeente Roerdalen, Gemeente Roermond, Gemeente Venlo, Gemeente Venray, Gemeente Weert
Provincies: Limburg
Waterschappen: Waterschap Limburg
Bedrijven: Enexis
Aard van de samenwerking
Beleidsafstemming - Bij beleidsafstemming gaat het om het maken van afspraken om beleid beter op elkaar te laten aansluiten, voor gezamenlijk beleid dan wel ‘beleidsharmonisatie’. Ook kan het gaan om het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie of een strategie. Een voorbeeld van beleidsafstemming is het maken van afspraken over de realisatie van bedrijventerreinen.
Gezamenlijke beleidsuitvoering - Bij gezamenlijke uitvoering gaat het realiseren van een uitvoeringsorganisatie voor het uitvoeren van het beleid. Dit hoeft niet per se gepaard gaat met gemeenschappelijk beleid – er is voor de partners maatwerk mogelijk wat ze kunnen afnemen. Gezamenlijke uitvoering kan bijvoorbeeld vorm krijgen in een gemeenschappelijke sociale dienst. Partijen kunnen er ook voor kiezen het beleid gelijk te trekken. Er is dan ook sprake van ‘beleidsafstemming’ naast gemeenschappelijke uitvoering.
Delen hulpbronnen -
Netwerk of platform - Bij een netwerk of platform gaat het vooral om ontmoeting, kennisdeling en informatie-uitwisseling. Denk aan het uitwisselen van ideeën, zicht krijgen op actuele ontwikkelingen, elkaar (beter) leren kennen, verkennen van kansen en mogelijkheden.

Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Aan dit onderdeel wordt momenteel gewerkt. De nieuwe of bijgewerkte gegevens zullen zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd.

Kansen en risico's

Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
...

Governance van de samenwerking


Aan dit onderdeel wordt momenteel gewerkt. De nieuwe of bijgewerkte gegevens zullen zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd.

Proces

Aan dit onderdeel wordt momenteel gewerkt. De nieuwe of bijgewerkte gegevens zullen zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd.

Bibliotheek

Relevante documenten
RES Noord- en Midden Governance 6-7 (2024-08-15 170305) ( downloaden)
RES Noord- en Midden jaarplan 6-7 (2024-08-15 170354) ( downloaden)
Centrumregeling RES NML 03-2024 (2024-08-15 170729) ( downloaden)
Toelichting Centrumregeling RES NML (2024-08-15 170749) ( downloaden)